خبرگزاری کار ایران

معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور:

اجرای قانون از سوی دستگاه‌های اجرایی در زمینه استخدام معلولان وظیفه همه دستگاه‌هاست

asdasd
کد خبر : ۶۴۱۷۵۳

معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور با اشاره به برخی اخبار منتشر شده در روزهای گذشته مبنی بر «تضییع حقوق معلولان در استخدام‌های دولتی از سوی برخی رسانه‌ها» در پنجمین آزمون سراسری استخدامی کشور، تصریح کرد: اجرای قانون از سوی دستگاه‌های اجرایی در زمینه استخدام معلولان وظیفه همه دستگاه‌هاست و هیچ یک از دستگاه‌های اجرایی نمی‌توانند، به هر بهانه‌ای از اجرای قانون استنکاف کنند.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی سازمان ادارای و استخدامی کشور سیدصدرالدین صدری نوش‌آبادی تصریح کرد: سازمان اداری و استخدامی کشور تادیه حقوق این بخش از جامعه را وظیفه خود می‌داند و برای تسهیل در امور ایشان از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور افزود: در اجرای تبصره یک ماده ۱۵ قانون حمایت از حقوق معلولان مصوب ۲۰‌/۱۲‌/۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی، به منظور جذب معلولان در تمام آزمون‌های استخدامی که مجوز استخدام و انتشار آگهی آن از طریق سازمان اداری و استخدامی کشور صورت پذیرفته و یا خواهد پذیرفت.

سه درصد از سهمیه های استخدامی به معلولین عادی اختصاص یافته است و بر اساس آن افراد معلول واجد شرایط متناسب با مشاغل اعلام شده، پس از کسب حد نصاب لازم و در رقابت با سایر افراد معلول، در دستگاه‌های اجرایی، استخدام خواهند شد و بدیهی است درصورت عدم تکمیل ظرفیت پیش‌بینی شده (تا سقف سه درصد) در آزمون‌های استخدامی، باقیمانده ظرفیت سهمیه آنان برای داوطلبان موصوف در آزمون‌های آتی لحاظ خواهد شد.

وی افزود: برای نمونه، در پنجمین آگهی استخدامی مشترک فراگیر دستگاه های اجرایی کشور، سهمیه سازمان دامپزشکی کشور ۷۲ نفر بوده و بر اساس آن سهمیه ۳ درصد معلولین در سازمان یاد شده، باید نزدیک به سه نفر باشد، لکن همانطور که در صفحه ۱۲ دفترچه راهنمای ثبت نام پنجمین امتحان مشترک فراگیر اشاره گردیده، سهمیه معلولین در این سازمان ۸ نفر اعلام شده است. که بدیهی است این افزایش سهمیه به دلیل عدم تکمیل سهمیه ۳ درصد معلولین در آزمون قبلی بوده است.

صدری نوش آبادی خاطرنشان کرد: در چهارمین امتحان مشترک فراگیر دستگاه های اجرایی کشور، در دستگاه‌هایی که سهمیه سه درصد معلولین آنان تکمیل نشده، باقیمانده سهمیه آن ها توسط سازمان سنجش آموزش کشور به عنوان موسسه مجری آزمون با هماهنگی این سازمان حفظ گردیده و متعاقباً در آزمون های آتی آنان لحاظ خواهد شد.

معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور تصریح کرد: این سازمان حسب وظیفه قانونی خویش مبنی بر الزام جذب سهمیه معلولین، همواره پیگیری ها و نظارت های لازم را انجام داده و در همین راستا به صورت واضح و روشن در بند (ج) سهمیه ها و امتیازات قانونی صفحه ۵ پنجمین آگهی استخدامی منتشره، اعلام کرده است که: «جذب معلولین عادی با ارایه معرفی نامه ازسازمان بهزیستی کشور از محل سهمیه استخدامی ۳ درصد" قانون حمایت از حقوق معلولان" صرفاً از طریق شرکت در امتحان مشترک فراگیر، کسب حد نصاب لازم و رقابت بین کلیه داوطلبان معلول و بر اساس نمره مکتسبه آنان در امتحان مشترک فراگیر و به میزان حداکثر دو برابر ظرفیت جهت معرفی به دستگاه های اجرایی جهت انجام مصاحبه استخدامی صورت می پذیرد.

وی افزود: بدیهی است انتخاب افراد برتر جهت استفاده از سهمیه یاد شده از طریق رقابت بین جامعه معلولین صورت خواهد پذیرفت و تاکید می گردد که  سهمیه مذکور قابل تخصیص به سایر داوطلبان نبوده و در صورت عدم تکمیل، باقیمانده ظرفیت این سهمیه نیز محفوظ خواهد ماند.

صدری نوش آبادی افزود: با توجه به ماده ۵ آیین نامه اجرایی بند (ز) ماده ۴۲ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب شماره ۴۴۱۷۸/۸۸۳۸۴ مورخ ۱۳۸۹/۴/۲۲ که اعلام نموده «استخدام معلولان به شرط آنکه به تشخیص سازمان بهزیستی کشور، معلولیت مانع از ماموریت کاری نباشد، بلامانع است»، افراد معلول باید توانایی انجام وظایف آن شغل را داشته باشند.

وی افزود: به همین دلیل تعداد محدودی از دستگاه‌های اجرایی برای برخی از مشاغل خاص، شرایط سلامت پزشکی را مطرح می‌کنند.

برای نمونه وزارت آموزش و پرورش در پنجمین آزمون فراگیر مشترک در صفحه ۱۴ آگهی اعلام کرده است که (کمی شنوایی داوطلب نباید بیش از ۴۰ دسی بل باشد و داوطلب باید صدای نجوا را از فاصله ۶ متری به خوبی بشنود)، البته توضیح ضرورت این شرط و سایر شروط مطروحه به عهده وزارت مذکور است.

معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی افزود: این موضوع مانع از جذب افراد معلول تا سقف تعیین شده در سایر مشاغل وزارت مذکور نبوده، چرا که در معرفی افراد پذیرفته شده در هر صورت، رعایت سهمیه سه درصد معلولین الزامی بوده و بدیهی است در صورت عدم وجود داوطلبان معلول واجد شرایط، باقیمانده ظرفیت سهمیه موصوف حفظ شده و به هیچ وجه قابل اختصاص به سایر سهمیه‌ها نخواهد بود و بر اساس ماده ۵ آیین نامه فوق الذکر تشخیص توانایی انجام کار معلولین عادی به عهده سازمان بهزیستی کشور است.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز