خبرگزاری کار ایران

واکنش مقام‌های فرانسه و انگلیس به سخنان ترامپ درباره حق مالکیت اسلحه

asdasd
کد خبر : ۶۱۹۴۹۰

سخنان رئیس‌جمهوری ایالات متحده، درباره قوانین منع حمل سلاح در فرانسه و بریتانیا خشم مقام‌های این کشورها را برانگیخته است.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا گفته بود که چنانچه قوانین حمل سلاح در این کشورها آسان‌گیرانه‌تر بود، حمله‌های مرگبار سال ۲۰۱۵ در پاریس رخ نمی‌داد. او همچنین موج حمله با سلاح‌های سرد در انگلستان را به ممنوعیت حمل سلاح مرتبط دانست. 

رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه، در سخنرانی در برابر انجمن ملی تفنگداران آمریکا در شهر دالاس، شیوه شلیک به قربانیان حملات وحشیانه پاریس را تقلید کرد و گفت که اگر مردم این کشور مسلح بودند، «داستان کاملا متفاوت می‌بود».

در پی این اظهارات دولت فرانسه به شدیدترین شکل از زمان صدرات ترامپ او را مورد انتقاد قرار داد، آن هم در زمانی که «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهوری این کشور، مشغول تحکیم روابط دوجانبه با ایالات متحده، پس از دیدارش از واشنگتن، بود.

دفتر وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «فرانسه مراتب نارضایتی عمیق خود را از اظهارنظر دونالد ترامپ درباره حملات پاریس در ۱۳ نوامبر ۲۰۱۵ اعلام می‌کند و خواهان احترام به یاد و خاطره کشته‌شدگان این حادثه است.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «هر کشوری حق دارد به صلاحدید خود درباره حمل سلاح تصمیم بگیرد. فرانسه یکی از کشورهایی است که در آن برای مالکیت و حمل اسلحه قوانین سفت‌وسختی وجود دارد.»

دیگر سیاستمداران فرانسه، از جمله شهردار پاریس، نیز به این اظهارات ترامپ و تقلیدش از کشتن مردم پاریس در حمله تروریستی به سالن کنسرت باتاکلان واکنش نشان دادند. در این حادثه تروریستی ۹۰ نفر کشته شدند. 

ترامپ هنگام سخنرانی در برابر انجمن ملی تفنگداران آمریکا، دستش را به شکل یک تفنگ درآورد و گفت: «تروریست‌ها سر فرصت تک‌تک حاضران در کنسرت را با شلیک گلوله کشتند. بنگ! بیا اینجا. بنگ! بیا اینجا. بنگ!» 

«فرانسوا اولاند»، رئیس‌جمهوری پیشین فرانسه که این حملات در زمان او رخ داد، در حساب توئیتر خود نوشت که حرف‌ها و رفتار غریب ترامپ «خجالت‌‌آور» و «وقیحانه» بود. 

ترامپ روز جمعه بیمارستانی در لندن را با «منطقه جنگی» مقایسه کرد و گفت که باوجود مقررات سفت‌وسخت در مورد حمل سلاح در بریتانیا، کف این بیمارستان از خون قربانیان حمله با چاقو قرمز شده است.

ترامپ، در دفاعی آشکار از مالکیت اسلحه در کشور خود، گفت: «آن‌ها سلاح ندارند. در عوض چاقو دارند و خون، کف این بیمارستان را فرا گرفته است. می‌گویند وضعیت این بیمارستان در حد منطقه جنگی است. چاقو، چاقو، چاقو... لندن به چنین چیزهایی عادت نداشت، اما الان کم‌کم دارد به آن خو می‌کند. وضعیت بدی است.»

مشخص نیست اشاره ترامپ به کدام بیمارستان بود، اما شبکه بی‌بی‌سی گزارش داد که اخیرا یک جراح در بیمارستان رویال لندن به این شبکه گفت که همکارانش این بیمارستان را با منطقه جنگی در افغانستان مقایسه می‌کنند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز