خبرگزاری کار ایران

افت 96 درصدی ورودی آب به سدهای استان سیستان و بلوچستان

asdasd
کد خبر : ۶۳۹۵۴۴

حجم آب ورودی به سدهای سیستان و بلوچستان از ابتدای سال آبی تاکنون به 28 میلیون مترمکعب رسیده است؛ عددی که سال گذشته در همین بازه زمانی در حدود 650 میلیون مترمکعب بوده و این روند حکایت از افت 96 درصدی آب ورودی به مخازن سدهای این استان دارد.

به‌‌گزارش ایلنا، حجم بارش‌های استان سیستان و بلوچستان از ابتدای سال آبی 96-97 تاکنون به 27 میلیمتر رسیده است که در مقایسه با 94 میلیمتر بارندگی سال گذشته، نزولات جوی این استان کاهش 72 درصدی نسبت به سال پیش داشته و در مقایسه با مدت متوسط درازمدت هم افت 74 درصدی را نشان می‌دهد.

براین اساس سیستان و بلوچستان دومین استان کم بارش کشور در مقایسه با سال گذشته بوده است و در قیاس با مدت متوسط دراز مدت بدترین شرایط را در میان 31 استان کشور تجربه می‌کند. این روند موجب شده تا منطقه هوشک سراوان سیستان و بلوچستان هم با 3.3 میلمتر بارندگی، کم بارش‌ترین نقطه کشور باشد.

افت بارندگی‌های این منطقه موجب شده تا روان‌آب‌های استان هم با کاهش بسیار محسوسی روبه‌رو شده و به تبع آن سدهای استان نیز با کاهش بی‌سابقه ورودی آب به مخزن مواجه شوند. بررسی آخرین آمار مربوط به وضعیت سدهای هفتگانه استان سیستان و بلوچستان (چاه‌ نیمه، چاه نیمه4، ماشکید علیا، زیردان، پیشین، خیرآباد، شی کلک) حکایت از افت 96 درصدی آب ورودی به مخازن سدهای این استان دارد.

ورودی آب به سدهای سیستان و بلوچستان بیش از 600 میلیون مترمکعب کاهش داشته است

کاهش بی‌سابقه بارندگی‌ها در سال گذشته موجب شده تا کل حجم آب ورودی به سدهای سیستان و بلوچستان از ابتدای سال آبی تاکنون به 28 میلیون مترمکعب برسد. عددی که سال گذشته در همین بازه زمانی در حدود 650 میلیون مترمکعب بوده است. بر این اساس سدهای سیستان و بلوچستان افت 622 میلیون مترمکعبی ورودی آب را تجربه می‌کنند.

براین اساس از این حیث سدهای سیستان و بلوچستان نیز در کنار استان هرمزگان پایین‌ترین میزان ورودی آب را در کشور ثبت کرده‌اند.

در حال حاضر حجم ذخیره آب در سدهای هفتگانه استان سیستان و بلوچستان 641 میلیون مترمکعب بوده و کاهش بارش‌ها و به موجب آن افت ورود روان‌آب‌ها باعث شده تا مخازن استان با ذخیره آب یک میلیارد و 253 میلیون مترمکعبی سال گذشته فاصله داشته باشند و افت 49 درصدی منابع آبی ذخیره شده را نسبت به سال پیش تجربه کنند.

کسری 612 میلیون مترمکعبی حجم ذخیره آب سدهای استان نسبت به سال گذشته موجب شده تا در وضعیت کنونی تنها 33 درصد حجم این سدها پر باشد.

در ادامه این گزارش نیز وضعیت هر یک از سدهای هفتگانه سیستان و بلوچستان به صورت جداگانه تشریح است.

*چاه نیمه‌ها

چاه نیمه چاله‌ها و گودال‌های طبیعی بزرگی هستند که در فاصله ۵۰ کیلومتری شهر زابل و پنج کیلومتری شهرستان زهک قرا دارد و آب مازاد رودخانه هیرمند توسط کانالی به آن هدایت می‌شود. در مواقع کم آبی، آب شرب و قسمتی از آب کشاورزی سیستان از این دریاچه مصنوعی تامین می‌شود. بررسی آخرین آمار مربوط به وضعیت این چاه نیمه‌ها حکایت از کاهش 100 درصدی ورودی آب به این مناطق دارد. کل حجم آب ورودی به این چاه نیمه‌ها از ابتدای سال آبی تاکنون 2.6 میلیون مترمکعب بوده است که سال گذشته در همین بازه زمانی حجم ورودی روان‌آب‌ها به این مناطق از مرز 546 میلیون مترمکعب گذشته بود.

افت ورودی روان آب‌ها به چاه نیمه‌ها موجب شده تا حجم آب ذخیره شده در این مناطق هم اکنون به 540 میلیون مترمکعب برسد و فاصله زیادی با حجم یک میلیارد و 86 میلیون مترمکعبی سال گذشته خود دارند.

* سد ماشکید علیا

این سد در 55 کیلومتری جنوب غرب سراوان و 30 کیلومتری شرق زابلی قرار دارد. کل حجم آب ورودی به این سد از ابتدای سال آبی تاکنون به 5.6 میلیون مترمکعب رسیده است که در مقایسه با حجم سال گذشته سازه که حدود 15.2 میلیون مترمکعب بوده، سد ماشکید علیا کاهش 63 درصدی ورودی آب به مخزن داشته است.

افت ورودی روان‌آب‌ها به این سد موجب شده تا حجم ذخیره این سد هم اکنون به 21 میلیون مترمکعب برسد که در مقایسه با سال گذشته 23 درصد افت پیدا کرده و 32 درصد مخزن این سازه دارای منابع آبی است.

*سد زیردان

حجم کل آب ورودی به این سد که در 140 کیلومتری شمال غربی شهرستان چابهار واقع شده‌ است به 9.3 میلیون مترمکعب رسیده است که در مقایسه با 46.4 میلیون مترمکعب سال گذشته، ورودی به سد افت 80 درصدی را نشان می‌دهد.

در حال حاضر 25 درصد مخزن این سد دارای آب است و حجم ذخیره مخزن آن نیز به 51 میلیون مترمکعب رسیده است که در مقایسه با سال گذشته کاهش 44 درصدی را نشان می‌دهد.

*سد پیشین

این سد نیز در 9 کیلومتری جنوب غربی شهر پیشین شهرستان سرباز به منظور تامین آب شرب و کشاورزی این منطقه واقع شده است. ورودی به این سد در سال آبی جاری به 9.5 میلیون مترمکعب رسیده است در حالی که سال گذشته در همین بازه زمانی سازه 32.8 میلیون مترمکعب ورودی را هم تجربه کرده بود. بدین منظور سد پیشین افت 71 درصدی ورودی را ثبت کرده است.

حجم ذخیره این سد هم اکنون به 21 میلیون مترمکعب رسیده که در مقایسه با سال گذشته 43 درصد افت پیدا کرده و 88 درصد مخزن این سازه دارای منابع آبی است.

*سد خیرآباد

سد خیرآباد نیز در 145 کیلومتری شمال‌غربی چابهار و همچنین در 12 کیلومتری شمال شرقی شهرستان نیکشهر به منظور تامین آب شرب و کشاورزی منطقه واقع شده است. افت 72 درصدی بارش‌های سیستان و بلوچستان نسبت به سال گذشته موجب شده تا این سد در سال آبی جاری تنها ورودی 300 هزار مترمکعبی را تجربه کند که در مقایسه با 7.5 میلیون مترمکعب روان آبی که سال گذشته به دریاچه سد وارد شده بود، این سازه کاهش 96 درصدی ورودی را به ثبت رسانده است.

در حال حاضر 20 درصد مخزن این سد دارای آب است و حجم ذخیره مخزن آن نیز به پنج میلیون مترمکعب رسیده است که در مقایسه با سال گذشته کاهش 42 درصدی را نشان می‌دهد.

*سد شی کلک

حجم کل آب ورودی به این سد که در 140 کیلومتری شمال شهرستان چابهار به منظور تامین آب شرب و کشاورزی منطقه واقع شده است 1.1 میلیون مترمکعب رسیده است که در مقایسه با 2.2 میلیون مترمکعب سال گذشته، ورودی به سد افت 52 درصدی را نشان می‌دهد.

افت ورودی روان‌آب‌ها به این سد موجب شده تا حجم ذخیره این سد هم اکنون به دو میلیون مترمکعب برسد که در مقایسه با سال گذشته 32 درصد افت پیدا کرده و 21 درصد مخزن این سازه دارای منابع آبی است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز