خبرگزاری کار ایران

رویترز:

ترامپ در حال احیای «ناتوی عربی» برای مقابله با ایران است

asdasd
کد خبر : ۶۴۹۲۲۳

یک رسانه غربی گزارش داد دولت آمریکا برای مقابله با ایران، بار دیگر در تلاش برای احیای طرح موسوم به «ناتوی عربی» است.

به گزارش ایلنا، منابع مطلع به خبرگزاری رویترز گفته‌اند، دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در تلاش است برای مقابله با ایران، ائتلافی سیاسی-امنیتی با حضور عربستان٬ امارات، قطر، بحرین، عمان، کویت، مصر و اردن تشکیل دهد.

به گفته این منابع، کاخ سفید قصد دارد با این کشورها‌ همکاری‌های عمیق‌تری در حوزه دفاع موشکی، آموزش نظامی و مقابله با تروریسم داشته باشد و در عین حال روابط اقتصادی و دیپلماتیک خود در منطقه را گسترش دهد.

این طرح که مقام‌های کاخ سفید و کشورهای خاورمیانه آن را «ناتوی عربی» می‌نامند، می‌تواند تنش بین آمریکا و کشورهای عرب منطقه با ایران را افزایش دهد.

منابع آگاه می‌گویند ممکن است این تلاش‌ها که نام آزمایشی ائتلاف استراتژیک خاورمیانه، مِسا (MESA)، برای آن در نظر گفته شده، در آینده در نشستی در واشنگتن به بحث گذاشته شود. فعلا تاریخ ۲۰ و ۲۱ مهرماه (۱۲ و ۱۳ اکتبر) برای این نشست تعیین شده است.

کاخ سفید نیز تایید کرده است که ماه‌هاست در حال بررسی ایده تشکیل ائتلاف با هم‌پیمانان منطقه‌ای خود است.

به گفته یک منبع آمریکایی ایده تنظیم یک پیمان امنیتی نخستین بار سال گذشته در جریان سفر ترامپ به عربستان، از سوی ریاض مطرح شد ولی آن زمان اقدامی در این زمینه صورت نگرفت.

حال اما گزارش‌ها حاکی است که بار دیگر تلاش‌ها برای شکل‌گیری این ائتلاف به جریان افتاده است. مقام‌های آگاه عربی نیز این موضوع را تایید کرده‌اند.

در عین حال یکی از سخنگویان شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز مدعی شده است: «مِسا به مثابه خاکریزی مقابل تجاوز، تروریسم و افراط‌گری ایران عمل خواهد کرد و ثبات را به خاورمیانه خواهد آورد».

طبق این گزارش، این ائتلاف قصد دارد با تکیه عمده بر عربستان سعودی و امارات و با همکاری دولت دونالد ترامپ، با ایران مقابله کند. با این حال هنوز مشخص نیست که این ائتلاف چطور می‌خواهد این کار را انجام دهد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز