خبرگزاری کار ایران

با راه‌اندازی ۲ فاز اول و دوم

ستاره خلیج‌فارس از خروج ۵,۴ میلیارد دلار ارز از کشور جلوگیری کرده است

asdasd
کد خبر : ۶۳۷۳۷۲

پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس از زمان افتتاح فاز نخست آن در اردیبهشت پارسال تا امروز، در بحبوحه شدت گرفتن تب ارزی در کشور، از خروج ۵,۴ میلیارد دلار ارز جلوگیری کرده است. ستاره خلیج‌فارس، بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی دنیا در ایران و با ظرفیت ۳۶۰ میلیون لیتر در آستانه افتتاح فاز دوم قرار دارد و به طور رسمی با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری افتتاح خواهد شد؛ پالایشگاهی که اکنون روزانه حدود ۱۵ میلیون دلار تنها از بابت تولید سه فرآورده بنزین، نفت‌گاز و گاز مایع آن در کشور ارز ذخیره می‌شود.

به گزارش ایلنا، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در این باره گفت: پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس هم‌اکنون روزانه ۲۴ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ و ۶ میلیون لیتر فرآورده میان تقطیر تحویل می‌دهد که اگر ارزش هر لیتر را ۵۰ سنت در نظر بگیریم، مجموع آن برابر با ۱۵ میلیون دلار در روز می‌شود.

علیرضا صادق‌آبادی افزود: این پالایشگاه از زمان افتتاح فاز نخست آن از سوی رئیس‌جمهوری تاکنون ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون لیتر بنزین،‌ یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون لیتر نفت‌گاز، ۵۰۰  میلیون لیتر گاز مایع و ۹ میلیارد لیتر سایر فرآورده را تولید کرده است.

به گفته وی، مجموع این تولیدات، ارزشی حدود ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار داشته که به همین میزان، از خروج ارز جلوگیری شده است.

معاون وزیر نفت، تصریح کرد: تولید ۲۴ میلیون لیتر بنزین و ۶ میلیون لیتر نفت‌گاز با کیفیت و همچنین جلوگیری از خروج ارز، مهم‌ترین تاثیر مثبت و مستقیم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس برای مردم و کشور بوده که به طور مستقیم ایجاد شده است.

صادق‌آبادی با اشاره به این‌که تضمین تولید حداکثری از میدان گازی پارس‌جنوبی، مهم‌ترین تاثیر غیرمستقیم این پروژه محسوب می‌شود، اظهار کرد: این موضوع به معنای بهره‌گیری از گاز طبیعی به جای سوخت مایع، تولید خوراک اتان برای پتروشیمی به لحاظ اقتصادی و  تولید آلاینده‌های کمتر به دلیل تولید سوخت پاک گاز طبیعی در حوزه زیست محیطی است.

رازهای موفقیت پالایشگاه پس از یک دوره طولانی رکود!

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، مهم‌ترین عامل موفقیت پروژه ستاره خلیج‌فارس را حمایت‌های مستقیم و مستمر وزیر نفت دانست و گفت: این حمایت نقش مهمی در خروج این پروژه از رکود داشته است.

وی از هم‌سویی حاکمیت، کارفرما و پیمانکار این پرو‍ژه تقدیر و تاکید کرد: مدیرعامل،‌ هیئت مدیره و سایر مدیران شرکت پالایش میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس، هر آنچه در توان داشتند برای به سرانجام رسیدن طرح انجام دادند، همچنین بدون تلاش تیم‌های اجرایی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و شرکت اویکو این طرح به نتایج مثبت منجر نمی‌شد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز