خبرگزاری کار ایران

گزارش ویژه از اردوی تیم ملی وزنه برداری با چاشنی هتاکی و فحاشی!

asdasd
کد خبر : ۶۵۷۰۹۲

تیم ملی وزنه‌برداری در آستانه اعزام به اندونزی میزبان بازی‌های آسیایی 2018 است اما شرایط و جو حاکم بر اردوی آماده‌سازی پولادمردان برخلاف آنچه وانمود می‌شود خیلی هم آرام و بی‌حاشیه نیست!

به گزارش ایلنا، ملی‌پوشان وزنه‌برداری طبق زمانبندی کمیته ملی المپیک روز جمعه هفته جاری تهران را به مقصد جاکارتا میزبان برگزاری بازی‌های آسیایی ترک می‌کنند. البته شنیده می‌شود، در آستانه سفر اوضاع روحی و روانی تیم خیلی خوب نیست؛ حالی که ریشه در اتفاق‌های چند روز قبل دارد.

 گویا چند روز پیش در یکی از وعده‌های تمرینی وزنه‌برداران، بگومگوی تندی بین 2 وزنه‌بردار و سرمربی تیم ملی به‌وجود آمده که کار را حتی تا نزدیک شدن به درگیری فیزیکی هم پیش برده است اما در نهایت میانجیگری حاضران باعث شده تا اوضاع بدتر نشود.

 مجید عسگری در دسته 69 کیلوگرم، علی مکوندی در دسته 85 کیلوگرم، کیانوش رستمی و سهراب مرادی در دسته 94 کیلوگرم، محمدرضا براری و علی هاشمی در دسته 105 کیلوگرم و در نهایت بهداد سلیمی و سعید علی‌حسینی در دسته 105+ کیلوگرم، 8 وزنه‌برداری هستند که با هدایت حسین برخواه سرمربی حال حاضر تیم ملی وزنه‌برداری تیمی را تشکیل می‌دهند که حداقل روی کاغذ می‌تواند در جاکارتا تاریخ‌ساز شود اما سوای موارد اینچنینی که خیلی شفاف است و کاملا برای عموم قابل رویت است، یکسری اتفاقات تلخ و شیرین پشت پرده وجود دارد که به جز مجموعه فنی و عملیاتی وزنه‌برداری از نگاه غیر مخفی است و قرار هم نیست برای عموم علنی شود. یکی از همین موارد حاشیه‌ای موضوع «حمله ویروسی» به اردوگاه تمرینی تیم ملی وزنه‌برداری بود که البته به واسطه حاد شدن ماجرا ناخواسته اخبارش پای پرواز ملی‌پوشان وزنه‌برداری به اندونزی در فضای رسانه‌ای انعکاس پیدا کرد و نگرانی‌هایی را نیز به دنبال داشت اما گویا حواشی دیگری در اردوی تیم ملی‌ وزنه‌برداری وجود دارد و حتی بیشتر از هر زمان دیگری به بیرون درز پیدا می‌کند و البته باعث تعجب و حیرت مخاطبان و علاقه‌مندان به این رشته ورزشی می‌شود! زیرا برخی شنیده‌ها حاکی از آن است علاوه بر موضوع شیوع بیماری ویروسی که باعث افت کیفی و رکوردی برخی ستاره‌های پرامید وزنه‌برداری شده است، تعدادی از وزنه‌برداران عنواندار و مدعی حاضر در اردوگاه تمرینی وزنه‌برداری به دلایل مختلف هر از گاهی بنای ناسازگاری با برنامه‌ریزی و تفکرات فنی مربیان تیم ملی خصوصا «سرمربی تیم» می‌گذارند. حتی در برخی موارد با اتکا به مدال و عناوین خود رو در روی لیدر فنی تیم ملی وزنه‌برداری با حالت تهاجمی قرار می‌گیرند و جناح‌‌بندی می‌کنند! اتفاقی تلخ‌تر و خطرناک‌تر از موضوع انتشار بیماری ویروسی در اردوی تیم ملی وزنه‌برداری که قطعا در آینده می‌تواند تبعات منفی و جبران ناپذیری را در دامن وزنه‌برداری به جا بگذارد.

 

جدل با سرمربی و بی‌توجهی به تفکرات فنی مربیان!

اگرچه همواره در ورزش ایران یکی از روابط دوست داشتنی، رابطه استاد و مربی بوده و تقریبا تمامی بزرگسالان و ستاره‌های ورزش ما حفظ حریم استاد و شاگردی را همیشه در سرلوحه برنامه‌ریزی ورزشی و زندگی حرفه‌ای خود در عرصه‌های مختلف قرار داده‌اند اما بعد از شیوع آفت بزرگ «ورزشکارسالاری» در دنیای ورزش، این قبیل حرمت‌ها و رعایت اخلاقیات ورزشی به نوعی در بدنه اصلی ورزش کشور تا حدود زیادی رنگ باخته و به دست فراموشی سپرده شده است.

 وزنه‌برداری هم جزو رشته‌های پرافتخار ورزش ایران است که همواره از قدیم مفاخر و اسطوره‌هایی را تحویل ورزش ایران داده که قبل از قهرمانی و مدال‌آوری همیشه در ترویج مرام و مسلک پهلوانی سرآمد و الگو بودند. ستاره‌های تکرار نشدنی همچون مرحوم جعفر سلماسی استاد اخلاق و معلم قرآن، مرحوم جهان پهلوان محمود نامجو، استاد محمد نصیری و... ، خیلی از بزرگان این رشته که احترام به پیشکسوت و مربی را در اولویت برنامه‌ریزی ورزشی خود قرار می‌دادند. اما مدتی است در رشته وزنه‌برداری احترام به پیشکسوت و مربی جایش را با خود محوری، بی‌حرمتی، تکروی، جر و بحث کلامی با سرمربی، تمسخر برنامه‌ریزی و تفکرات فنی مربیان تیم ملی و مواردی از همین جنس عوض کرده است! اتفاقی تلخ که حتی از بیماری ویروسی هم برای وزنه‌برداری خطرناک‌تر به نظر می‌رسد.

 پیرو همین بحث برخی شنیده‌ها حاکی از آن است، بعد از ایستادن تمام قد کیانوش رستمی مقابل کادرفنی تیم ملی و بی‌اعتنایی به کسوت مربیان حاضر در اردوی آماده‌سازی وزنه‌برداری، حالا آرام آرام این بدعت غلط و نادرست در بدنه و شاکله اصلی تیم ملی جا باز کرده و به معضلی ریشه‌ای تبدیل شده که می‌تواند خیلی زودتر از آنچه فکرش را کنیم باعث رشد بداخلاقی و بی‌حرمتی‌های بیشتر در سیستم سازمانی تیم‌های ملی (هر سه رده سنی) خصوصا در رده بزرگسالان شود.

برخی زمزمه‌های درگوشی و حواشی چند روز اخیر اردوی تیم‌ ملی وزنه‌برداری حاکی از آن است که گویا یکی، دو نفر از چهره‌های شاخص و مدال‌دار حاضر در اردوی آماده‌سازی تیم ملی، در یکی از وعده‌های تمرینی، به دلایل نامعلوم، بعد از مدتی بهانه‌گیری و جر و بحث فنی، به شدت با سرمربی تیم ملی بگو مگو و دعوای لفظی داشتند! تا حدی که گویا حتی این بگو مگوی دوطرفه بین شاگرد و استاد از دعوای لفظی هم گذشته و در نهایت اگر وساطت و میانجیگری حاضرین در تمرین نبود، کار به جاهای باریک و برخورد فیزیکی هم کشیده می‌شد!

البته تا جایی که ما می‌دانیم، سرمربی حال حاضر تیم ملی وزنه‌برداری بدون شک یکی از مربیان فنی، کاربلد، خوش اخلاق، صادق و صبور وزنه‌برداری ایران است که عملکرد فنی و اخلاقی او را در تیم‌های پایه تجربه کردیم و می‌دانیم که بعید به نظر می‌رسد مشکل از این سمت ایجاد شده باشد. از طرفی دیگر نیز وقتی شورای فنی و مدیریت فدراسیون وزنه‌برداری راه را برای «ورزشکارسالاری» وزنه‌برداران اسم و رسم‌دار باز گذاشتند، رخ دادن این اتفاقات قابل پیش‌بینی بود. اما در نهایت می‌توان از مسوولان فدراسیون وزنه‌برداری و شورای فنی این سوال را پرسید: چگونه شما مدام دم از ترویج مرام و مسلک پهلوانی می‌زنید در حالی‌که بیخ گوشتان برخی از ستاره‌های وزنه‌برداری به جای الگو و نماد بودن حتی حرمت بزرگتر، مربی و پیشکسوت خود را در اردوی تیم ملی حفظ نمی‌کنند؟

گزارش: رضا عباسپور

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز