خبرگزاری کار ایران

بهترین رویکرد مالی برای سرمایه‌گذاری کدام است؟

asdasd
کد خبر : ۶۴۸۷۹۳

زمانی که صحبت از سرمایه‌گذاری می‌شود اولین مسیری که افکارمان به آن منتهی می‌شود، پس انداز پول در بانک و دریافت سود است. البته برخی نیز اعتقاد خاصی به خرید طلا و نگهداری آن دارند. نگهداری دلار هم یکی دیگر از گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری است. اما در نهایت این پرسش مطرح می‌شود که بهترین رویکرد برای سرمایه‌گذاری مالی کدام است؟

به گزارش ایلنا،با توجه به نوسانات بازار و همچنین تفاوت ارقام سود پرداختی بانک‌ها با میزان تورم موجود همواره ابهاماتی در پاسخگویی به پرسش فوق وجود دارد.

مطمئن‌ترین راه سرمایه‌گذاری چیست؟ کدام حوزه سرمایه‌گذاری بیشترین سود و کمترین میزان خطرپذیری را برای سرمایه‌گذار به دنبال دارد؟

پرسش‌های مذکور و موارد دیگر از این دست به رغم عمومیت کاربرد، بویژه نزد سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای، اساسا مباحثی بسیار تخصصی و کارشناسی محسوب می‌شود که نمی‌توان تنها با توسل به عامل تجربه، در پاسخگویی به آنها موفق بود.

زمانی که تصمیم به سرمایه‌گذاری گرفته‌ایم حتی در مبالغ بسیار محدود، باید بدانیم هیچ علم و دانشی در دنیا نمی‌تواند بطور قطعی امنیت یک سرمایه‌گذاری را  تضمین کند زیرا مفهوم سرمایه همواره با خطرپذیری همراه و همسو بوده است. از این رو با توسل به آنالیزهای علمی و تجربیات موجود، تلاش می‌شود تا میزان خطرپذیری به کمترین حد ممکن برسد.

سرمایه‌گذاری در بورس اولویت چندم‌تان است؟

با کاهش نرخ سود بانکی در صورتی که قصد خارج کردن پول‌تان از بانک و سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگر اقتصادی را داشته باشید، سرمایه‌گذاری در بورس اولویت چندم‌تان است؟ واقعیت این است که برخلاف ادعای بسیاری از اقتصاددانان، کاهش نرخ سود بانکی موجب حرکت سرمایه‌های مردم به بورس نشده است. بسیاری از ایرانیان، بورس را جایگزین بانک نمی‌دانند بلکه میان بورس و بانک بازارهای دیگری هم وجود دارد که برای ایرانی‌ها جذاب‌تر است. بازارهایی مانند طلا، سکه، ارز و مسکن.

چرا صاحبان سرمایه‌های خرد، اولویتی برای سرمایه‌گذاری در بورس قائل نیستند؟ مصطفی، کارمند یکی از ادارات دولتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی توسعه ایرانی، در این خصوص می‌گوید: من 40 میلیون تومان پس‌انداز داشتم که با کاهش نرخ سود بانکی از سپرده‌گذاری در بانک منصرف شدم و به جای آن دلار و سکه خریدم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا قبل از خرید سکه به سرمایه‌گذاری در بورس هم فکر کرد، می‌گوید؟ راستش بله اما زود منصرف شدم. چون چیزی از بورس نمی‌دانم و شنیده‌ام ریسک سرمایه‌گذاری در بورس بالاست و ممکن است سرمایه‌ فرد کلا از بین برود.

به نظر می‌رسد این نگاه به بورس، نگاه قالب در میان بسیاری از شهروندان است. بهترین سرمایه‌گذاری هنگا‌می انجام شده که دارای خصوصیاتی از قبیل بازده بالا، ریسک کم و قدرت بالای نقدشوندگی سرمایه باشد. با این اوصاف آیا سرمایه‌گذاری در بورس اقدام درستی است؟

با آشنایی و توجه به چند نکته در خصوص بورس شاید نگاه‌‌تان به اولویت‌های سرمایه‌گذاری عوض شود.

نقدشوندگی بالا

یکی از مواردی که هرکس به هنگام سرمایه‌گذاری باید به آن توجه کند میزان نقدشوندگی سرمایه در حوزه‌ای است که قصد سرمایه‌گذاری در آن را دارد. هرکس دلایل گوناگون ممکن ازجمله بیماری، تحصیل، سفر فوری به خارج یا هر دلیل دیگری ممکن است به پول نقد نیاز پیدا کند و قطعا بسیار مهم است که فورا بتواند دارایی خود را به پول نقد تبدیل کند. مثلا سرمایه‌گذاری در ملک و ساختمان شاید در بلندمدت ، سودده باشد اما قدرت نقد‌شوندگی بسیاری از املاک پایین است و ماه‌ها و در برخی موارد سال‌ها طول می‌کشد تا برای یک واحد مسکونی، مشتری یافت شود.

اما آیا می‌دانید یک مزیت و امتیاز بزرگ برای سرمایه‌گذاری در بورس، بحث نقدشوندگی است. یعنی اگر سرمایه‌گذاران بازار بورس بخواهند سهام خود را به فروش برسانند، در حال حاضر نقدشونده‌ترین بازار، بازار بورس است.

نقدشوندگی به این معنی است که هر وقت نیاز داشتیم یا لازم بود بتوانیم دارایی خود را نقد کنیم. این رفتار در دوره رکود اقتصاد بسیار سخت می‌شود به ویژه اینکه در حال حاضر اقتصاد ایران از طرف تقاضا دچار رکود شده است و عرضه‌ها همواره بر تقاضا فراوانی دارد. بنابراین یافتن خریدار خیلی سخت می‌شود. این وضعیت در بازارهای مسکن و کالا و حتی خودرو هم دیده می‌شود. به همین خاطر کارشناسان توصیه ‌می‌کنند حتما دارایی‌های خود را به مختصات نقد شوندگی ، نزدیک کنیم. در اقتصاد ایران هم در حال حاضر یکی از بازارهایی که این ویژگی را دارد ، بازار سهام است هم گردش نقدینگی و هم سرعت تبدیل آن زیاد است. به جرئت می‌توان گفت این مزیت که در بازار بورس وجود دارد در کمتر بازار مشابهی یافت می‌شود. از این رو و با شاخص و معیار نقد شوندگی، می‌توان بورس را به عنوان یک اولویت برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفت.

بازدهی بالا

یکی از شاخص‌ها برای ارزیابی سرمایه‌گذاری مناسب، بازدهی بالا و قابل‌توجه در حوزه‌ای است که قصد سرمایه‌گذاری در آن را دارید. آیا می‌دانید بورس تهران یکی از پربازده‌ترین بورس‌های دنیا و یکی از پربازده‌ترین بخش‌های اقتصاد ایران است؟ مثلا در آذر ماه سال گذشته بورس تهران پر بازده‌ترین بورس دنیا شد و بورس‌های استانبول و نیویورک بعد از بورس تهران در رده دوم و سوم قرار گرفتند.

بورس تهران همواره جایگاه خود را در میان 10 بورس پربازده دنیا حفظ کرده است.

کاهش ریسک با شیوه‌های مطمئن

یک از مواردی که بسیاری از افراد را از سرمایه‌گذاری در بورس گریزان می‌کند ، هراس از ریسک‌های بالا در بورس است. اما مدیریت ریسک در بورس با کمی آموزش قابل تحقق است و از این نظر ریسک بازار بورس نه تنها فرق چندانی با سایر بازارها ندارد بلکه این مزیت را دارد که قابل مدیریت است. یکی از نکات مهم در کاهش ریسک معاملات، شناسایی ریسک‌های موجود در هر سرمایه‌گذاری (از جمله بازار اوراق بهادار) و اتخاذ روش‌های کنترلی مناسب برای ‌آنها است.از آنجا که ریسک معاملات بورسی به خودی خود از بین نمی‌رود؛ برای کاهش آن باید روش‌ کنترلی مناسبی لحاظ کرد؛ از طرفی هر سرمایه‌گذار باید افق زمانی مشخصی را در سرمایه‌گذاری خود تعیین کند و بر اساس آن که ممکن است بلندمدت، میان مدت یا کوتاه مدت باشد، ریسک‌های معاملاتی در بورس اوراق بهادار را به حداقل رساند؛ به عنوان نمونه برخی از معامله‌گران در راستای کاهش استرس و داشتن آرامش هرچه بیشتر، دیدگاه خود را با خرید سهام بنیادی و کم ریسک به میان مدت و بلند مدت تغییر می‌دهند، به این ترتیب سودی را در بلندمدت کسب خواهند کرد. اما در طرف دیگرمعامله‌گرانی هستند که می‌خواهند در زمان کوتاه به بازدهی بالاتری دست پیدا کنند، بنابراین ریسک بیشتری را هم تحمل‌ خواهند کرد. تعیین این افق زمانی که براساس ریسک‌پذیری افراد، متفاوت خواهد بود، به ‌آنها کمک خواهد کرد که ریسک‌ها را در بازه زمانی مورد نظر شناسایی و در جهت کاهش آن اقدام کنند.

سبد سهام تشکیل دهید

پس از شناخت مناسب هر یک از ریسک‌های معاملاتی در بورس اوراق بهادار و اتخاذ مناسبت‌ترین روش کنترلی برای ‌آنها، شما باید سبدی متشکل از سهام صنایع و شرکت‌های مختلف تشکیل دهید تا از این طریق نیز بخشی از ریسک معاملاتی خود را به حداقل رسانید؛ برای مثال اگر ما سهام ۵ شرکت دارویی را داشته باشیم، اگر صنعت داروسازی با مشکلی مواجه شود، کل پرتفوی ما متاثر از این اتفاق شده و ضرر ما بسیار بیشتر از زمانی خواهد بود که در صنایع مختلف سرمایه‌گذاری کرده باشیم؛ بنابراین توصیه می‌شود که سبد سهام خود را از سهام شرکت‌های مختلف که نسبت به ‌آنها اطلاعات مناسبی دارید، انتخاب کنید و با این کار ریسک پرتفوی خود را به حداقل رسانید؛ البته چنانچه پیشتر گفتیم نوع انتخاب سهام در سبد دارایی به دیدگاه و افق زمانی ما در سرمایه‌گذاری بستگی دارد.

خرید و فروش به موقع

این موضوع نیز بسیار حائز اهمیت است که سهام را باید در قیمت مناسب خرید یا فروخت. به عنوان مثال ممکن است پس از تحلیل به این نتیجه برسیم که برای یک سرمایه‌‌گذاری کوتاه مدت سهام شرکت “ب” را در قیمت ۴۱۵ تومان خرید کنیم و در قیمت ۴۳۰ تومان بفروشیم. اما با رشد مناسب و سریع سهام، تحت تأثیر قرارگرفته و به دلیل دست یافتن به سود بیشتر بدون انجام تحلیل مجدد، سهام را نگه می‌داریم و روز معاملاتی بعد سهام با صف فروش سنگین مواجه می‌شود؛ باید دقت کنیم که عدم فروش به موقع سهم منجر به زیان ما می‌شودبنابراین بایدبدانیم که معاملات بورسی باید به دور از تصمیم‌های احساسی انجام شده و با خرید و فروش به موقع سهام کسب سود کنیم.

حداقل سرمایه برای ورود به بورس چقدر است؟

حداقل سرمایه برای ورود به بورس محدودیت خاصی ندارد. با هر مقدار پول می‌توانید وارد بازار بورس شوید شما با ۱۰۰ هزار تومان، یک میلیون تومان، ۵۰۰ هزار تومان و ۱۰۰ میلیون تومان با هر مبلغی می‌توانید وارد بازار بورس شوید. البته برای خرید آنلاین سهام حداقل ۱۰۰ هزار تومان الزا‌می است. یعنی حتی با ۱۵۰ هزار تومان می‌توانید سهام یک شرکت را بخرید.

برای شروع حتما با پول کم شروع کنید

باید توجه کنید که پول قرضی و یا همه سرمایه ‌ زندگی خود را وارد بورس نکنید.برای این منظور باید تنها روی پول هایی حساب کنید که کنار گذاشته‌اید. مثلا پولی که برای آن برنامه خاصی ندارید. آن پول را باید در نظر بگیرید و به ۵ تا ۱۰ قسمت مساوی تقسیم کنید و با آن ۵ تا ۱۰ سهم بخرید، می‌توانید پولتان را به ۵ قسمت تقسیم کنید و امروز یک قسمتی از آن را سهام بخرید و فردا یا هفته بعد با قسمت دیگر آن خرید کنید.

برای شروع، به این شکل می‌توانید کم کم وارد بورس بشوید البته این قانون برای زمانی است که شما به خودتان اطمینان پیدا کرده‌اید و مطمئن هستید که معاملاتتان سود دارد یا در چند معامله آخر خود سود کرده‌اید پس برای شروع این قانون را کنار بگذارید و با پول کم شروع کنید، این پول کم برای هر کسی متفاوت برای یک نفر ۲۰۰ هزار تومن هست و برای یک نفر دیگر یک میلیون تومان است. یک میلیون تومان را به ۵ قسمت ۲۰۰ هزار تومانی تقسیم کنید و سهام خریدن را آغاز کنید. این آزمایشی است برای شروع و برای اینکه ذهن ما راه بیافتد و بتوانیم خرید و فروش را درک بکنیم و بدانید که در بورس هم می‌شود سود کرد هم ضرر. در بازارهای خوب و در بازار‌های بد همیشه می‌شود از بازار بورس سود گرفت اما ما باید دانش و تجربه‌ی خود را زیاد کنیم تا سودمان زیاد بشود و ضررمان کم و برآیند معاملاتمان در یک سال مثبت باشد.

فکر کنید می‌خواهید مقداری از پول‌تان را دور بریزید

برای هرکدام از شما این مبلغ می‌تواند متفاوت باشد فرض کنید من مبلغ ۵۰۰ هزار تومان یا ۲۰۰ هزار تومان از پولم را می‌خواهم دور بریزم.

توجه داشته باشید قیمت سهام در بورس در روز بیشتر از ۵ درصد نمی‌تواند بالا برود یا بیشتر از ۵ درصد نمی‌تواند پایین بیاید و این قانون بورس است. در نتیجه پول شما به طور ناگهانی غیب یا نابود نمی‌شود. به یاد داشته باشید تا زمانی که عملا در بورس خرید و فروش نکنید حس ملموسی از سرمایه گذاری در بورس نخواهید داشت قطعا بعد از خرید و فروش دیدگاه شما نسبت به بورس تغییر خواهد کرد.

سرمایه‌گذاری بدون ریسک در بورس

اگر به هر دلیلی حوصله پیگیری نوسانات بورس و وقت گذاشتن برای خرید و فروش سهام در بورس اوراق بهادار را ندارید و تنها قصد کسب سود مطمئن را دارید، باز هم می‌توانید به بورس مراجعه کنید. صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری بهترین پیشنهاد برای شما است. این صندوق‌ها سودی تضیمن شده را به شما پرداخت می‌کنند که چند درصد از سود بانکی بالاتر است و برخلاف سپرده‌های بانکی نیازی به بلوکه شدن یکساله پول‌تان نیست. در حال حاضر بانک‌ها در حالی سود 15 درصد پرداخت می‌کنند که باید حداقل زمان سرمایه‌گذاری ، یک سال باشد و اگر زودتر از این موعد، اصل پول خود را دریافت کنید، نرخ سود کاهش می‌یابد. این مسئله در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورسی وجود ندارد. نرخ سود چند درصد از سود بانکی بالاتر است و در صورتی که هر زمان اصل پول خود را بخواهید، چیزی از سود کاسته نمی‌شود. در بیشتر این صندوق‌ها پرداخت اصل پول و سود آن توسط یکی از بانک‌های رسمی کشور، تضمین می‌شود.

گزارش از : مهدی الیاسی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز