خبرگزاری کار ایران

شیخ‌الاسلام در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

ابعاد و پیامدهای پاک‌سازی جنوب سوریه و حومه درعا/چگونگی پیشروی ارتش به سمت مرز اردن

asdasd
کد خبر : ۶۳۹۲۹۸

هدف اصلی از پاک‌سازی جنوب سوریه، پیشروی به سوی اردن و باز کردن مرز مشترک آنها است.

«حسین شیخ‌الاسلام» سفیر اسبق ایران در سوریه در تشریح ابعاد و پیامدهای پیشروی‌ ارتش در اطراف درعا  و نواحی جنوب سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: بدون تردید پاک‌سازی مناطق جنوبی سوریه را باید نقطه عطف جدید در معادلات منطقه‌ای خصوصاً در سوریه دانست. مجموعه عملیات‌هایی که در آن ناحیه و  خصوصاً درعا انجام شد، منجر به آزاد شدن شهرک‌ها و روستاهایی در آن منطقه شد؛ به گونه‌ای که ارتش سوریه طبق مصالحه‌ای که با مسلحان و معارضان در حومه درعا انجام داد، بدون هیچ درگیری مسلحانه‌ای وارد شهرک‌‌های الکرک در شمال شرقی و الغاریه  غربی و شرقی در حومه جنوب شرقی درعا شد. از این منظر و از حیث تحلیل و برآورد میدانی باید بگویم که این پیروزی بسیار مهم و استراتژیک قلمداد می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از اهمیت‌های این پیشروی‌ها علاوه بر تسلط به حومه درعاء و تسلیم مصالحه بدون خونریزی، آزاد شدن تعداد زیادی از نیروهای ارتش سوریه است؛ چراکه آزاد شدن این تعداد از نیروهای نظامی سوریه باعث می‌شود تا اشراف ارتش و دولت سوریه بر سایر نقاطی که به صورت لکه‌ای آلوده به ویروس تروریسم هستند، بیش از پیش افزایش پیدا کند. این بدان معناست که ارتش سوریه می‌تواند پس از آزادسازی کامل مناطق جنوبی به فکر اجراء عملیات‌های جدید برای یکسره کردن محور میدانی پرونده سوریه باشد اما نقاط آن را باید دولت حاکم بر دمشق و استراتژیست‌های سوری با همکاری روس‌ها و سایر متحدانش مورد سنجش قرار دهند تا سناریوهای بعدی در دستور کار قرار بگیرد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه موقعیت استراتژیک مناطق جنوبی نسبت به سایر مناطق بیش از پیش مهم قلمداد می‌شود، گفت: یکی از دلایل بسیار مهمی که عملیات در مناطق جنوبی سوریه را از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌کند و تمامی رسانه‌های دنیا در طی چند روز اخیر نگاه خود را به این منطقه معطوف کرده‌اند، بحث مرزهای منتهی به اسرائیل و جولان است. همگان به خوبی می‌دانند که در طول سال‌های اخیر بخش عمده‌ای از تروریست‌ها و مخالفان دولت سوریه با برنامه‌ریزی اسرائیل و آمریکا در این منطقه مستقر شده بودند تا رژیم صهیونیستی بتواند از این طریق امنیت مرزهای خود را تامین کند و از سوی دیگر اهرم فشاری بر علیه سوریه و متحدانش داشته باشد. از این منظر دیده می‌شود که تمامی رسانه‌ها و مقامات اسرائیل در طی این چند روز تمام تلاش خود را برای وارونه نشان دادن این دستاورد ارتش سوریه به کار بستند و حتی حملات موشکی از سوی این رژیم به شرق سوریه هم صورت گرفت اما مانع پیشروی‌ها نشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تماس‌های مکرر اردن، اسرائیل و آمریکا در طول این پاک‌سازی‌ها کاملاً مشهود و مسجل بود که این هماهنگی‌های اطلاعاتی، نظامی و سیاسی باعث شد تا عرصه بر ارتش سوریه سخت شود اما نهایتاً نتیجه به نفع آنها شد. اینکه معارضان و مسلحین حاضر در این مناطق به کجا منتقل خواهند شد، مشخص نیست اما آنچه که در این برهه زمانی مهم و با اهمیت است، پیشروی ارتش سوریه به سمت مرزهای خود با اردن است تا بتواند امنیت را در آنجا مستقر کندو باید مرز این کشور با اردن مجدداً باز شود. در خصوص محور سیاسی هم اتفاقاتی طی روزهای آینده رخ خواهد داد که این بسته به نظر روسیه و سوریه دارد که باید دید سطح و مکان مذاکرات و محورهای آن چگونه طرح‌ریزی خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز