خبرگزاری کار ایران

استاندار خوزستان:

40 هزار هکتار از کانون های فوق بحرانی خوزستان تحت پوشش عملیات مقابله با ریزگرد قرار گرفت

asdasd
کد خبر : ۶۴۹۱۵۱

استاندار خوزستان گفت: 40 هزار هکتار از کانون های فوق بحرانی جنوب شرق اهواز تحت پوشش عملیات مقابله با ریزگرد قرار گرفت و طبق برنامه تا سال آینده عملیات در 49 هزار هکتار دیگر نیز اجرا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، غلامرضا شریعتی روز جمعه در حاشیه بازدید از عملیات مقابله با کانون های ریزگرد جنوب شرق اهواز اظهار داشت: خوشبختانه وضعیت نهال کاری های گذشته نسبتاً مناسب است؛ در برخی بخش ها وضعیت بسیار خوب بود و در برخی مناطق دیگر هم شرایط مطلوب نبود البته اکثر بخش‌ها سبز بود، ولی در برخی مناطق به علت خشکسالی و کمبود آبیاری، نهال فقط خود را حفظ کرده بود و به میزان لازم رشد نکرده بود.

استاندار خوزستان افزود: در برخی از مناطق هم نهال ها خشک شده بود که باید واکاوی (کشت مجدد) شود و آن بخش هایی که سبز است؛ اما از شرایط مطلوبی برخوردار نیست باید آبیاری انجام شود که دستورات لازم داده شد.

شریعتی خاطرنشان کرد: امیدواریم با برنامه زمانبندی شده و کار مطالعاتی  گسترده ای که  توسط مرکز تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور و با همکاری دانشگاه‌ شهید چمران و سایر دانشگاه های کشور انجام شده است بتوانیم بر این مشکل فائق شویم و آن را کنترل و مدیریت کنیم.

استاندار خوزستان تصریح کرد: امسال هم طبق کار مطالعاتی برنامه داریم برای کنترل ۸۹ هزار هکتار کانون های ریزگرد در جنوب شرق اهواز که یکی از فعال ترین کانون هاست اقدام کنیم و در همین راستا کانالی حفر شده و به سمت تالاب شریفیه به خوبی پیش رفته است و کانال های فرعی برای آبیاری پهنه ها در حال اجرا است و اکثر آنها تا هفته آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

استاندار خوزستان ادامه داد: امیدواریم تا پاییز آینده آب به تالاب شریفیه برسد. تالاب منصوره در سال گذشته آبرسانی شد و به خوبی جواب داد. همچنین حقابه هورالعظیم و اعتبار طرح های مقابله با ریزگرد در امسال اختصاص داده شده است.

استاندار خوزستان در خصوص اقداماتی که تاکنون در کانون های فوق بحرانی جنوب شرق اهواز انجام شده تصریح کرد: در این کانون ها تا کنون 20 هزار هکتار نهالکاری شده است، 12 هزار هکتار مدیریت چرا انجام دادیم تا پوشش گیاهی برگردد و هفت هزار هکتار را آب اندازی کردیم که جمعاً 39 هزار هکتار می شود؛ همچنین 1500 هکتار هم مالچ پاشی و نهالکاری شد که سرجمع حدود بیش از 40 هزار هکتار از کانون های فوق بحرانی ریزگرد تحت پوشش عملیات مقابله با ریزگردها قرار گرفت.  

شریعتی اضافه کرد: 5 هزار هکتار هم در سال‌های گذشته انجام شده بود اما در قسمت های مختلف و به صورت پراکنده بود، ولی امسال انتظار داریم آب اندازی در کانون های ریزگرد به 16 هزار هکتار برسد و نهال کاری هم افزایش یابد و امیدواریم ظرف امسال تا سال آینده بتوانیم ۸۹ هزار هکتار کانون های جنوب شرق اهواز را مدیریت کنیم و سپس سایر کانون ها را تحت پوشش عملیات مقابله با ریزگرد قرار دهیم.

استاندار خوزستان در خصوص همراهی اهالی ساکن در مناطق تحت عملیات اجرایی مقابله با ریزگردها توضیح داد: همراهی اهالی بومی این مناطق خوشبختانه خوب بوده است و ما در بسیاری موارد کارهای مختلف از قبیل کشت، آبیاری و نگهداری را به آنها تحویل دادیم و اهالی هم خوشبختانه خوب مدیریت کردند و کارشان نتیجه داشته است.

وی افزود: در مواردی هم که تحویل بسیج دادیم نیز همینطور نتایج خوب بوده است و همچنین برخی از پیمانکاران نیز عملکردشان به همین منوال رضایت بخش بوده است.

استاندار خوزستان در پایان گفت: انتظار داریم و صمیمانه از اهالی بومی ساکن در نزدیکی مناطق تحت عملیات مقابله با ریزگردها خواهش می کنم همچنان حمایت و همکاری داشته باشد و در برخی از موارد معدود هم که این همکاری کمتر بوده است امیدواریم همکاری بیشتر شود.

بر اساس این گزارش علاوه بر حدود 40 هزار هکتاری که تا کنون در کانون های جنوب شرق اهواز تحت پوشش اقدامات مختلف مقابله با ریزگردها قرار گرفته است حدود 49 هزار هکتار دیگر نیز هم اکنون در مرحله اجرایی قرار دارد که طبق برنامه با انجام عملیات مقابله با ریزگرد تا سال آینده کانون های فوق بحرانی و بحرانی بخش جنوب شرقی اهواز به طور کامل پوشش داده خواهد شد.

گونه های کشت شده در کانون های ریزگرد دست کم به سه سال آبیاری و نگهداری نیاز دارند.

پدیده گرد و غبار در خوزستان از اوایل دهه 80 خورشیدی به دنبال خشکسالی های طولانی مدت و عواملی چون دستکاری های انجام شده در محیط زیست، مشکلات موجود در کشورهای همسایه و گرمایش جهانی و تغییر اقلیم ایجاد شد و در طول سال های اخیر علاوه بر تهدید سلامت مردم استان و ایجاد اختلال در زندگی روزمره آنها، موجب تعطیلی مکرر دانشگاه ها، مدارس و ادارات خوزستان شده است.

از اواخر سال 95 و پس از بروز خاموشی های گسترده به علت نفوذ گرد و غبار در تاسیسات برق استان فعالیت دولت برای کنترل این پدیده شتاب گرفت و در نخستین گام 42 هزار هکتار از کانون های فوق بحرانی ریزگرد تحت پوشش عملیات مهار ریزگردها قرار گرفت.

خوزستان 350 هزار هکتار کانون ریزگرد و حدود همین میزان کانون ماسه های روان دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز