خبرگزاری کار ایران

قوانین بازنشستگی ایران پیشرو در حوزه زنان و از کارافتادگان

asdasd
کد خبر : ۶۲۱۵۴۸

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: قوانین بازنشستگی ایران نسبت به بسیاری از کشورهای منطقه پیشرو و حامی زنان و از کارافتادگان در هنگام بازنشسته شدن است.

به گزارش ایلنا، «دیوید آرن» تحلیلگر موقعیت کشورهای آفریقای شمالی و ایران و «آندریاس شوایتزر» مسئول پرونده‌های پناهجویان از سوئیس و «آره هاودناک» تحلیلگر کشورها از نروژ در دیدار با «جمشید تقی‌زاده» مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری به بررسی قوانین و مقرات بازنشستگی و خدمات رفاهی و اجتماعی صندوق پرداختند.

در این نشست که با حضور جمعی از مدیران ارشد صندوق بازنشستگی کشوری برگزار شد، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: خرسندم که شما را در ایران اسلامی، سرزمینی که مردم در کنارهم، با صلح و آرامش زندگی می‌کنند و در حالی که ۴۰ سالگی نظام جمهوری اسلامی ایران را جشن می‌گیریم، ملاقات می‌کنم و خوشحالم که امروز علارقم کارشکنی دولت آمریکا، دولت‌های دیگر در کنار جمهوری اسلامی ایران هستند.

تقی زاده ادامه داد: صندوق بازنشستگی کشوری یکی از قدیمی‌ترین صندوق‌های کشور است و دومین بنگاه اقتصادی کشور محسوب می‌شود که یک میلیون و ۳۷۰ هزار بازنشسته را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی افزود: سرمایه‌های بازنشستگان در شرکت‌های بزرگی مثل پتروشیمی جم، فولاد اکسین، ملی نفتکش و ... سرمایه‌گذاری می‌شود که این شرکت‌ها، ازجمله شرکت‌های برتر جهان محسوب می‌شوند.

مدیرعامل صندق بازنشستگی کشوری با تاکید بر اینکه درحال حاضر از جمعیت ۸۰ میلیون نفری ایران، ۹ میلیون نفر یعنی حدود ۸ درصد را سالمندان تشکیل می‌دهند، گفت: بازنشستگان فرهیخته جزء نفرات برتر نظام بازنشستگی کشور تلقی می شوند که هر یک از آنها در جایگاه‌های ویژه‌ای مشغول خدمت بوده‌اند و امروز نیز بازنشستگان در بعضی از قسمت‌ها، در حوزه‌های پژوهشی مشغول به کار هستند.

تقی زاده با اشاره به افزایش امید به زندگی در دولت تدبیر و امید، اظهار داشت: افزایش سن امید به زندگی در مردان ۷۲.۵ و در زنان ۷۵.۵ سال است که نشان می‌دهد با توجه به خدمات بهداشتی و تغییرات سبک زندگی، سن امید به زندگی هم افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: اما مهمترین مسایل دوران سالمندی مراقبت از سالمندی، ایجاد امنیت روانی و مالی و ارتقای رفاه اجتماعی برای این قشر است. آمارها نشان می‌دهد که سالمندان در مقایسه با دیگر اقشار جامعه ۳ برابر بیشتر دارو مصرف می کنند.

وی با اشاره به پایین بودن سن بازنشستگی در ایران، بیان کرد: میانگین سن بازنشستگی در ایران برای آقایان ۵۲ سال و خانم‌ها ۴۹ سال است.

تقی زاده همچنین با اشاره به قوانین و مقررات بازنشستگی در ایران گفت: در بخش بازنشستگی، افرادی که دارای ۳۰ سال سابقه خدمت هستند بدون درنظر گرفتن شرایط سنی بازنشسته می شوند که خانم‌ها باداشتن ۲۵ سال سابقه نیز می‌توانند بازنشسته شوند. ازکارافتادگان نیز تا هنگامی که دیگر قادر به انجام کار نباشند حتی درصورتی که یک ماه سابقه خدمت داشته باشند می‌توانند بازنشسته شوند.

تقی زاده ادامه داد: درصورت فوت فرد بازنشستهم، حقوق بازنشستگی وی به ترتیب به همسر، فرزندان پسر تا سن ۲۰ سال و فرزندان دختر درصورت نداشتن همسر و شغل تعلق می‌گیرد و درصورتی که متوفی دارای فرزند معلول (دختر یا پسر) باشد، صندوق بازنشستگی کشوری به آنها حقوق پرداخت می‌کند.

وی تاکید کرد: افزایش سلامتی و نشاط بازنشستگان و افراد تحت تکفل آنها یکی از مهمترین نقش‌هایی است که صندوق بازنشستگی کشوری ایفا می‌کند و سعی می‌کند که در بخش بهداشت، درمان و معیشت بازنشستگان و پیشگیری از بیماری‌های مزمن، اقدامات ویژه‌ای را برای این عزیزان انجام دهد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری خاطرنشان کرد: در شهرهای مختلف، مراکزی به نام خانه‌های امید ساخته شده که در آن تمامی بازنشستگان می‌توانند گردهم آمده و از برنامه‌های متنوع فرهنگی، آموزشی، رفاهی و درمانی بهره مند شوند.

تقی زاده اظهار داشت: به منظور ایجاد نشاط و امید به زندگی در میان بازنشستگان عزیز، تورهای سیاحتی و زیارتی درنظر گرفته شده که صندوق از طریق شرکت‌های مسافرتی تحت پوشش خود با پرداخت کمک هزینه سفر اقدام به اعزام بازنشستگان به تورهای سیاحتی و زیارتی می‌کند.

وی افزود: درحال حاضر ۶۰۰ هزار نفر بازنشسته به اتفاق همراه خود به این تورها اعزام شده‌اند. همچنین صندوق همه ساله وام قرض‌الحسنه با حداقل کارمزد به بازنشستگان پرداخت می‌نماید که در سال گذشته حدود ۳۰۰ هزار نفر از بازنشستگان و وظیفه بگیران وام ضروری جمعاً به مبلغ ۱۲ هزار میلیارد ریال دریافت نموده‌اند.

محمدعلی ابراهیم زاده، معاون فنی صندوق بازنشستگی کشوری نیز در این نشست، بیان کرد: درصورتی که مشترکین صندوق بازخرید شده یا استعفا دهند، می‌توانند با پرداخت حق بیمه (کارفرما و کارمند) از خدمات صندوق بهره‌مند شوند و حتی می‌توانند براساس قوانین موجود قانون نقل و انتقالات، حق بیمه خود را به صندوق دیگر منتقل کنند.

ابراهیم زاده درباره قوانین مرتبط با مرخصی زایمان تصریح کرد: باتوجه به فرهنگ موجود در کشور، در زمینه مرخصی زایمان نیز خدمات ویژه ای برای شاغلین درنظرگرفته شده است که خانم‌ها می‌توانند از مرخصی ۹ ماهه زایمان استفاده کرده و در این مدت یادشده از حقوق و مزایای کامل بهره‌مند می‌شوند و سپس تا ۲ سال، روزی یک ساعت از مرخصی ساعتی برای زمان شیردهی استفاده کنند.

وی در ادامه به هرم سنی سالمندی در ایران اشاره کرد و افزود: باتوجه به سن بازنشستگی ۵۲ سال در ایران و امید به زندگی بالا، مشکلات مالی زیادی متحمل صندوق بازنشستگی کشوری می شود تا بتواند خدماتی را ارائه دهد که این موضوع نیازمند انجام اصلاحات پارامتریک در قوانین بازنشستگی است.

معاون فنی صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به ارائه تسهیلات ویژه به بازنشستگان خارج از کشور و دریافت حقوق کامل آنها حتی درصورت عدم حضور خود در کشور، عنوان کرد: فرمول دریافت مستمری بازنشستگی شامل حقوق و مزایای مشمول برداشت کسور بازنشستگی در ۲ سال خدمت ضربدر سنوات خدمت تقسیم بر ۳۰ سال سابقه است.

ابراهیم زاده در پایان خاطرنشان کرد: مزایایی نیز برای افراد نیازمند به مرخصی استعلاجی کوتاه مدت و بلندمدت درنظر گرفته شده است که افراد در صورت استفاده از مرخصی تا مرز یکسال می‌توانند از حقوق و مزایای کامل برخوردار باشند و درصورتی که میزان مرخصی استعلاجی آنها بیشتر از یکسال باشد فقط می‌توانند حقوق ثابت خود را دریافت نمایند.

در ادامه نشست، زهرا زاده غلام، مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به خزان جمعیتی در ایران، عنوان کرد: صندوق بازنشستگی کشوری یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین صندوق‌های بازنشستگی کشوری در ایران است که علاوه بر پرداخت مزایای مستمری، خدمات بیمه درمانی، تفریحی و خدمات رفاهی به بازنشستگان و اعضای خانواده آنها ارائه می‌نماید.

وی افزود: این صندوق از ۱۸ سال پیش تاکنون صندوق، بیمه درمان تکمیلی را برای بازنشستگان و خانواده‌های آنها فراهم نموده است که بازماندگان بازنشستگان متوفی نیز تحت پوشش این نوع بیمه هستند. پرداخت هزینه‌های بستری ناشی از عمل جراحی تخصصی و فوق تخصصی، پرداخت کمک هزینه عینک، سمعک و عصا و همچنین بیمه عمر و حادثه از دیگر تسهیلات درمانی ارائه شده توسط صندوق بازنشستگی کشوری به بازنشستگان است.

زاده غلام ادامه داد: صندوق بازنشستگی کشوری در حوزه رویدادهای فرهنگی نیز اقداماتی انجام داده است که در این خصوص می‌توان به برگزاری جشنواره ورزشی در رشته‌های تیراندازی، شنا، شطرنج، تنیس روی میز و همچنین برنامه‌های تکریم از بازنشستگان اشاره کرد.

وی اظهار داشت: تدوین و اجرای طرح سفیران بازنشسته داوطلب در حوزه‌های مختلف همچون پیشگیری از بیماری آلزایمر، ورزش در دوران سالمندی، حرفه‌آموزی، تغذیه، گیاهان دارویی، نخبگان و آثار ماندگار و ... سبب افزایش مشارکت بازنشستگان در جامعه و ارتقای سطح آگاهی آنها می‌شود.

زاده غلام خاطرنشان کرد: صندوق بازنشستگی کشوری در حوزه آموزشی نیز تفاهم‌نامه‌های همکاری آموزشی با انجمن آلزایمر، دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، وزارت ورزش و سازمان فنی و حرفه‌ای منعقد کرده است و دوره‌های آموزشی مختلفی چون پیشگیری از آلزایمر، تغذیه و ورزش در دوران سالمندی، مدیریت هزینه‌ها در دوران بازنشستگی و ... را در همه استان‌های کشور برگزار کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز