خبرگزاری کار ایران

نماینده دولت در صحن علنی مجلس:

زلزله ۷ ریشتری در تهران بیاید، میزان خسارت‌ به اندازه بودجه کل کشور خواهد

کد خبر : ۶۵۱۱۳۸

نماینده دولت در مجلس تاکید کرد: اگر زلزله هفت ریشتری در تهران بیاید، خسارت‌های فراملی و بین‌المللی در برخواهد داشت و شاید میزان این خسارت‌ها به اندازه بودجه کشور باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی محمد شکرچی‌زاده نماینده دولت با حضور در صحن در توضیح خدمت‌رسانی دولت و همچنین خدمات وزارت راه و شهرسازی گفت: زلزله‌ای که در کرمانشاه آمد، هفت ریشتر بود اما اگر همین زلزله هفت ریشتری در تهران بیاید، خسارت‌های فراملی و بین‌المللی در برخواهد داشت و شاید میزان این خسارت‌ها به اندازه بودجه کشور باشد.

وی تاکید کرد: نگاه پیشگیرانه خسارت‌ها و ریسک‌ها را کم می‌کند و ما باید شرایطی ایجاد کنیم که با رفع خطر آسیب‌پذیری هم کاهش پیدا کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وجود بافت‌های فرسوده گفت: باید بناهای فرسوده بافت‌های روستایی و مناطقی که در آن خطر بالایی وجود دارد را مورد بررسی قرار دهیم، ما باید با نگاه پیشگیرانه و متکی به تجارب بین‌المللی عمل کنیم قبل از اینکه بحران به وجود بیاید.

شکر‌چی‌زاده ادامه داد: در شهر توکیو زلزله‌ای به قدرت ۷.۲ ریشتر می‌آید اما با توجه به اقدامات پیشگیرانه می‌بینیم که خطر به نحو مطلوبی کاهش پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: ما باید به بحران‌ها نگاه ملی داشته باشیم زیرا با انواع خطرات روبرو هستیم. تجربه کرمانشاه به ما نشان داد که ظرف مدت ۲۰ سال گذشته که ما با توجه به شرایط روز و مسائل ایمنی طراحی ساختمان‌ها را انجام دادیم، خطرات کمتر است. در زلزله این استان دیدیم که حدود ۶۰ درصد ساختمان‌ها سالم ماندند البته عدم نظارت صحیح بر مسکن‌های مهر مشکلاتی را به وجود آورد که باید این نواقص برطرف شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در همه جای دنیا مخصوصا مناطق پرخطر دستگاه شتاب‌نگار به اندازه کافی وجود دارد، گفت: کشورهای دیگر که یک سوم مساحت ایران را دارند حدود ۱۰ هزار شتاب‌نگار دارند اما ما در کشور تنها ۱۱۰۰ دستگاه شتاب‌نگار داریم و باید به ازای هر ۲۵ هزار نفر یک دستگاه داشته باشیم و حداقل ۴۵۰ دستگاه که بتوانند به طور مرتب سامانه‌ها را به ما گزارش دهند.

وی خاطرنشان کرد: وجود دستگاه‌های شتاب‌نگار به ما کمک می‌کند در شهرهایی مانند استانبول و کالیفرنیا این دستگاه‌ها وجود دارد و توانسته‌اند میزان خسارت را کاهش دهند.

شکرچی‌زاده تاکید کرد: در ارتباط با بحث نظارت، وزارت راه و شهرسازی باید بگوید این وزارتخانه ابزار کافی برای این کار در اختیار ندارد و عدد صفر مطلق است با توجه ماده ۴۰۶ نظام مهندسی باید بودجه‌ای برای این بخش اختصاص دهیم.

وی در پایان یادآور شد: زلزله کرمانشاه در نقاط کم‌جمعیت شدت بیشتری داشت که حدود پنج هزار میلیارد تومان خسارت زد اگر این زلزله در شهر کرمانشاه آمده بود، پنجاه هزار میلیارد و اگر در تهران اتفاق می‌افتاد هزار هزار میلیارد تومان خسارات در برداشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز