خبرگزاری کار ایران

فرجی‌راد در گفت‌وگو با ایلنا:

اروپا در برابر دادن امتیازات به ایران به فکر انجام مذاکرات موشکی و منطقه‌ای است

asdasd
کد خبر : ۶۶۴۰۵۰

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: اگر اتحادیه اروپا، سوئیفت اروپایی و کانال مراودات یورویی را ایجاد کند و در بسته پیشنهادی خود خرید میزانی از نفت ایران را تضمین کند، پیمودن راه برای ایران بسیار هموارتر از گذشته شده و دست تهران بازتر می‌شود. اینها امتیازاتی فراتر از برجام هستند و به همین خاطر، اروپایی‌ها نمی‌خواهند آن را بدون گرفتن امتیازی به ایران بدهند.

عبدالرضا فرجی‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در پاسخ به این سوال که آیا اروپایی‌ها ارائه بسته پیشنهادی خود به ایران را منوط به انجام مذاکرات موشکی و منطقه‌ای از سوی ایران کرده‌اند؟ گفت: اگر بخواهیم به صورت قطعی در رابطه با عملکرد اتحادیه اروپا برای حفظ برجام پس از خروج یکجانبه امریکا از توافق هسته‌ای سخن بگوییم، باید تا ۱۳ آبان که موج دوم اعمال تحریم‌ها است، صبر کنیم.

احتمال ایجاد سوئیفت اروپایی و ایجاد کانال مراودات یورویی در برابر چرخه استفاده از دلار

وی با بیان اینکه از زمان خروج ایالات متحده از برجام، مسئولان اروپایی بارها بر حفظ توافق هسته‌ای تاکید کرده‌اند، اظهار داشت: بارها شنیده‌ایم اتحادیه اروپا به دنبال پیدا کردن راهکاری برای تداوم ادامه همکاری‌ها و تداوم مناسبات اقتصادی با ایران هستند. در این باره مسئولان اروپایی طی هفته‌های اخیر از ایجاد سوئیفت اروپایی و ایجاد کانال مراودات یورویی در برابر چرخه استفاده از دلار خبر داده‌اند تا از این طریق، شرکت‌های اروپایی بتوانند با ایران مناسبات اقتصادی‌شان را ادامه دهند.

این استاد ژئوپولتیک دانشگاه ادامه داد: با این حال، طی روزهای گذشته برخی از مسئولان اروپایی همزمان با این مسائل، به طرح برخی از موضوعات پرداخته و گفته‌اند که ایران باید درخصوص مسائل موشکی و منطقه‌ای وارد گفت‌وگو شود که در این چارچوب فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به صورت خیلی خفیف و ژان ایو لو دریان، وزیر امور خارجه فرانسه به صورت خیلی صریح به طرح آن مسائل پرداختند.

اروپایی‌ها در برابر دادن امتیازات به ایران به فکر گرفتن امتیازاتی هستند

اولویت اروپا آغاز مذاکرات موشکی با ایران است

فرجی‌راد با بیان اینکه من فکر می‌کنم اروپایی‌ها در برابر دادن امتیازات و ارائه بسته اقتصادی به ایران به فکر آن هستند که امتیازاتی را هم از تهران بگیرند، تصریح کرد: طرح گفت‌وگوهای منطقه‌ای برای اروپایی‌ها در شرایط کنونی در اولویت نخست قرار ندارد زیرا بحران در سوریه دیگر مانند گذشته حاد نیست و با پس‌گرفتن ادلب روند مذاکرات صلح سرعت خواهد گرفت. درخصوص موضوع یمن نیز ایران با چهار کشور اروپایی در حال گفت‌وگو است و عراق و لبنان نیز در شرایط عادی قرار دارند.

وی با تاکید بر اینکه اولویت اروپا آغاز مذاکرات موشکی با ایران است، خاطرنشان کرد: اگر اتحادیه اروپا، سوئیفت اروپایی و کانال مراودات یورویی را ایجاد کند و در بسته پیشنهادی خود خرید میزانی از نفت ایران را تضمین کند، پیمودن راه برای ایران بسیار هموارتر از گذشته شده و دست تهران بازتر می‌شود. اینها امتیازاتی فراتر از برجام هستند و به همین خاطر، اروپایی‌ها نمی‌خواهند آن را بدون گرفتن امتیازی به ایران بدهند.

اروپا نمی‌تواند هم خواستار حفظ برجام باشد و هم امتیاز ندهد

سفیر اسبق ایران در مجارستان و نروژ با بیان اینکه طرح برخی از مطالب از سوی مقام‌های اروپایی درخصوص مسائل منطقه‌ای و موشکی می‌تواند برای تست و آزمایش ایران باشد تا ایران فشار بیشتری را متحمل شود تا تحت شعاع آن به پای میز مذاکره آید، ابراز داشت: در چنین شرایطی، اروپایی‌ها بسته پیشنهادی خود را ارائه می‌دهند و از طرفی، به قول خودشان بهانه‌ها را از دست امریکا خواهند گرفت.

فرجی افزود: با این وجود، اتحادیه اروپا نمی‌تواند هم خواستار حفظ برجام باشد و هم در قبال حفظ توافق هسته‌ای و تداوم پایبندی ایران به تعهداتش، مشوق‌هایی را به تهران ارائه ندهد و از طرفی، فشارهای خود را هم افزایش دهد. در چنین شرایطی، برجام از بین خواهد رفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز