خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز:

محصولات زراعی و باغی البرز در برابر تغییرات اقلیمی، بیمه می شوند

asdasd
کد خبر : ۶۴۸۸۵۹

رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز از اقدام صندوق بیمه محصولات کشاورزی برای کاهش خسارات ناشی از تغییرات اقلیمی برای تمام محصولات زراعی پائیزه و همچنین باغات استان، خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدمجید موسوی در جمع خبرنگاران با اشاره به تاثیرتغییرات اقلیمی در فعالیت‌های بخش کشاورزی استان، گفت: البرز دارای تنوع اقلیمی مناطق کوهستانی در شهرستان ساوجبلاغ تا منطقه دشت بیابانی اشتهارد است.

وی افزود: تولید محصولات زراعی پائیزه مانند گندم، جو، کلزا و همچنین محصولات بهاره و تابستانه مانند ذرت علوفه ای، سبزی و صیفی و نباتات صنعتی مانند پنبه از جمله محصولات البرز محسوب می شود.

موسوی با عنوان تولیدات محصولات کشاورزی مناطق معتدل، نیمه سردسیر و نیمه گرمسیر استان، خاطرنشان کرد: در این مناطق، محصولات زراعی و باغی کشاورزی بسیار متاثر از تغییرات اقلیمی است به طوری که در بعضی از سالها مانند سال جاری تغییر اقلیم بهاره و افت شدید دما تا 10 درجه زیر صفر، منجربه خسارات میلیاردی در محصولات زراعی و باغی کشاورزان شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با اشاره به گرمای ماههای اخیر، یادآور شد: افزایش شدید دما در تابستان جاری که با اوج مصرف آب کشاورزی، همراه شد، باعث محدودیت منابع آبی و شدت تبخیر و تعرق در سطح مزارع شد که این روند بر روی کمیت و کیفیت محصول، تاثیرگذار است.

محصولات زراعی و باغی البرز در برابر تغییرات اقلیمی، بیمه می شوند

موسوی خبر داد: به منظور کاهش خسارات ناشی از  تغییرات اقلیمی به کشاورزان، جهاد کشاورزی به کمک صندوق بیمه محصولات کشاورزی اقدام به بیمه کردن تمام محصولات زراعی پائیزه مانند ذرت و پنبه و همچنین محصولات باغی موجود در استان در طول سال زراعی می کند.

موسوی اضافه کرد: با اجرای این طرح، سالانه 15 هزار هکتار محصولات زراعی و باغی تحت حمایت صندوق بیمه قرار گرفته و سال به سال با همایش های آموزشی برگزار شده توسط ترویج و صندوق بیمه، این سطح افزایش می یابد تا تعداد کشاورزان بیشتری تحت حمایت این صندوق قرار گیرند.

وی در ادامه با تاکید به آبیاری کشاورزان در ساعات خنک، گفت: با توجه به گرمی هوا و بحران آب بوجود آمده به کشاورزان توصیه می شود، استفاده از روش های نوین آبیاری را به صورت نوار تیپ در کشت های زراعی و سبزی صیفی، استفاده کنند تا با استفاده حداکثری آب از تبخیر آن نیز به حداقل برسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز، تاکید کرد: جهاد کشاورزی استان ضمن توصیه‌های فنی در خصوص بکارگیری ارقام مختلف بذر محصولات زراعی و استفاده از نهال های سازگار با اقلیم متنوع استان، کشاورزان را در راستای مدیریت پیشگیری از خسارات ناشی از تغییرات اقلیمی و عوامل قهری، حمایت می کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز