خبرگزاری کار ایران

ماجرای جنجالی نشستن ترامپ بر صندلی «چرچیل»

asdasd
کد خبر : ۶۴۳۹۸۷

​انتشار تصویری از رئیس ‌جمهوری آمریکا که در آن وی بر روی صندلی وینستون چرچیل نخست ‌وزیر مشهور دوران جنگ انگلیس تکیه زده، با انتقاد مردم انگلیس و برخی سیاستمداران این کشور روبرو شد.

به گزارش ایلنا، در این تصویر که بعدازظهرجمعه در توئیتر 'سارا سندرز' سخنگوی کاخ سفید منتشر شده، آمده است که دونالد ترامپ در جریان ملاقات با 'ترزا می' در اقامتگاه خارج از شهر نخست ‌وزیری در 'چکرز' بر روی صندلی چرچیل تکیه زده‌ است.

با این حال نشریه میرور در گزارشی عنوان کرد که ترامپ، نخست وزیر انگلیس را تحقیر کرده و روابط ویژه میان دو طرف را زیر سوال برده است.

به نوشته این نشریه، او قطعا در اندازه ای نیست که روی صندلی چرچیل تکیه بزند.

میرور به نقل از 'استفن داوتی' نماینده حزب کارگر پارلمان انگلیس نوشت: تصویر ترامپ روی صندلی چرچیل مانند استخوان در گلوی بسیاری از مردم انگلیس که نه ‌تنها او را بدترین رئیس ‌جمهوری آمریکا، حتی در اندازه قیاس با رهبر دوران جنگ (چرچیل) نمی‌بینند، گیر کرده است.

میرور همچنین به نقل از «روث اسمیت» از دیگر نمایندگان حزب کارگر پارلمان انگلیس عنوان کرد: چرچیل نماد مقابله با نژادپرستی و فاشیست در دوران جنگ جهانی دوم است. نظر به اقدامات تکان‌دهنده و اهانت‌های ترامپ، او حتی حق ندارد به مجسمه چرچیل نگاه کند چه برسد به اینکه بر جایگاه او تکیه بزند.

هم ‌زمان شمار زیادی از مردم انگلیس اعتراض و عصبانیت خود را در پاسخ به این پیام توئیتری ثبت کرده‌اند.

یک کاربر فضای مجازی در توئیتر نوشته است: 'چه کابوس وحشتناکی، حال آدم بد می‌شود'. دیگری نیز آن را 'شرم‌آور' خوانده است.

'وینستون لئونارد اسپنسر چرچیل' سیاستمدار و نویسندهٔ بریتانیایی بود که بین سال‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۵ یعنی در طول جنگ جهانی دوم و بار دیگر بین سال‌های ۱۹۵۱ تا ۱۹۵۵ نخست‌ وزیر انگلیس بود.

او افسر ارتش انگلیس نیز بود. مجلهٔ تایم در سال ۱۹۴۹ وی را به‌عنوان «مرد نیمهٔ اول قرن بیستم» انتخاب کرد.

رئیس‌ جمهوری آمریکا بعدازظهر پنجشنبه پس از شرکت در نشست سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل، وارد لندن شد. این سفر که با مخالفت گسترده مردم انگلیس و در میان تدابیر شدید امنیتی صورت گرفت، سبب شد تا ترامپ از بیم رویارویی با معترضان، در خارج از لندن با مقام‌های انگلیسی دیدار کند.

وی صبح جمعه با نخست‌ وزیر انگلیس در 'چکرز' دیدار کرد و در پایان دو طرف در یک نشست خبری بر رابطه ویژه میان دو کشور تأکید کردند.

هم ‌زمان هزاران تن از مخالفان ترامپ در خیابان‌های لندن تظاهرات کرده و با سردادن شعارهای اعتراضی تأکید داشتند که خواهان رابطه ویژه با آمریکا نیستند.

آن‌ها همچنین فریاد می‌زدند 'ترزا می دست ترامپ را رها کن' ، 'انگلیس را تحقیر نکن'. شرکت‌کنندگان در بزرگ‌ترین حرکت اعتراضی ضد ترامپ که از مقابل ساختمان بی.بی.سی آغاز و به سمت میدان مشهور ترافلگار پایان یافت، سیاست‌های کاخ سفید را عامل ترویج خشونت و درگیری و ترامپ را نماد تنفر، فقر و ورشکستی خواندند.

جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس گفته است: «ترزا می در زمانی ترامپ را به کشورمان دعوت کرد که سیاست‌های خطرناک و غیرانسانی وی، جان و سلامت میلیون‌ها نفر را تهدید می‌کند».

ترامپ پیش از سفر به انگلیس در جمع خبرنگاران گفته بود که مردم انگلیس علاقه زیادی به او دارند؛ با این ‌حال او در تمام مدت اقامتش از ترس معترضین با بالگرد تردد کرده است.

رئیس ‌جمهوری آمریکا شامگاه جمعه پس از دیدار با ملکه الیزابت راهی اسکاتلند شد.

او قرار است ایام تعطیلات پایان هفته را در زمین‌های گلفش در منطقه آیرشایر سپری کند. هم‌ زمان شمار زیادی از مخالفان اسکاتلندی ترامپ ، خود را برای برگزاری تجمعات اعتراضی طی دو روز آینده آماده کرده‌اند.

ترامپ روز یکشنبه انگلیس را به مقصد فنلاند برای دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس‌ جمهوری روسیه ترک می‌کند.

نام چرچیل و موذی‌گری و روباه‌صفتی این مرد در تاریخ ایران ذهن هر ایرانی را به‌ اشغال کشورش در طی جنگ‌ جهانی دوم و کودتای ‌28 مرداد ‌1332 سوق می‌دهد. اشغال ایران به دست نیروهای انگلیس و شوروی سابق در سپتامبر ‌1941 (شهریور ‌1320) و وقوع کودتای ‌28 مرداد ‌1332 (‌19 اوت ‌1953) در دوره‌ دوم نخست‌ وزیری چرچیل به ‌همراهی آمریکا، از وی چهره‌ای منفور در تاریخ ایران ساخته است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز