خبرگزاری کار ایران

یک منبع آگاه دولت هند خبر داد؛

سفر همزمان عراقچی و هیات آمریکایی به هند برای مذاکره درباره روابط تجاری با تهران

asdasd
کد خبر : ۶۴۴۰۶۱

معاون وزیر خارجه ایران در حالی روز دوشنبه به هند سفر می‌کند که مقامات هندی روز سه‌شنبه با هیات آمریکایی متشکل از نمایندگان وزارت خزانه‌داری و وزارت ‌خارجه دیداری درباره مساله ادامه خرید نفت از تهران دارند.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری «هندو»، در آستانه تحریم‌های آمریکا علیه ایران در ششم اگوست، دولت هند برنامه دارد با مقامات ارشد ایران و آمریکا، در هفته آتی مذاکره کند.  

به گفته یک منبع آگاه دولت هند، روز دوشنبه عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران با مقامات وزیر امور خارجی هند دیدار خواهد داشت. روز سه‌شنبه قرار است یک تیم از وزارت خزانه‌داری آمریکا در نشست مشترکی با مقامات هندی برای مذاکره درمورد انتخاب‌ها و نگرانی‌های هند شرکت کنند.

بر اساس این گزارش، تیم آمریکایی به ریاست «مارشال بیلینگزلی» دستیار وزیر در امور تامین مالی تروریسم و «اندرو پیک» دستیار وزیر خارجه در امور خاور نزدیک و همچنین مقامات انرژی و مبارزه با تروریسم به دهلی سفر خواهند کرد. این دیدار بخشی از تلاش‌های آمریکا برای متقاعد کردن کشورها جهت توقف واردات نفت از ایران و به صفر رساندن خریدها و تجارت با این کشور است.

به گفته یکی از مقامات دولتی، این اولین نشست رو در رو با آمریکا از زمان اعمال تحریم‌ها علیه ایران خواهد بود. دو طرف قرار است چشم اندازهایشان را به عنوان دو کشور دوست در موارد مختلف به اشتراک بگذارند.  بیلینگزلی و پیک که یکی از مقامات سابق اطلاعات ارتش آمریکاست، از نامزدهای رییس‌جمهور در تیم گذار ترامپ بودند و به سخت‌گیری در قبال ایران معروف هستند.

این رسانه هندی نوشت: عراقچی یکی از اعضای تیم مذاکره هسته‌ای ایران است که ماه گذشته ترامپ خروج آمریکا از این توافق را اعلام کرد. عراقچی پیش‌تر اعلام کرده بود توافق هسته‌ای در آی سیو است و احتمالا قرار است در دیدار روز دوشنبه از هند درخواست ارائه تضمین‌های مناسب در مورد عدم تن دادن به فشارهای آمریکا را داشته باشد.

یک دیپلمات آمریکایی در گفت‌وگو با هندو مدعی شد: هند به ما گفته مبارزه با تروریسم در مرزها، یکی از اولویت‌های آنهاست. در نتیجه آنها باید نگرانی‌های آمریکا درباره ایران به عنوان حامی تروریسم و یکی از دلایل بی‌ثباتی خاورمیانه را جدی بگیرند.

بر اساس این گزارش، این سفرها در آستانه سفر «نیکی هیلی» سفیر آمریکا در سازمان ملل به دهلی انجام می‌شود. هیلی قرار است در سفر خود با «نارندرا مودی» نخست وزیر هند درباره بازنگری این کشور در روابطش با ایران گفت‌وگو کند. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده هیچ معافیتی در انتظار کشورهایی که خواستار ادامه روابط با ایران هستند، نیست.

بیلینگزلی اوایل هفته در نشستی با شرکت‌های هواپیما‌سازی درباره تحریم‌های ایران و در پاسخ به سوالی درمورد اعطای مجوز به برخی کمپانی‌ها برای رابطه با ایران گفت: قرار نیست هیچ انعطافی درمورد تراکنش‌ها با ایران در حال حاضر داشته باشیم.

به گزارش هندو، این پیام‌ها به گوش دهلی رسیده است. خبرگزاری رویترز، از کاهش چند درصدی واردات هند از ایران از ماه ژوئن علی‌رغم وعده هند به حسن روحانی در ماه فوریه درمورد عدم تن دادن این کشور به تحریم‌های آمریکا خبر داد. همزمان واردکنندگان نفت هندی، وارداتشان را از آمریکا از ماه ژوئن دو برابر کرده‌اند.

یک مقام دولت هند درباره حضور تیم آمریکایی در دهلی گفت: هند به دنبال تعلیق تحریم‌ها برای سرمایه‌گذاری در بندر شهید بهشتی در چابهار است. این مجوز از سوی دولت اوباما در زمان تحریم‌های سابق داده شده بود. این تیم به دنبال شفاف‌سازی موضع آمریکا در مورد مکانیزم روپیه- ریال است که ادامه واردات نفت از ایران را در ازای نیازهای ضروری و غذا از طریق بانک یو سی او ممکن می‌کند.

وی گفت: سوال اینجاست که چطور قرار است با آمریکا تعامل داشته باشیم و منتظریم ببینیم آنها چطور با ما تعامل می‌کنند. ایران یک همسایه مهم برای ماست و ما اقتصادی نفت‌محور داریم. باید ببینیم آیا آنها می‌توانند توزیع نفت به ما را ادامه دهند و اینکه آیا ما گزینه‌ای داریم یا خیر.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز