خبرگزاری کار ایران

رجب طیب اردوغان خواستار شد؛‌

مردم طلا و دلارهای خود را بفروشند

asdasd
کد خبر : ۶۵۴۹۱۸

ارزش لیر ترکیه در ماه‌های گذشته در پی نگرانی‌ها از دخالت دولت در سیاست‌های پولی و افزایش تن‌ها با آمریکا رو به کاهش گذاشته است.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری رویترز، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه، روز گذشته -جمعه- به مردم کشورش گفت که طلا و دلارهای خود را بفروشند تا از ارز ملی کشور حمایت کنند. این در حالی است که ارزش لیر ترکیه، در پی افزایش تنش‌ها با آمریکا سقوط کرده و «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، از اعمال تعرفه‌های بیشتر بر واردات آلومینیوم و فولاد خبر داده است. 

اردوغان مقصر این بحران مالی را کشورهای خارجی و عاملان کودتای نافرجام در این کشور در سال ۲۰۱۶ دانست و در سخنرانی در شمال کشور گفت: «برخی کشورها که از عاملان کودتای نافرجام حمایت کردند و هیچ درکی از قانون و عدالت ندارند،‌ از زمان انتخاب مجدد من کوشیده‌اند به کشور ضربه بزنند.»

اردوغان همچنین درباره «جنگ اقتصادی» به مردم کشورش هشدار داد.

ارزش لیر ترکیه در ماه‌های گذشته در پی نگرانی‌ها از دخالت اردوغان در سیاست‌های پولی و افزایش تن‌ها با آمریکا رو به کاهش گذاشته است. 

روز جمعه ارزش لیر ترکیه در برابر دلار ۱۸ درصد سقوط کرد که از سال ۲۰۰۱ و بحران مالی در این کشور، بیشترین میزان سقوط ارزش این کشور در یک روز تلقی می‌شود. 

اردوغان همچنین در مقاله‌ای که در روزنامه «نیویورک‌تایمز» چاپ شد، نوشت که اقدام‌های یکجانبه آمریکا، ترکیه را به سمت یافتن دوستان جدید سوق می‌دهد.

وی همچنین نوشت: «آمریکا و ترکیه طی شش دهه گذشته، شرکای استراتژیک و هم‌پیمان ناتو بوده‌اند. این دو کشور در کنار یکدیگر علیه چالش‌های مشترک در جنگ سرد و پس از آن ایستاده‌اند».

در بخش دیگری از این مقاله آمده است: «اگر آنکارا احترام و اقدام متقابل در روابط دوجانبه با آمریکا دریافت نکند، به دنبال دوستان و متحدان جدید خواهد بود. واشنگتن باید پیش از آن‌که خیلی دیر شود، از اقدام‌های انحرافی که توازن روابط را به هم می‌زند و کار را به شرایطی می‌رساند که ترکیه به دنبال جایگزین‌هایی باشد، دست بردارد».

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز