خبرگزاری کار ایران

ساخت پرتابگر حلقه نجات غریق برای اولین بار در کشور

asdasd
کد خبر : ۶۲۶۹۶۲

مخترع همدانی برای اولین بار در کشور موفق به ساخت پرتاب گر نجات غریق کاملا بومی شده است که نجات جان انسان ها را در آب ها و سواحل دریایی از روش سنتی و پر خطر به روش مدرن و ایمن تغییر داده است.

به گزارش ایلنا، بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی سالانه ۳۷۰۰۰۰ نفر براثر غرق‌شدگی جان خود را از دست می‌دهند. در کشورمان ایران نیز، با توجه به شرایط آب و هوایی گرم و خشک و همچنین موقعیت جغرافیایی شهرهای آن، چند روزی تعطیلی کافی است تا مردمی را از سراسر کشور و عمدتا پایتخت روانه جاده و حرکت به سمت راه‌های منتهی به شهرهای شمالی کند. برای کاهش تلفات و مرگ و میر ناشی از غرق‌شدن در نوار ساحلی 338 کیلومتری استان مازندران به 800 ناجی غریق نیاز است تا بتوان تمامی شناگرانی را که در این منطقه آب تنی می‌کنند تحت مراقبت داشت. حال مهندس عرفان حسینی، مخترع جوان همدانی موفق شده است برای اولین بار دستگاهی با نام « پرتابگر حلقه نجات غریق » را بسازد که می تواند کمک به سازایی در زمینه غریق نجات برای مردم و مسئولین باشد.

نجات جان هموطنانم هدف ساخت این دستگاه

مهندس حسینی در مورد هدف اصلی خود از ساخت این وسیله به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری گفت: بارها از طریق صدا و سیما یا مطبوعات می شنیدم که تعداد از هموطنانمان در هنگام شنا کردن کنار دریا، درون رودخانه ها یا سدها غرق می شدند. گاهی در میان این غرق شدگان کودکان و نوجوانان نیز دیده می شد که شنیدن این اخبار برای من بسیار ناراحت کننده بود از این رو این فکر به ذهنم رسید که بتوانم با ساختن یک وسیله جان انسان ها به ویژه هموطنانم را نجات بدهم به همین دلیل شروع به ساختن این وسیله کردم.

نحوه عملکرد دستگاه هنگام نجات جان افراد

مخترع همدانی در مورد نحوه عملکرد این دستگاه گفت: عملکرد این دستگاه مانند تفنگ می باشد به همین دلیل نیاز به یک اپراتور(ناجی) دارد، به این معنا که زمانی یک فرد دچار حادثه می شود اپراتور این دستگاه را به سمت فردی که در حال غرق شدن است نشانه گیری و سپس قسمت نجات غریق آن را که به یک طناب وصل شده است به سمت فرد آسیب دیده شلیک می کند. وی افزود: بعد شلیک، قسمت نجات حریق به محض اینکه به سطح آب برخورد می کند باز می شود و فرد حادثه دیده می تواند آن را بگیرد و به سطح خشکی بیاد این در حالی است که اپراتور بدون اینکه وارد آب شود جان فرد را نجات می دهد.

مهمترین ویژگی ها دستگاه ساخته شده

مخترع همدانی در مورد ویژگی های «پرتابگر حلقه نجات غریق» ساخته شده خود گفت: با کمک خداوند اولین نفری هستم که توانسته ام این دستگاه را با ویژگی ها منحصر به فردی بسازم. از مهمترین ویژگی های این دستگاه این نکته است که این دستگاه محدودیتی برای پرتاب ندارد و می تواند به صورت متوالی حلقه نجات غریق را پرتاب کند همچنین از دیگر ویژگی های آن می توان به نجات جان فرد حادثه دیده بدون خطر انداختن جان ناجی، وزن سبک و قابلیت حمل آسان آن، عدم نیاز به مهارت شنا توسط کاربر، شارژ سریع و آسان، برد حلقه نجات 60 متر و برد نخ پران 110 متر (البته با توجه به نیاز کاربر می توان برد آن را نیز تغییر داد) اشاره کرد.

منبع: علم و فناوری

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز