خبرگزاری کار ایران

پایان کار دومین جشنواره ملی اسب کرد در کردستان

asdasd
کد خبر : ۶۳۹۵۷۶

دومین جشنواره ملی اسب کرد با مشارکت بیش از 150 راس اسب و 10 استان کشور بعد از سه روز تاخت و تاز اسب های نژاد کرد، روز گذشته با معرفی برترین های خود به کار خود پایان داد.

به گزارش ایلنا، رئیس هیئت سوارکاری کردستان با اعلام این مطلب گفت: این جشنواره در رده‌های سنی کره‌های زیر 6 ماه، بالای 6 ماه تا یک سال، 1 تا 2 سال، 2 تا 3 سال، 3 تا 4 سال، 4 تا 5 سال، 5 تا 7 سال و هفت سال به بالا در روزهای ششم تا هشتم تیرماه برگزار شد.

فیض الله پیری افزود: رقابت ورزشکاران، تشویق تولید کنندگان به پرورش و احیای نژاد اسب اصیل کرد ، برندسازی گردشگری، ایجاد نشاط اجتماعی و حمایت از اقتصاد اسب از جمله اهداف این جشنواره است که برای سال دوم برگزار شد.

براساس این گزارش، روز اول این جشنواره به رقابت اسب‌های مادیان، روز دوم ویژه اسب‌های نریان و روز سوم نیز برای کُردی سواری، بازی‌های بومی و محلی و اجرای هنرهای فردی و رزمی با اسب، موسیقی محلی و هلپرکی (رقص کُردی) اختصاص داشت.

همچنین در این جشنواره سوارکاران در بخش شوسواره یا کُردی‌ سواری حرکات نمایشی و رزمی با اسب را اجرا کردند و برای ایجاد شور و نشاط در میان مردم، اجرای موسیقی توسط دوتن از هنرمندان کردستانی وحید محمدی و فرید رحیمی ، آیین هلپرکی (رقص کردی) و بازی‌های بومی محلی با اسب نیز توسط سوارکاران اجرا شد.

بهرام نصراللهی زاده رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان از جمله در گفت و گو با شبکه کردی سحر گفت : دولت از  احداث و راه اندازی پیست ویژه اسب دوانی و سوارکاری در کردستان حمایت می کند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان نیز در این آیین گفت: برگزاری چنین جشنواره هایی فرصتی مناسب برای معرفی توانمندی های ورزشی، فرهنگی و گردشگری استان در بخش های مختلف است.

حسین خوش اقبال با بیان اینکه دولت تدبیر و امید از برگزاری جشنواره های فرهنگی و بومی در راستای ایجاد شور و نشاط اجتماعی حمایت می کند، افزود: استاندار کردستان نیز قول داده تمام تلاش خود را برای حمایت از برگزاری چنین جشنواره هایی در مناطق مختلف استان بکار گیرد.

وی تاکید کرد: می توان با برگزاری چنین جشنواره هایی در کنار معرفی فرهنگ غنی کردستان، زمینه را برای توسعه ورزش های بومی و محلی فراهم کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در این مراسم گفت: این سازمان به عنوان ارگان دولتی تلاش‌هایی را برای حمایت از پرورش اسب کُردی در استان انجام داده است.

خالد جعفری افزود: برای شناسایی اسب اصیل کُردی و صدور شناسنامه برای این اسب ها با فدراسیون سوارکاری همکاری می کنیم.

 وی این سازمان را موظف به حمایت از پرورش اسب کُردی در استان دانست و یادآور شد: امیدواریم بتوانیم با حمایت‌های خود، صنعت پرورش اسب در استان را توسعه دهیم.

در حال حاضر 100 سوارکار بیمه شده و سازمان یافته در کردستان فعالیت دارند.  

این جشنواره جزو تقویم مصوب فدراسیون سوارکاری ایران است و علی فیروزیان به عنوان" دی. سی" (رئیس میدان و رابط داوران و میز محاسبه) ، مجتبی معتمدی سرکلانتر و عرفان والی‌زاده سر محاسبه‌گر از جانب فدراسیون سوارکاری جمهوری اسلامی در این جشنواره حضور داشتند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز