خبرگزاری کار ایران

بومی‌سازی ساخت پمپ‌های دنده‌ای در پتروشیمی جم

asdasd
کد خبر : ۶۴۵۳۲۹

متخصصان شرکت پتروشیمی جم، موفق به ساخت پمپ دنده ای با فشار عملیاتی ۴ بار و دبی 3.8 متر مکعب بر ساعت و ساخت گیربکس کاهنده با نسبت دور 7 به 1 شدند.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی شرکت پتروشیمی جم،  قیامی صبح امروز در جلسه مدیران مجتمع ضمن قدردانی از این اقدام ارزشمند اظهار داشت: شرکت پتروشیمی جم در سال اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی در جهت بی اثر کردن تحریم ها موفق شد دانش ساخت پمپهای دنده ای را در کارگاه مرکزی این مجموعه بومی سازی کند.
 
معاون نگهداری و تعمیرات شرکت پتروشیمی جم با تشریح علمی و تخصصی ساخت پمپهای دنده ای در واحد های صنعتی در ادامه تصریح کرد: در راستای همت و عزم همکاران پتروشیمی جم، موفق به ساخت پمپ دنده ای با فشار عملیاتی ۴ بار و دبی 3.8 متر مکعب بر ساعت و ساخت گیربکس کاهنده با نسبت دور  7 به 1 گردیده است که دور الکتروموتور را از دور RPM ۱۴6۰ به RPM۲۰۵ برساندکه مشخصات آن بشرح ذیل می باشد. 
این پمپ ها از نوع پمپ های جابجائی مثبت می باشدکه به دو دسته تقسیم می‌شوند. پمپ های دورانی و پمپ های تناوبی (رفت و برگشتی). نوع دنده ای بدلیل برخورداری از طراحی ساده، ابعاد کوچک و فـشرده و قیمـت ارزان ، در سیستم های هیدرولیک دارای مصرف عام می باشد. دراین نوع  پمپها دوران یکی از چرخنده هـا بوسـیله سیـستم محـرک تـامین می گـردد وبه لحاظ ویژگی های ساختاری،این پمپ ها آب بند دینامیکی بوده بنحوی که قسمت دهش آن از قسمت مکش تقریباً جدا شده‌است، دبی این پمپ ها به سرعت دورانی وحجم هرواحد پمپاژکننده بستگی دارد و به همین خاطر آنها را می‌توان پمپ هایی با ظرفیت تقریباً ثابت دانست که دبی آن به ابعاد و سرعت پمپ بستگی داشته و مستقل از فشار دهش می‌باشد. ولی در عمل بعلت وجود نشتی داخلی، ظرفیت واقعی آن از ظرفیت تئوریک کمتر خواهد بود. راندمان حجمی ‌این پمپ ها (نسبت ظرفیت واقعی به تئوریک) می‌تواند بین 50 تا 98 درصد باشد.
 
 برخی ویژگی های پمپ های جابجایی ثابت:
 
1-در صورت بسته شدن کامل خروجی پمپ جابجائی مثبت ، فشار بـه صـورت تئوریـک بـه مقدار بی نهایت میل می کند
 
2-جریان خروجی پمپ صرفنظر از نشتی های داخلی ثابت است
 
3-بواسطه لقی های موجود بین دندانه ها و پوسته مقـداری از روغـن بـه سـمت مجـرای ورودی نشت می کند و سبب می شود که مقدار جریان واقعی پمپ از میزان جریـان تئـوری کمتر گردد. این نشتی داخلی، لغزش پمپ ( (slippage pump نامیده می شود و با رانـدمان حجمی ( (efficiency volumetric شناخته می شود
 
4-پورت ورودی پمپ معمولاً بزرگتر یا مساوی خروجی در نظر گرفته می شود
 
5-برای خروج هوا کافی است یکی از اتصالات خروجی پمپ کمی شل بـسته شـود تـا هـوا بیرون برود
 
6-ویسکوزیته بالا سبب کاهش لغزش پمپ (برگشت جریان) مـی شـود. در نتیجـه بـازده حجمی بهبود می یابد ولی در مقابل باعث افزایش بار اصطحکاکی و کاهش میـزان مکـش مـی شود. 
 
تاثیرویسکوزیته بر قدرت پمپ:
 
از نظر تئوریک منحنی مشخصه پمپ و به ویژه منحنی (دبی - هد) مستقل از ویسکوزیته مایع مورد پمپاژ بوده و نباید تأثیری بر روی عملکرد پمپ بگذارد. ولی عملاً وجود پدیده اصطحکاک مایع (Liquid Friction) و اصطحکاک دیسکی (Disk Friction) در پمپ باعث می شود تا رفتار واقعی پمپ با شرایط ایده آل مغایر بوده و چون انرژی از دست رفته ناشی از دو پدیده فوق به ویسکوزیته مایع پمپاژ شده بستگی دارد، بخصوی اینکه سیال مورد نظر ما بسیار رقیق بوده و دارای ویسکوزیته کمتر از 1 mPa.s میباشد .با این حال با در نظر گرفتن ملاحظات فنی، این مجتمع گامی به جلو در ساخت پمپ های مورد نیاز خود برداشته است. اینگونه پمپ ها در سایت پتروشیمی جم و در واحدهای عملیاتی با کارکردهای مشابه وبرای سیالاتی با ویسکوزیته های متفاوتی مطابق جدول زیر مورد استفاده است: 
 
بومی‌سازی ساخت پمپ‌های دنده‌ای در پتروشیمی جم

محمد مهدی قیامی با اشاره به پمپ ساخته شده در مجتمع پتروشیمی جم یادآور شد: تست های عملیاتی خود را مطابق با استانداردAPI 676  (استاندارد ساخت و تست پمپ های جابجائی مثبت و روتاری شامل دنده ای ، اسکرو،لوپ و پره ای)  با موفقیت گذرانده و به تایید ادارات ذیربط داخلی رسیده است.ساخت این پمپ در پتروشیمی جم تبلوری از عزم و اراده و همدلی بین واحدهای مرتبط همانند: مهندسی، بازرسی، بهره برداری، ماشینیری، ابزار دقیق، برق و کارگاه مرکزی بوده است. این همکاری و اتفاق نظر در مجتمع جم یقینا سرآغازی برای حرکت با قدمهای استوارتر، بلندتر و آینده ساز می باشد که در سایه حمایت های بیدریغ مدیریت محترم محقق شده است.

 وی در پایان با اشاره به شعار شرکت پتروشیمی جم گفت: طراحی و ساخت این پمپ تبلوری است از عزم و اراده ملی این مجموعه بزرگ صنعتی و گامی است بلند در راستای شعار « جم ، جهانی متمایز » که با حمایت های مدیریت شرکت محقق خواهد شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز