خبرگزاری کار ایران

همکاری فناوران رایانه و نمایندگان وزارت صنعت در یک تیم پایلوت

asdasd
کد خبر : ۶۵۶۸۷۵

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص حل مشکلات واردکنندگان قطعات رایانه‌ای و ایجاد تیمی متشکل از نمایندگان وزارتخانه و فعالان بخش خصوصی به‌منظور بررسی مشکلات مشترک صنوف قول مساعد داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، نشست مشترک معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت با رئیس و جمعی از اعضای اتحادیه فناوران رایانه تهران در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد و طی آن مشکلات واردکنندگان قطعات و تجهیزات رایانه‌ای مورد بررسی قرار گرفت.

در این نشست نمایندگان اتحادیه فناوران رایانه تهران که عمدتا شامل واردکنندگان عرصه رایانه می شدند، مشکلات خود را مطرح کردند و معاون امور اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت به آن‌ها پاسخ گفت.

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این انتقاد که اجناس واردکنندگان مدت‌ها در گمرک باقی می‌ماند، گفت: اگر واردکنندگان تمامی مجوزهای لازم را دریافت کرده باشند، مشکلی به وجود نمی‌آید و اجناس ترخیص می شود. ما مجوز شرکت‌های دچار مشکل را بررسی می‌کنیم تا اگر نقصی وجود داشت برطرف شود.

حسن یونس سینکی همچنین درخصوص کانتینرهای کارتریج که به‌منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی در گمرک بندرعباس مانده‌اند، گفت: ما به بندرعباس نماینده می‌فرستیم تا متوجه شویم علت عدم ترخیص کالاها چیست. همچنین دررابطه با مانیتورهایی که به‌منظور حمایت از شرکت‌های مادیران و سامسونگ در گمرک مانده‌اند، بهتر است درخوست مکتوب ارائه شود تا ما بررسی کنیم.

وی ادامه داد: مگر اینکه اطلاعات واردکنندگان با کالاهای وارداتی تطابق نداشته باشد یا کالاها در گروه ممنوعه جا گرفته باشند؛ وگرنه دلیلی ندارد کالایی که ثبت سفارش شده و مراحل خود را رد کرده است در گمرک بماند. باید در این زمینه گزارشات توجیهی آماده شود؛ درصورتی که کالاهای شما در گروه ممنوعه نباشند و مشکلی نداشته باشند ما تلاش می‌کنیم ترخیص شوند.

سینکی با بیان اینکه امروز نه افراد مشکلات را ایجاد می‌کنند و نه افراد مشکلات را حل می‌کنند، یادآور شد: امروز کسی یک عنصر حلال، صفر تا صدی مشکلات حساب نمی‌آید. تصور عامه این است که با دستور یک شخص مشکلات حل می‌شود اما اینطور نیست.

وی در ادامه تاکید کرد: بهتر است اتحادیه مشکلات اصلی خود را با مصادیق روشن به صورت مورد به مورد و مکتوب ارائه دهد تا ما بتوانیم آن‌ها را بررسی کنیم.

معاون اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت همچنین نسبت به برگزاری جلسه مشترک با اتحادیه فناوران رایانه و گمرک جهت حل مشکلات قول مساعد داد.

همچنین در این نشست سید مهدی میرمهدی کمیجانی ضمن بازگویی عمده‌ترین مشکلات واردکنندگان رایانه و قطعات رایانه‌ای اظهار داشت: تحریم‌های داخلی و مسائل مرتبط با گمرک و بانک مشکلات عدیده‌ای را برای این دسته از فعالان بخش خصوصی به وجود آورده است.

وی افزود: یکی از مشکلات، خدمات پس از فروش است که وزارتخانه از ما مطالبه می کند. بسیاری از ما خدمات پس از فروش داریم اما درحقیقت هیچ کالایی بدون گارانتی وارد کشور نمی شود و هیچ احتیاجی نیست ما خدمات پس از فروش ارائه کنیم.

رییس اتحادیه فناوران رایانه تهران در ادامه گفت: مسائل مرتبط با تولیدکنندگان داخل نیز مشکلات دیگری را برای ما به ارمغان آورده است. به عنوان مثال در کشور چند شرکت وجود دارند که دو-سه مدل کارتریج تولید می کنند؛ برای حمایت از این تولیدکنندگان اجناس ما در گمرک خوابیده‌اند اما این در حالی است که ما در بازار نیاز به 70 مدل کارتریج داریم و تولیدات این شرکت ها کلیه نیازهای بازار را برآورده نمی کند.

میرمهدی با بیان اینکه تولیدکنندگان کارتریج قطعاتی را از چین وارد و در داخل مونتاژ می کنند، خاطرنشان کرد: این شرکت ها تنها 2 کارتریج پرمصرف را در تیراژ 40-30 هزار عدد تولید می کنند؛ در حالی که 70 مدل کارتریج در کشور مورد نیاز است و سالانه در هر مدل حدود 400 هزار کارتریج لازم است؛ اما به خاطر شرکت‌هایی که 2 مدل کارتریج تولید می‌کنند، جلوی 70 مدل کارتریج در گمرک بندرعباس گرفته شده است. در حال حاضر بالغ بر 10 کانتینر کارتریج در گمرک خوابیده است.

وی همچنین درخصوص مشکلات واردات مانیتور در کشور گفت: شرکت‌های مادیران و سامسونگ روی مانیتور دست گذاشته‌اند و به بهانه تولید، کالایی که می‌تواند به قیمت 190 هزار تومان به فروش برسد، یک میلیون و 200 هزار تومان فروخته می شود. این در حالی است که مانیتورهای ما در گمرک مانده‌اند و حتی اگر با ارز آزاد وارد شوند، قیمت فروش ما نصف قیمت مادیران و سامسونگ خواهد بود.

در ادامه این نشست دررابطه با مسائلی نظیر افزایش قیمت کالاها به دلیل باقی ماندن در گمرک، مشکلات مربوط به TST و پرداخت مابه‌التفاوت قبل و بعد از ترخیص کالا از گمرک انتقاداتی از سوی واردکنندگان رایانه‌ای مطرح شد. همچنین این پیشنهاد مطرح شد که بخش خصوصی به دولت کمک کند و با تشکیل یک تیم پایلوت مشکلات مبتلابه اصناف بررسی شود.

در پایان این جلسه مقرر شد نمایندگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت با اتحادیه فناوران رایانه تهران به همراه دو اتحادیه حرفه‌ای که مشکلاتشان چندان مشابه هم نباشد، تیمی تشکیل دهند و بر سر 10 محور اساسی به تفاهم برسند تا از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد بررسی قرار گیرد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز