خبرگزاری کار ایران

ادعای یک رسانه عربی درباره اشکالات حقوقی شکایت ایران از آمریکا در دادگاه جهانی

asdasd
کد خبر : ۶۶۱۶۳۰

یک رسانه عربی در گزارشی با اشاره به پرونده شکایت ایران از آمریکا در دادگاه بین‌المللی لاهه مدعی شد: این پرونده بر اساس پیمان مودت سال ۱۹۵۵ بین دو کشور ایران و آمریکا تدوین شده است در حالی که دو کشور چهار دهه است با هم دوستی ندارند.

به گزارش ایلنا پایگاه خبری «عرب‌نیوز» در گزارشی با تحلیل شکایت ایران از آمریکا در دادگاه لاهه به بیان برخی شاخصه‌های این شکایت پرداخت.

در این گزارش گفته شده که شکایت حقوقی ایران از تحریم‌های آمریکا در دادگاه بین‌المللی چند سوال کلیدی را در ذهن‌ها ایجاد می‌کند. تلاش ایران برای لغو تحریم‌های رییس‌جمهور آمریکا علیه ایران، آخرین سری از درگیری‌های دادگاهی بین ایران و واشنگتن در دادگاه بین‌المللی است.

این رسانه با اشاره به خروج ترامپ از توافق هسته‌ای که به امضای ۵ عضو دائمی شورای امنیت به علاوه آلمان رسیده بود، نوشت: «ترامپ این توافق را یک توافق "افتضاح یک طرفه" خوانده بود. تهران در حال حاضر واشنگتن را به محاصره اقتصادی متهم کرده و از دادگاه لاهه خواسته تا به آمریکا دستور دهد فورا اقدامات مخربش را متوقف کند.»

این رسانه عربی در گفت‌وگو با «اریک دی برابندر» استاد دانشگاه لیدن هلند، دو شاخصه پرونده ایران علیه آمریکا در دیوان عدالت بین المللی را برشمرده و نوشت: «اول اینکه ایران اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا را نقض قوانین بین المللی می‌داند. دوم اینکه ایران حمایت بسیاری از کشورهای اروپایی را در این حوزه دارد.»

بر اساس این گزارش، نمایندگان ایران باید دادگاه بین‌المللی لاهه را قانع کنند. ۱۵ قاضی ثابت این دادگاه در واقع حق قضاوت درباره این پرونده را دارند. ایران پایه شکایت خود را بر پیمان مودت سال ۱۹۵۵ بین ایران و آمریکا قرار داده است و این پیمان دو کشور را به روابط تجاری و سرمایه‌گذاری متقابل بر اساس روابط دوستانه تشویق کرده است. این در حالی است که روابط دیپلماتیک دو کشور از سال ۱۹۷۹ و انقلاب اسلامی قطع شده است.

«عرب نیوز» در ادامه این یادداشت به نقل از این استاد حقوق بین‌المللی هلند نوشت: واشنگتن می‌تواند دو استدلال داشته باشد؛ یکی اینکه پیمان ۱۹۵۵ دیگر قابل اجرا نیست؛ چرا که این پیمان دوستی بین دو کشور بوده که در حال حاضر در چهار دهه گذشته با هم دشمن بوده‌اند. دوم اینکه نمایندگان آمریکا ممکن است بگویند که این اختلاف به پیمان ارتباطی ندارد، بلکه تحریم‌ها علیه اقدامات ایران است.

وی مدعی شد: آمریکا احتمالا می‌گوید که این اختلاف چیزی فراتر از یک پیمان است و به جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران بر می‌گردد. از این گذشته در یکی از بندهای پیمان ۱۹۵۵ به دو کشور این حق داده شده که هر اقدامی برای حفاظت از منافع امنیت خودشان داشته باشند.

این استاد دانشگاه گفت: من فکر می‌کنم بسیار محتمل است که دادگاه بر اساس این پیمان تصمیم به استماع پرونده بگیرد. با این حال اینکه آیا آمریکا به نقض تعهداتش متهم خواهد شد یا خیر معلوم نیست.

وی همچنین گفت: پیمان مودت ۱۹۵۵ بسیار محدود است. دادگاه تنها می‌تواند در صورتی که آمریکا تعهداتش را در این پیمان نقض کرده باشد، رای صادر کند. این بدان معناست که قضات دادگاه جهانی حق ندارند بر اساس اختلافات دیگر ایران و آمریکا تصمیم‌گیری کرده و حکم صادر کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز