خبرگزاری کار ایران

سفیر ترکیه:

تحریم‌های آمریکا علیه ایران غیرقانونی است

asdasd
کد خبر : ۶۵۷۵۰۲

سفیر ترکیه در تهران ضمن یکجانبه، غیرقانونی و غیرقابل قبول خواندن تحریم‌های آمریکا علیه ایران، اعلام کرد کشورش از این تحریم‌ها پیروی نمی‌کند.

به گزارش ایلنا، «رضا حاکان تکین» سفیر ترکیه در تهران در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی گفت که تحریم‌های یک‌جانبه برای ترکیه ضمانت اجرایی ندارد و معیار اصلی کشورش در خصوص تحریم‌ها «مطابقت آن با قوانین بین‌المللی و تصمیم‌گیری براساس اجماع بین‌المللی» است.

سفیر ترکیه در تهران افزود که آنکارا می‌تواند سیاستی را تعیین کند، ولی بخش خصوصی با ارزیابی ریسک‌هایش، خود تصمیم‌گیری می‌کند. به گفته این مقام ترک، اگر تجارت با ایران ریسک داشته باشد شرکت‌های خصوصی ترکیه می‌توانند خود در مورد آن تصمیم‌گیری کنند.

حاکان تکین همچنین با بیان این که ترکیه حدود نیمی از  نفت خام مورد نیاز خود را از ایران وارد می‌کند از خواست آمریکا مبنی بر توقف این واردات خبر داد. به گفته وی، «این کار غیرممکن است».

سفیر ترکیه در تهران گفت که بیش از ۹۰ درصد گاز طبیعی صادراتی ایران را ترکیه می‌خرد و در مجموع ۱۷ درصد گاز وارداتی ترکیه را ایران تامین می‌کندکه قرارداد آن تا سال ۲۰۲۶ جریان دارد. تکین تصریح کرد که اگر در این  قرارداد محدودیت ایجاد شود ایران به دیوان بین‌اللملی شکایت خواهد کرد و آنکارا مجبور به پرداخت جریمه خواهد شد.

تحریم های آمریکا بسیاری از همسایگان ایران را سخت نگران کرده است. ترکیه در میان این همسایگان به دلیل بالا بودن حجم تبادلات تجاری آن با ایران وضعیت ویژه‌ای دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز