خبرگزاری کار ایران

نامه کارگران کیش چوب خطاب به مسئولان/مطالباتمان را پیگیری کنید

asdasd
کد خبر : ۶۴۰۹۱۰

کارگران کارخانه کیش چوب در نامه‌ای خطاب به مسئولان منطقه آزاد کیش، خواستار پیگیری مشکلان صنفی خود شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگران کارخانه «کیش چوب» که به دنبال بازگشت به کار و دریافت مطالبات مزدی خود هستند، طی نامه‌ای خطاب به مسئولان منطقه آزاد کیش در استان هرمزگان خواستار پیگیری مشکلات صنفی خود شدند.

در این نامه که به امضای ۸۰ نفر از کارگران کارخانه کیش چوب رسیده، کارگران ضمن بیان تعویق دست‌کم ۱۲ تا ۱۳ ماهه مطالبات مزدی خود از مسئولان منطقه آزاد کیش خواسته‌اند راه‌حل مناسبی برای بازگشایی محل کارشان و پرداخت مطالبات معوقه کارگران کیش چوب پیدا کند.

در ابتدای این نامه آمده است: کیش چوب ‌تقریباً ۱۵ سال است که به عنوان بزرگترین شرکت صنایع چوب کشور در حال فعالیت در جریره کیش است و بدون درنظر گرفتنِ پرسنلِ دفتر مرکزی در تهران و نمایندگی‌های متعدد شرکت صنایع چوب کیش که در شهرهای مختلف کشور فعالیت می‌کردند و شامل طراح، نقشه‌کش، نصاب و سیستم مالی و مدیریتی بودند، ۳۰۰ نفر پرسنل به‌طور مستقیم در این کارخانه مشغول به کار بودند.

در ادامه این نامه آمده است: شرکت کیش چوب یکی از خوش‌نام‌ترین و معتبرترین شرکت‌هایی بود که در نه تنها در جزیره کیش بلکه در کل کشور در حال فعالیت بود. پرسنل این مجموعه برای مدتی طولانی رضایت کاملی از انصاف و برخورد خوب مدیریتی کارفرمای مجموعه داشتند، تا اینکه در سال‌های اخیر، عدم پرداخت به موقع حقوق و دیرکرد در دریافت مطالبات نارضایتی‌های بین اعضای مجموعه ایجاد کرد. با همه این تفاسیر به مدت دو یا سه سال اعتراض‌ها و اعتصاب‌های کارگری این کارخانه صرفاً درون مجموعه انجام می‌شد و هیچ خبری به بیرون از کارخانه درز نمی‌کرد. با گذشت زمان و افزایش مطالبات مزدی تا ۶ ماه نارضایتی کارگران  بیشتر شد تا اینکه در  مهر ماه سال ۹۶ کارفرما کارخانه را به دلیل افزایش مشکلات اقتصادی تعطیل اعلام کرد و کارگران با بیش از ۱۲ماه  مزد معوقه از کار بیکار شدند.

به گفته این‌کارگران، هرچند بار‌ها شرایط دشوار کاری آن‌ها از رسانه‌های جمعی اطلاع‌رسانی شده است اما تاکنون هیچ توجهی به تغییر شرایط یا رسیدگی به وضعیت این کارگران نشده است. موضوعی که به تفسیر این افراد ناشی از مهم نبودن این وضعیت برای کارفرما به حساب می‌آید.

کارگران کیش چوب در ادامه تصریح کردند: با طولانی‌تر شدن زمان تعطیلات و توقف فعالیت کارخانه نارضایتی در بین کارگران افزایش پیدا کرده است. بعد از گذشت دوماه از اعتراضات درون مجموعه‌ای، کارگران شرکت کیش چوب، اعتراض خود را به مقابل ساختمان اداره کار و خدمات اشتغال منطقه آزاد کیش انتقال داده و همزمان شکایت صنفی خود را از کارفرما در این نهاد دولتی ثبت کردند.

 کارگران کیش چوب در این نامه با اشاره به بی‌پاسخ ماند وعده‌های داده شده از سوی کارفرما و نمایندگان سازمان منطقه آزاد کیش در پیگیری مطالبات صنفی کارگران افزودند: در ابتدای سال جاری کارگران با اعتماد به وعده‌های داده شده مبنی بر به‌روز شدن دستمزدها و پرداخت معوقات مزدی سال گذشته به صورت قسطی، علارغم همه بدقولی‌ها و نارضایتی‌ها از مدیریت مجموعه آماده کار وتولید بودند که محقق نشد.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: امروز درحالیکه بیش از ۱۰۰ روز از شروع سال ۹۷ می‌گذرد، هنوز هیچیک از مطالبات مزدی کارگران پرداخت نشده و در این بین کارفرما مرتبا با ارائه یک لیست برنامه‌ریزی شده (پرداخت یک ماه دستمزد در ماه رمضان، عید فطر و اول و دهم تیر ماه) مانع از اعتراض کارگران شد و آنها را آرام نگه داشت.

در ادامه این نامه آمده است: آنچه موجب بهبود وضعیت شغلی ما کارگران کیش چوب و تا حدودی باعث رفع مشکلات مالی‌مان می‌شود پرداخت حداقل بخشی از مطالبات‌مان است که از قرار معلوم آنهم در توان مالی کارفرما ‌نیست.

در پایان این نامه، کارگران درخواست رسیدگی به مشکلات خود را مطرح کرده‌ و گفته‌اند: اینجانبان امضاکنندگان ذیل این نامه از نماینده‌ی قوه قضاییه در استان هرمزگان و دادستان کیش ضمن تقاضای رسیدگی به مشکلات کارگران کیش چوب خواستار بررسی راه‌حل‌های مناسب برای مشخص شدن وضعیت شغلی و پرداخت مطالبات  معوقه مزدی خود هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز