خبرگزاری کار ایران

امروز انجام شد؛

بررسی مسائل پایتخت در دیدار نمایندگان مجلس با شهردار تهران

asdasd
کد خبر : ۶۲۸۳۱۳

جمعی از نمایندگان مجلس با حضور در دفتر شهردار تهران ضمن تبریک به سید محمد علی افشانی، نقطه نظرات خود درباره اداره پایتخت را مطرح کردند.

به گزارش ایلنا، در این جلسه موضوعاتی چون نحوه پرداخت بدهی‌ها، ضرورت جلب مشارکت‌های مردمی برای اجرای پروژه‌ها و سرنوشت لایحه مالیات بر ارزش افزوده مورد بررسی قرار گرفت.

این دیدار در حالی انجام شد که شهردار تهران روزهای گذشته با رئیس‌جمهور و رئیس قوه مقننه به‌طور مجزا دیدار کرد و مسائل و مشکلات پایتخت را با آنهادر میان گذاشت.  

ابتدای این جلسه پروانه مافی، نماینده مردم تهران در مجلس گفت: یکی از معضلات شهروندان تهرانی پرداخت هزینه‌های پایتخت نشینی است.

وی که در نشست شهردار تهران با جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سخن می گفت اضافه کرد: بنابراین باید برنامه های مختلفی برای کاهش هزینه های پایتخت و درآمدزایی در نظر گرفت، که یکی از آن ها می تواند درآمدزایی از پساب جنوب تهران باشد.

 محمد آشوری، نماینده دیگر مجلس نیز با تاکید بر رویکرد فرابخشی در اداره تهران اظهار کرد: باتوجه به حساسیت های تهران از حیث آسیب های اجتماعی و مسایل فنی و مالی، شهردار این شهر باید نگاه جامع الاطراف داشته باشد که خوشبختانه این موضوع در سابقه افشانی دیده می شود.

وی با انتقاد از تفاوت فاحش شاخص‌های توسعه اجتماعی و اقتصادی میان شهرهای برزگ و کوچک گفت: همین امر موجب مهاجرت گسترده از نقاط مختلف کشور به تهران شده که باید در برنامه های آینده برای کنترل این موضوع مواردی در نظر گرفته شود.

این نمایند مجلس با بیان اینکه شهرداری تهران با بدهی 52 هزار میلیاد تومانی حتما ورشکسته است، عنوان کرد: مجلس، دولت و به طور کلی حکومت باید فکری به حال شهرداری های کشور بکنند.

 رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون اقتصادی نیز در این جلسه با اشاره به تصمیمات اخیر مجلس در مورد لایحه مالیات بر ارزش‌افزوده، گفت: تاکنون 7 فصل از این لایحه بررسی‌شده و طبق ماده 45 قرار شد تا سقف 3 درصد از مالیات و جرایم به‌حساب خزانه کل واریز شود.

به گفته وی در بخش جرایم درآمد به‌طورکلی 45 هزار میلیارد تومان است.

 مسعود گودرزی نماینده دیگر مجلس نیز فقدان اعتماد اجتماعی را مهم‌ترین مشکل تهران دانسته و گفت: در دوره‌ ای به‌گونه‌ای رفتار کردند که عواقب آن به‌پای انقلاب و نظام نوشته شد و از همین رو مهم ترین درخواست ما از مدیریت جدید شهر ترمیم اعتماد از آسیب خورده است که مهم ترین راه آن شفاف سازی است.

 محمد کاظمی دیگر نماینده مجلس با تأکید براینکه در صورت جلب اعتماد مردم مشارکت آنها در اداره امور شهر خواهیم داشت گفت: مجلس در این زمینه حاضر است تا به هر شکل به مدیریت شهری کمک کند و زمینه را برای مشارکت و حمایت همه‌جانبه شهروندان فراهم سازد.

 کوروش کرم‌پور دیگر نماینده مجلس بیان‌کرد: در دوران استانداری شما در فارس با بدترین وضعیت بودجه بیشترین اقدامات انجام شد. خواهش ما این است با همین نگاه به پایتخت‌ایران نگاه کرده و آن را مدیریت کنید.

 مهدی شیخ با بیان اینکه سرانه‌های فضای سبز، بهداشتی و درمانی و ... در تهران و به‌ویژه حاشیه‌های شهر اصلا مطلوب نیست، عنوان کرد: امیدواریم صدای مظلومیت تهرانی‌ها شنیده شود و در تصویب طرح‌ها و لوایح به دلیل ناآگاهی از وضعیت واقعی شهر موضع‌گیری‌های بی‌مورد اتخاذ نشود.

وی همچنین از شهردار تهران خواست تا علم مقابله به فساد را بر زمین نگذارد .

 محمد خدابخشی، نماینده مجلس نیز به نگاه جهت‌دار مجلس به کلان‌شهرها در دوره‌های مختلف پرداخت و گفت: زمان بررسی برنامه ششم توسعه بندهای مربوط به مالیات بر ارزش‌ افزوده با این نگاه که کلان‌شهرها حق شهرهای کم تر توسعه‌یافته را خورده‌اند بررسی شد و به همین دلیل سهم تهران از 20 درصد به 12 درصد رسید تا مابه‌التفاوت به شهرهای کوچک داده شود.

وی ادامه داد: با این‌وجود در حال حاضر این آمادگی هست تا به دلیل مشکلات تهران تجدیدنظری دربندهای مربوط به مالیات بر ارزش‌افزوده صورت گیرد.

 اردشیر نوریان از نمایندگان مجلس که خود سابقه مدیریت در مجموعه اراضی عباس‌آباد را دارد، با بیان اینکه ظرفیت‌های توسعه در تهران به‌گونه‌ای است که این شهر نیازی به گدایی ندارد عنوان کرد: توسعه شهر تهران درون‌زاست و نیاز به برنامه‌ریزی‌های علمی دارد.

وی خطاب به افشانی گفت: به‌صراحت اعلام کنید آمده‌اید شهردارتهران باشید و قصد ریاست جمهوری ندارید. تجربه من از شهردارانی که از روی صندلی شهرداری پاستور را نشانه گرفته بودند، نشان می‌دهد این امر چه تبعات وسیعی برای شهر و شهرداری دارد.

نوریان با بیان اینکه شهرداری تهران به‌اندازه کل کشور مشکل دارد و شهردار آن حلال تمام مشکلات نیست، گفت: پیشنهاد می‌کنم موضوعات مربوط به حمل‌ونقل عمومی، آلودگی و پسماند را در اولویت کار خود قرار دهید.

این نماینده مجلس گفت: در زمینه مبارزه با فساد باید از خودمان شروع کنیم؛ چراکه شهرداری جایی است که از یک لیوان آبی که می‌خوریم می‌توانند داستان‌ها درست کنند.

 احمد مازنی دیگر نماینده مجلس در این جلسه با تأکید بر استفاده از نیروهای کارآمد در این دوره از مدیریت شهری یادآور شد: بدنه اجتماعی احزاب، سازمان‌های مردم‌نهاد، شورایاری‌ها و شوراها نیروهای کارآمدی هستند که می‌توان از طریق آنها با جامعه ارتباط برقرار و مشارکت مردمی را برای اداره شهر همراه کرد.

 جلال میرزایی دیگر نماینده مجلس نیز با انتقاد از شیوه مدیریتی مرسوم در کشور که فرد مدیر دغدغه بکارگیری نیروهای خود را دارد گفت: در حال حاضر شهرداری با حجم عظیم نیروی کار روبروست؛ نمی‌توان توقع داشت که نیروهای جوان را بی‌کار کرد، اما می‌توان بخشی از حدود 3 هزار بازنشسته شهرداری را به دلیل شرایط مالی تعدیل کرد.

وی ادامه داد: مشکل دیگر پایتخت این است که از ظرفیت‌های خود به‌خوبی درآمدزایی نمی‌کند؛ به‌طور مثال در تمام کشورهای دنیا از فضایی همچون برج میلاد درآمد کسب می‌کنند و این در حالی است که برج میلاد در بودجه سالانه شهرداری ردیفی را به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات درآمدزایی از پارکینگ‌های شهر است، آن طورکه اعلام می‌شود برخی از این پارکینگ‌ها سالانه به قیمت 200 میلیون تومان اجاره داده‌شده‌اند اما 3 تا 4 میلیارد تومان درآمد دارند.

 محمد بیرانوندی دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی نیز با تأکید براینکه مدیران پیشین شهرداری تهران توقعاتی را برای شهروندان ایجاد کردند که برخی از آن‌ها خارج از مسئولیت مدیریت شهری است، گفت: شهردار تهران کسی است که مردم از صفرتا 100 امور را از او توقع دارند و به دنبال آن هستند که شهرداری خواست‌هایشان را محقق کنند درصورتی‌که این امر در برخی از موارد موجب افزایش هزینه‌های شهر می‌شود.

 فریده اولاد قباد نیز در پایان از شهردار تهران درخواست کرد تا با راه‌اندازی سامانه‌ای پیشنهاد‌ات مردم تهران در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و حتی معماری را جمع‌آوری کند و در جریان خواسته‌های مردم باشد.

وی گفت: یکی دیگر از خواسته‌های ما این است تا سمت مشاور امور بانوان در شهرداری تهران به معاون زنان ارتقاء یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز