خبرگزاری کار ایران

سرپرست میراث فرهنگی اردبیل خبر داد؛

بررسی ثبت ملی غذای سنتی «پیچاق قیمه» اردبیل

asdasd
کد خبر : ۶۵۸۴۵۹

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: ثبت ملی غذای سنتی پیچاق قیمه اردبیل در حال مطالعه و بررسی است.

به گزارش ایلنا، نادر فلاحی در جمع خبرنگاران در تشریح نتایج سفرهای شهرستانی خود به شهرستان‌های شمالی استان اردبیل تصریح کرد: علاوه بر این ثبت چیلمیگ آغاج، خشیل، اگیردگ، مراسم چمچه خاتون در کوثر و مراسم قاراقارا در فهرست آثار ناملموس در حال بررسی است.

وی اضافه کرد: مطالعه آثار طبیعی از جمله آبشار بیوک شوله در گرمی، آبشار گورگور و درخت گردو در قوزلو گرمی جهت ثبت ملی در دست اقدام است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ادامه داد: همچنین ثبت آثار غیر منقول شامل قلعه آلوارس، تپه شایق، تپه کلور سرعین، تپه خلیل آباد، تپه قزیل قیه و شش محوطه انگوت غربی در دست بررسی است.

به گفته فلاحی ثبت صندوق مقابر چوبی آرامگاه محی‌الدین محمد مجموعه میراث جهانی  شیخ صفی‌الدین اردبیلی نیز در فهرست آثار ملی منقول کشور دنبال می‌شود.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل متذکر شد: تاکنون 897 اثر غیر منقول تاریخی این استان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

فلاحی تصریح کرد: علاوه بر این در این استان 20 اثر ناملموس یا معنوی وچهار اثر طبیعی به ثبت رسیده است.

وی با اذعان به اینکه مجموع آثار این استان 932 مورد است، ادامه داد: تنها اثر ثبت جهانی این استان نیز مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی است.

به گفته سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تنها در سال گذشته 11 اثر منقول فرهنگی تاریخی به ثبت رسیده است.

وی متذکر شد: در بخش آثار ثبت جهانی نیز پیگیر ثبت اثر طبیعی کوه سبلان هستیم و هم اینک این اثر در فهرست موقت ثبت جهانی آثار کشور قرار گرفته است.

 گردشگری سلامت، نیازمند عزم همگانی 

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل رونق گردشگری سلامت در شهرستان مرزی بیله سوار نیازمند عزم همگانی است.

نادر فلاحی تصریح کرد: با توجه به قرار‌گیری شهرستان بیله سوار در مرز شمال‌غرب کشور، این شهرستان ظرفیت قابل توجهی در حوزه گردشگری سلامت دارد.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود با همکاری مسئولان شهرستان نسبت به معرفی هر چه بیشتر توانمندی‌های این شهرستان در حوزه توریسم سلامت اقدام شود.

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی،‌صنایع دستی و گردشگری استان همچنین به ضرورت فعال‌سازی تورهای آشناسازی گردشگری برای اتباع آذری در شهرستان بیله سوار تاکید کرد و افزود: تورهایی جهت آشناسازی اتباع خارجی با جاذبه های گردشگری بیله سوار برگزار شود.

وی بیان داشت: تورهای آشناسازی می‌تواند حتی در سطح استان برنامه‌ریزی شود و فرصتی جهت معرفی و تبلیغ جاذبه‌ها برای اتباع آذری فراهم سازد.

فلاحی با تاکید به اینکه در راستای رونق گردشگری سلامت اجرای برنامه هایی در دستور کار است، اضافه کرد: در سفر سفیر آذربایجان نیز توانمندی استان در این راستا تشریح و به ضرورت همکاری های دو جانبه تاکید کرد.

وی همچنین شهرستان بیله‌سوار را مستعد رونق گردشگری کشاورزی دانست و تاکید کرد: از ایده‌های جدید به منظور رونق گردشگری این شهرستان حمایت می شود.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، شهرستان بیله سوار را دروازه ورود مسافران خارجی به اردبیل دانست و تاکید کرد: این شهرستان مستعد سرمایه گذاری جهت رونق تاسیسات گردشگری از جمله احداث اکوکمپ و دهکده های گردشگری است.

به گفته فلاحی طرح های سرمایه گذاری در این شهرستان از جمله احداث دهکده های گردشگری، مراکز اقامتی و تاسیسات تفریحی مورد حمایت ویژه است و تسهیلات ارزان در اختیار متقاضی قرار می گیرد.

ضرورت تعریف بسته سرمایه‌ذاری گردشگری در  گرمی 

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل به ضرورت تعریف بسته سرمایه‌گذاری گردشگری ویژه شهرستان گرمی تاکید کرد.

نادر فلاحی تصریح کرد: ضروری است موقعیت‌ها و پروژه‌های سرمایه‌گذاری به صورت جامع در گرمی تعریف شده و در اختیار سرمایه گذار قرار گیرد.

وی اضافه کرد: در این شهرستان قابلیت‌های متعدد در حوزه طبیعت‌گردی و بوم‌گردی وجود دارد که می‌تواند در قالب پروژه تعریف شده و به بخش خصوصی معرفی شود.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همچنین خواستار معرفی هر چه بیشتر جاذبه های این شهرستان در سطح ملی و بین المللی شد.

فلاحی تاکید کرد: رونق گردشگری اردبیل در محور شمال به جنوب از اهداف این اداره کل است و انتظار می رود به منظور توزیع زمانی و مکانی گردشگری تمامی شهرستان ها پای کار باشند.

احداث ساختمان نمایشگاه صنایع دستی پارس آباد 

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از اختصاص اعتبار ویژه به منظور احداث ساختمان نمایشگاه صنایع دستی شهرستان پارس آباد خبر داد.

نادر فلاحی تصریح کرد: در سال جاری اعتبار مناسبی جهت احداث این ساختمان در نظر گرفته خواهد شد.

وی افزود: علاوه بر این احداث موزه مردم شناسی در طبقه فوقانی این نمایشگاه نیز در دست بررسی است تا بتوان به مطالبه مردم شهرستان جهت راه اندازی موزه پاسخ مثبت داد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خواستار معرفی هر چه بیشتر جاذبه های گردشگری این شهرستان شد و تاکید کرد: به عنوان مثال کشت و صنعت مغان ظرفیتی کم‌نظیر برای گردشگری کشاورزی است.

فلاحی با تاکید به ضرورت رونق بوم گردی به ویژه در شش ماهه دوم سال، اضافه کرد: شرایط اقلیمی شهرهای شمال استان فرصتی برای ایجاد اقامتگاه های بوم گردی در نیمه دوم سال فراهم ساخته است.

وی با تاکید به ضرورت برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های متنوع جهت معرفی جاذبه‌های گردشگری ادامه داد: از ایده‌های جدید در راستای رونق گردشگری استقبال می شود.

 فلاحی همچنین به ضرورت همکاری دو شهرستان بیله سوار و پارس آباد  در برگزاری جشنواره کوچ عشایر تاکید کرد و افزود: انتظار می رود با همکاری دو شهرستان این جشنواره در سطح بین المللی برگزار شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز