خبرگزاری کار ایران

فرماندار تهران مطرح کرد:

از دست‌های تفرقه برانگیر در نمایشگاه کتاب جلوگیری شود/حضور ۶۰۰ ناشر خارجی

asdasd
کد خبر : ۶۱۳۳۳۷

نشست هماهنگی سی‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بعدازظهر امروز سه شنبه ۲۸ فروردین ماه با حضور استاندار و فرماندار تهران و مسوولان نمایشگاه کتاب در استانداری تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امیرمسعود شهرام‌نیا قائم مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در این نشست گفت: افتتاحیه نمایشگاه کتاب سی‌و‌یکم روز یازدهم اردیبهشت‌ماه با حضور ریاست محترم رییس‌جمهور برگزار می‌شود.

کشور مهمان این دوره صربستان است که با توجه به فصل جدید روابط میان دو کشور اتفاق خوبی است علاوه بر این تاکنون حضور ۵۳ کشور در نمایشگاه قطعی شده است مهمانان مراسم افتتاحیه نیز وزیر فرهنگ کشور صربستان است وزیر فرهنگ کشور تونس روسای نمایشگاه‌های بین‌المللی جهان و چهره‌های فرهنگی و مدیریتی برگزار می شود.

روز دوشنبه اردیبهشت‌ماه نیز اختتامیه نمایشگاه را با حضور علی لاریجانی رییس مجلس خواهیم داشت.

شهرام‌نیا سپس با اشاره به بازگشت مجدد نمایشگاه کتاب به مصلی گفت: دو سال پیش با این نیت که مکان ثابتی برای نمایشگاه پا بگیرد و با توجه به زحماتی که شهرداری کشیده بود به شهر آفتاب نقل و مکان کردیم اما مشکلاتی وجود داشت و نیاز بدین تا وقفه‌ای به برپایی نمایشگاه در شهر آفتاب بیاندازیم و در نهایت جمع بندی بر این شد که مجدد به مصلی برگردیم.

او ادامه داد: البته می‌دانیم که مصلی قطعا مشکلات ترافیکی خود را خواهد داشت و مکان نمایشگاهی نیز نیست ولی با همدلی و وفاق همه دستگاه‌ها می‌توان این رویداد که وجه ملی و بین‌المللی دارد را در بهترین شرایط برگزار کرد. برخی ویژگی‌هایی نمایشگاه کتاب ما مثل تعداد بازدیدکنندگان و متراژ نمایشگاهی منحصر به فرد است معمولا هر سال ۴ میلیون بازدید کننده داریم که می‌شود نزدیک روزی ۷۰۰ نفر  این هجم از بازدیدکنندگان همدلی و همکاری دستگاه‌های مختلف را می‌طلبد.

قائم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب اضافه کرد: خدمات بانکی نمایشگاه نیز بر عهده بانک شهر است و هجم قابل توجهی بن کارت نیز توزیع می‌شود که حدود هزاران نفر از دانشجویان، استادان و طلاب از آن بهره می‌برد امیدواریم به درجه از همکاری و هماهنگی برسیم که ناشران و مردم بازدید کننده در کمترین امکان ممکن به زحمت نیفتد امثال سه هزار ناشر در نمایشگاه شرکت می کنند که حدود ۶۰۰ ناشر آن خارجی هستند.

این ناشران در فضای بالغ بر ۱۳۵ هزار متر مربع جانمایی می شود. با اضافه شدن دو رواق شرقی و غربی مصلی به بخش های بیشتری از نمایشگاه زیر سقف قرار گرفتند و ظرفیت پارکینگ‌ها را در ضلع شمالی مصلی افزایش دادیم.

شهرام‌نیا سپس با اشاره به اینکه در چندین حوزه نیاز مساعدت و همکاری وجود دارد، گفت: در بخش ایجاد امکانات رفاهی و خدماتی  برای مردم نیازمند مساعدت شهرداری هستیم اقداماتی در این حوزه انجام شده و ادامه همه دارد مسایلی مثل سرویس بهداشتی سیار، مبلمان شهری، حمل و نقل زباله و نظافت، انتقال مردم به نمایشگاه از میدان‌های شهر وسایل حمل ونقل عمومی برای کمک به ترافیک از جمله مواردی است که شهرداری می‌تواند کمک کند. همچنین نیاز است با مدیریت پارکینگ‌ها و همکاری وسایل نقلیه عمومی در بحث ترافیک مدیریت داشته باشیم.

او افزود: مثلا می‌توان این تمهید را اندیشید که اتوبوس‌های بین شهری داخل شهر نشوند و پس از اقامت های کوتاه که در استراحتگاه هایی که اسکان داده شده اند با مترو به مصلی بیایند به خصوص این که خط سه مترو نیز دیگر در مصلی توقف دارد و دسترسی همه‌جانبه به آن میسر است. امکانات ارشاد محدود است و در زمینه تبلیغات شهری و ساختن کلیپ‌های تبلیغی که به کاهش ترافیک کمک می‌کند سایر دستگاه‌ها می تواند همکاری داشته باشند.

شهرام نیا تاکید کرد: حضور نیروی انتظامی برای ما ضروری است و این دوستان هر سال در نمایشگاه مستقر هستند اورژانس و آتش‌نشانی نیز در بحث ایمنی با ما همکاری دارند. آماده باش بیمارستان‌های اطراف مصلی نیز هماهنگ شده و اکیپ‌های امدادی در خود مصلی نیز مستقر هستند .

این مقام مسوول درباره مساله برق نیز گفت: برق مطمئن یکی از نیازهای اساسی ما است. با وجود همه تلاش‌ها مصلی هنوز برق مطمئنی ندارد. خوشبختانه از استانداری تاکید جدی بر این موضوع شده و همین‌طور درباره مخابرات و ارتباطات نیازمند توجه جدی هستیم. روزهای پر جمعیت نمایشگاه عملا استفاده مردم از تلفن همراه غیر ممکن می شود و باید بی‌تی‌اس‌های قوی مستقر شود جابجایی نمایشگاه نیز طولانی شده و عملا کارها را دیر آغاز کردیم ولی با همدلی می‌توان نمایشگاه آبرومندی برگزار کرد.

حسین صفری مدیر اجرایی نمایشگاه نیز اظهار داشت: مساله جابجایی باید به فراموشی سپرده شود و حتی دوستانی که به این مساله اعتقاد دارند نیز باید به میدان بیایند. ۷۰ دستگاه و سازمان با ما در برپایی نمایشگاه همکاری دارند و اگر این سال‌ها زحمات آنها نبود نمایشگاهی به این وسعت برگزار نمی‌شد جانمایی‌ها باید تا سوم اردیبشهت تمام و عملا مرحله اجرایی اصلی آغاز شود.

مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری شهرداری تهران نیز درباره اقدامات صورت گرفته در مساله رفاهی نمایشگاه امسال گفت: همه مباحث امور رفاهی و خدماتی هماهنگ و نهایی شده یا در حال انجام است. همه ادارات از صفر تا ۱۰۰ پای کار بودند و همکاری خوبی داشتند با این حال در زمینه حمل‌ونقل و امنیت باید تاکید بیشتری داشته باشیم و بهترین را در این حوزه انجام دهیم.

نماینده رییس پلیس راهور نیز در این جلسه با اشاره به مشکلات ترافیکی نمایشگاه گفت: با آمدن مجدد نمایشگاه به مصلی مشکلات ترافیک خواهیم داشت. بخصوص دو روز آخر برگزاری تاثیر این ترافیک را حتی روی شهر می‌بینیم. اگر هر کدام از سه هزار ناشر یک خودرو هم بیاورند پارکینگ‌ها نیز شاید پاسخگو نباشد. درخواست کرده‌ایم حمل بار در نهایت تا ۸ صبح تمام شود و مراجعان و ناشران سعی کنند از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند ولی باید امکانات حمل‌ونقل خوب هم فراهم کنیم.

نماینده نیروی انتظامی با تاکید بر الزامان امنیتی و انتظامی مورد نیاز نمایشگاه گفت: پلیس ما باید در شأن نظام اسلامی در نمایشگاه حضور داشته باشد.IP دوربین‌ها نیز باید در اختیار پلیس باشد. ما به احترام خرد جمعی با برپایی مناسب نمایشگاه در مصلی همکاری می‌کنیم و نیازمند اقدامات نیروی انتظامی هم هستیم.

نماینده سازمان آتش‌نشانی نیز گفت: غرفه داران نیز باید آموزش‌های لازم را بینند اما ما به‌صورت شبانه روزی و حتی پس از ساعت پایان نمایشگاه در مصلی نیز مستقر هستیم.

نماینده اروژانس نیز تاکید کرد: خواهان تسهیل رفت و آمد آمبولانس‌ها از ورودی‌های مصلی هستیم و پیگیری تحقق بیمه برای مراجعه‌کنندگان هستیم. با بیمارستان اطراف مصلی هماهنگ شده اما پنج درمانگاه سرپایی، ۱۱ موتور آمبولانس، ۱۵ آمبولانس و ۳ اتوبوس آمبولانس نیز در مصلی خواهیم داشت.

فرهادی فرماندار تهران نیز در این نشست تاکید کرد: از دست‌های تفرقه برانگیر در نمایشگاه جلوگیری شود که نیاز به برخورد به انتظامی هم به وجود نیاید  مساله مهم دیگر رعایت شئونات اسلامی که امیدواریم ارشاد با کار فرهنگی آن را جدی بگیرد.لیست مهمان های خارجی به ما نیز اطلاع داده شود که بازدید سران قوا نیز از نمایشگاه کتاب می افتد مساله بیمه بازدیدکنندگان بسیار مهم است که مسوول اجرایی باید آن را پیگیری کند.

محمد حسین مقیمی استاندار تهران نیز با اشاره به لزوم تامین امنیت نمایشگاه گفت: شورای تامین به ریاست فرماندار، جلسات لازم تشکیل می‌دهند و طبق مصوبه امکانات اطلاعاتی و امنیتی و نظامی را به کار می‌گیرند. ان‌شاءالله مشکل خاصی در این زمینه‌ها نخواهیم داشت مساله مهم حفظ رضایت‌مندی مردم است و ما باید برای به وجود آوردن یک شرایط خوب در حوزه رفاهی و فت و آمد تلاش کنیم .

استاندار تهران ادامه داد: همچنین رعایت شئونات اسلامی در نمایشگاه بسیار مهم است چرا که هم رویداد فرهنگی و هم در مصلی برگزار می شود امیدواریم با فرهنگ‌سازی وزارت ارشاد و به کارگیری تبلیغات اسلامی شاهد حفظ شئونات اسلامی در نمایشگاه باشیم و تعداد بازدید کنندگان سال به سال بیشتر شود باید سعی کنیم فاصله زمانی کمتر شود و با فراهم وسایل عمومی نقلیه مناسب مردم کمتر با وسیله شخصی به نمایشگاه بیایند.

نمایندگانی از شورای شهر، حراست وزارت ارشاد، مصلی امام خمینی و قرارگاه ثارالله از دیگر شرکت کنندگان در جلسه هماهنگی سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بودند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز