خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

افزایش روزهای توام با گرد و غبار در تهران/مالچ‌پاشی باعث آلودگی محیط می‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۴۹۰۵۴

رییس اداره پایش و هشدار ملی گرد و خاک سازمان هواشناسی کشور با اشاره به کانون‌های گرد و خاک در اطراف استان تهران گفت: استفاده از مالچ‌های طبیعی و غیرطبیعی برای کانون‌های گرد و خاک اطراف تهران باعث آلودگی محیط شده و باید در اولویت‌های بعدی باشد و همانطور که در دیگر کشورهای دنیا مرسوم است باید از کاشت درخت و روش آبیاری قطره‌ای برای بیابان‌زدایی استفاده شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، به علت خشکسالی‌های متوالی، کاهش سفره‌های آب زیرزمینی، بهره‌برداری بی رویه و تخریب، تغییر کاربری اراضی طبیعی به کشاورزی در حال حاضر پدیده بیابانزایی به عنوان یکی از معضلات زیست محیطی کلانشهر تهران را تهدید می کند.

بنابر گفته رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ۸۰ هزار هکتار کانون ریزگرد در اطراف تهران وجود دارد و منشا ریزگرد داخلی در اطراف شهر تهران در مناطق بیابانی ورامین و قرچک در غرب و جنوب تهران وجود دارد که موجب آلودگی هوای تهران و انتشار ریزگردها شده است.

راهکارهای متفاوتی برای حل این معضل از جمله جنگل‌کاری، بذرکاری، مالچ‌پاشی، مدیریت منابع آب، جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز، عملیات آبخیزداری، جایگزینی فعالیت‌های نوین کشاورزی و افزایش بهره‌وری آبیاری ارائه شده است.

محمد سبزه‌زاری (رییس اداره پایش و هشدار ملی گرد و خاک سازمان هواشناسی کشور) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه کانون اصلی گرد و خاک در اطراف شهر تهران در جنوب و جنوب شرق آن قرار دارد، گفت: وقتی بارش در این مناطق کم باشد، با اولین وزش بادی که وارد این منطقه می‌شود، می‌توانند باعث ایجاد گرد و غبار ایجاد شوند.

وی با بیان اینکه شاهد هستیم در تهران بادهایی با سرعت زیاد و گرد و غبار غلیظ دیده می‌شود، خاطرنشان کرد: در صورتی که بادها شرقی شوند بر کویر سمنان تاثیرگذار بوده و شهرهای قم و تهران تحت تاثیر این گرد و غبار قرار می‌گیرند، اگر همانطور که پیش‌بینی‌های اقلیمی نشان می‌دهند بارش‌ها در این مناطق کم شوند، قطعاً تعداد روزهای همراه با گرد و غبار برای شهر تهران نیز افزایش خواهد یافت.

 رییس اداره پایش و هشدار ملی گرد و خاک سازمان هواشناسی کشور در پاسخ به این سوال که یکی از راهکارهای مقابله با گرد و خاک مالچ‌پاشی است، آیا این روش برای کانون‌های اطراف تهران مناسی است، خاطرنشان کرد: توصیه تمامی سازمان‌های بین‌المللی که در زمینه گرد و خاک کار می‌کنند این است که از روش‌های طبیعی و کاشت درخت برای مقابله با گرد و خاک استفاده شود.

سبزه‌زاری با بیان اینکه مالچ‌پاشی به دو صورت مواد نفتی و غیرنفتی به طور عمده مورد استفاده قرار می‌گیرد که هر کدام از این‌ها ضررهای خاص خود را دارد، تصریح کرد: مواد نفتی برای مناطق کویری و رمل استفاده می‌شود نه بیابانی، چراکه بیابان یک اکوسیستم فعال است و در آن موجودات و گیاهان مختلف رشد می‌کنند و نمی‌توان از روش مالچ‌پاشی استفاده کرد.

وی با اشاره به استفاده از مالچ‌های پلیمری نیز یادآور شد: استفاده از مالچ‌های پلیمری نیز ضررهایی دارد در حقیقت استفاده از مالچ‌های طبیعی و غیرطبیعی باعث آلودگی محیط می‌شود. بنابراین استفاده از روش مالچ‌پاشی باید اولویت دوم ما باشد و اولویت اول باید کاشت درخت باشد. در اکثر کشورهای دنیا مانند مصر نیز از کاشت درخت و روش آبیاری قطره‌ای استفاده می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز