خبرگزاری کار ایران

بلومبرگ:

به صفر رساندن صادرات نفت ایران «بسیار بعید» است

کد خبر : ۶۴۴۱۲۲

بسیار بعید به نظر می‌رسد که آمریکا در تحقق تقاضای خود برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران موفق باشد. تهدیدهای بیشتر ممکن است منجر به کاهش یک میلیون بشکه نفت در روز از بازارها شود.

به گزارش ایلنا به نقل از «بلومبرگ»، انتقال نفت ایران به متحدان آمریکا حتی پیش از چهارم نوامبر که پایان ضرب‌الاجل ترامپ به خریداران نفت این کشور است هم تحت تحریم قرار گرفته است. 

در صورتی که ژاپن موفق به دریافت معافیت‌ها از سوی آمریکا نشود،  کشتی‌های نفتکش در ماه سپتامبر،  آخرین محموله خود را جابه‌جا خواهند کرد.

کره جنوبی گفته برای نقل و انتقال ماه جولای به دلیل معضل بیمه نفت‌کش‌ها دچار مشکل است. 

«کیم جی کیونگ» محقق موسسه اقتصاد انرژی کره معتقد است ما در وضعیت بدی قرار داریم چرا که باید حرف آمریکا را گوش دهیم اما همزمان ایران یکی از توزیع‌کنندگان مهم نفت خام است. ما با دولت ترامپ سر و کار داریم و عدم قطعیت یکی از نگرانی‌های پالایشگاه‌ها و کمپانی‌های پتروشیمی در آسیا است.

همین مساله آنها را مجبور کرده قبل از پایان ضرب‌الاجل روابط تجاری‌شان را با ایران قطع کنند.

جدول زیر نشانگر کاهش خرید نفت متحدان آمریکا در سال ۲۰۱۸ است.

به صفر رساندن صادرات نفت ایران «بسیار بعید» است

ژاپن سومین مشتری بزرگ نفت ایران است که روزانه ۱۴۰ هزار بشکه نفت از خاورمیانه خریداری می‌کند. این کشور در شش ماه اول سال ۲۲ درصد بیش از آمارهای مشابه سال ۲۰۱۵ خرید داشته است. کره جنوبی نقل و انتقالات خود را از ایران ۳۰ درصد کاهش داده و به روزانه ۸۰ هزار بشکه رسیده است. تایوان در عین حال خرید نفت خود را افزایش داده و روزانه ۱۱ هزار بشکه از ایران خریداری کرده است.

این رسانه سوال اصلی را متوجه واردات نفت هند و چین خوانده و نوشت: این دو کشور در مجموع ۱.۴ میلیون بشکه نفت از ایران در سه ماهه گذشته خریداری کرده‌اند. چین اخیرا وارد جنگ تجاری با آمریکا شده است. هند سیگنال‌های متعددی مخابره کرده و کشورهای جنوب آسیا گفته‌اند در پی جذب معافیت از آمریکا یا یافتن مکانیزم آلترناتیو برای نحوه پرداخت‌ها به ایران هستند. 

بلومبرگ تاکید کرده که بسیار بعید به نظر می‌رسد آمریکا در تحقق تقاضای خود برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران موفق باشد.

تهدیدهای بیشتر ممکن است منجر به کاهش یک میلیون بشکه نفت در روز از بازارها شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز