خبرگزاری کار ایران

کاهش وابستگی سبد ارزی واردات به دلار در تجارت خارجی کشور

asdasd
کد خبر : ۶۶۲۰۰۵

آهنگ وابستگی سبد ارزی واردات کشور به دلار، در حال نزول بوده و امروز این وابستگی در پایین‌ترین سطح نسبت به سال‌های گذشته قرار دارد.

به گزارش ایلنا از شاتا ، معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران با بیان این مطلب افزود: در حالی که تصور عمومی بر این است که پایه پولی تجارت کشور ارز خارجی دلار است، اما آمارها نشان می‌دهند که وابستگی سبد ارزی واردات کشور به دلار تقریباً ناچیز بوده و سهم عمده این مبادلات ارزی به یورو تعلق دارد.

محمدرضا مودودی با تحلیل ارزهای مختلف در سبد تجاری کشور طی سال‌های گذشته یادآور شد: در سال 93 سهم دلار از سبد ارزی تجارت کشور حدود 25 درصد بود. اما این میزان بعد از گذشت 5 سال به زیر 7 درصد رسیده است. این در حالی است که سهم 45 درصدی یورو در سال 93، امروز به بیش از60 درصد افزایش یافته است.

مودودی با اشاره به 5 ماه نخست سال جاری از سه ارز دیگر یوآن، وون و روپیه به عنوان ارزهای مهم در سبد وارداتی کشور یاد کرد و گفت: سهم ارزهای یوآن چین، وون کره و روپیه هند به ترتیب 15، 6 و 5 درصد از سبد ارزی تجارت کشور است و 7 درصد باقی‌مانده نیز به سایر ارزها تعلق دارد.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران اظهار امیدواری کرد: با توجه به عدم پذیرش رفتار امریکا از سوی کشورهای اروپایی و سایر اعضای گروه 1+5 و نیز از آنجا که دلار، ارز غالب حاکم بر تجارت خارجی کشور نیست و شرکای تجاری ایران نیز بر مبادله یورو و دیگر ارزهای محلی در تجارت با ایران تأکید دارند، امیدواریم که نفوذ آمریکا در محدود کردن مبادلات بانکی دنیا با ایران به حداقل رسیده و باعث تضعیف تحریم‌های یکجانبه و غیرمنطقی ایالات متحده شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز