خبرگزاری کار ایران

تبخیر سالانه 18 میلیون متر مکعب آب در کولرهای آبی استان یزد / صرفه‌جویی 226 لیتری با نصب سایبان

asdasd
کد خبر : ۶۴۵۹۳۸

مدیر دفتر مدیریت مصرف آب شرکت آبفای استان یزد از تبخیر سالانه 18 میلیون متر مکعب آب در کولرهای آبی در این استان خبر داد و گفت: با نصب سایبان بر روی تمام کولرهای آبی استان، 226 لیتر بر ثانیه در مصرف آب صرفه جویی می‌شود.

به‌گزارش ایلنا؛ سیاوش پاکدل با اشاره به وجود حداقل 400 هزار کولر آبی در سطح استان یزد اظهار داشت: اگر تمامی این کولرها به سایبان مجهز شود حدود 226 لیتر بر ثانیه در مصرف آب صرفه جویی می‌شود و این رقم معادل وجود 11 حلقه چاه آب شرب در شبکه آبرسانی است.

پاکدل با بیان این که، کولرهای آبی به عنوان یکی از مصرف کنندگان عمده مصرف آب در فصل تابستان هستند خاطر نشان کرد: در هر سال حدود 18 میلیون متر مکعب آب توسط کولرهای آبی استان یزد تبخیر و مصرف می‌شود که با نصب سایه بان بر روی آن‌ها، استفاده از رنگ سفید در بدنه کولر می‌توان تا 15 درصد (یعنی بیش از دو و نیم میلیون مترمکعب) مصرف آب را کاهش داد و به میزان 3 تا 5 درجهٔ سانتی گراد از هوای خنک‌تری بهره برد.

وی افزود: بازدیدهای منظم از کولر، جلوگیری از نشتی به واسطه تنظیم شناور و تعویض شیلنگ‌های فرسوده کولر از دیگر راه کارهای جلوگیری از هدرروی آب است.

وی سایر اقدامات مؤثر در رابطه با کولرهای آبی در راستای کاهش مصرف انرژی را، انتخاب کولر مناسب متناسب با متراژ فضا و شرایط آب و هوایی منطقه، عایق نمودن کانال کولر برای جلوگیری از هدر رفتن سرما در اثر تابش مستقیم نور خورشید، تعویض پوشال‌های کولر، تمیز کردن و رفع اشکالات کولر پیش از شروع به کار آن در فصل گرما، پرهیز از روشن نگه داشتن مداوم کولر در طول روز، استفاده از تهویه طبیعی به خصوص در شب و ... عنوان کرد.

مدیر دفتر مدیریت مصرف آب شرکت آبفا در خصوص جایگزینی کولرهای گازی به جای آبی گفت: هر دستگاه کولر آبی که حذف شود از مصرف 45 مترمکعب آب شرب در استان یزد جلوگیری می‌نماید، البته با رعایت موارد بالا در رابطه با کولرهای آبی می‌توان راندمان کولرهای آبی را افزایش و از مصارف زیاد در کولرهای آبی تا حدی کاست.

پاکدل مزیت‌های استفاده از پوشال سلولزی نسبت به پوشال‌های معمولی را، ساختار همگن و کاملاً یکنواخت آن، توزیع یک نواخت آب در بین پوشال و ایجاد خنکی بسیار بیشتر برشمرد.

وی در پایان از شهروندان خواست تا با نصب سایبان بر روی کولرهای آبی به عنوان یک اقدام ساده و کم هزینه، باعث کاهش مصرف آب و بهره‌مندی از هوای خنک‌تر شوند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز