خبرگزاری کار ایران

صابری خبر داد:

ثبت دو اثر ناملموس استان البرز در فهرست آثار ملی

asdasd
کد خبر : ۶۴۵۷۶۳

مدیرکل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان البرز از ثبت ملی دو اثر ناملموس استان البرز در سازمان میراث فرهنگی کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فخرالدین صابری، گفت: "دانش، فن و مهارت رفوگری" به عنوان یکی از رشته های وابسته به هنر و مهارت دوخت و دوز سنتی که در حال حاضر فعالان این رشته بسیار محدود بوده و این مهارت و هنر رو به فراموشی است. 

وی افزود: میراث فرهنگی البرز با وجود استادکاران محدود اقدام به ثبت ملی این رشته کرده است. این هنر در طی قرون متمادی از پیشه‌های گذشتگان محسوب می‌شد و از ظرافت بسیار خاصی برخوردار است. میراث فرهنگی استان البرز در نظر دارد برای زنده نگه داشتن این میراث درخطر نسبت به ترویج و آموزش آن در سطح استان اقدام کند.

صابری با اشاره به دومین ثبت ملی، اذعان داشت: "مهارت پخت و فرهنگ شیرینی توتک" در البرز مهم بود چرا که از دیرباز شیرینی توتک در کرج و استان البرز جایگاه خاص و ویژه ای داشته و علاوه بر اینکه این شیرینی مخصوص این استان است در فرهنگ و آداب و رسوم مردمان این دیار نقش به سزایی داشته است به طوری که در ایام نوروز تمامی مردم به میمنت نوروز از این شیرینی استفاده می کردند و پخت آن یادآور این ایام است علاوه بر آن در مراسم های عروسی نیز از آن استفاده می کردند. 

مدیر میراث فرهنگی البرز، تصریح کرد: در نظر است با توجه به اینکه اکثر ساکنان استان البرز از مناطق دیگر به این استان آمده اند؛ نسبت معرفی این شیرینی و فرهنگ بومی البرز در قالب جشنواره ها اقدام کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز