خبرگزاری کار ایران

مدیرکل گمرکات کردستان مطرح کرد:

سهم 6 میلیارد دلاری تجارت خارجی از گمرک کردستان در سال گذشته

asdasd
کد خبر : ۶۱۱۴۸۹

مدیرکل گمرکات استان کردستان گفت:حجم تجارت خارجی گمرکات استان طی سال گذشته ،۳ میلیون و ۸۵۸ هزار تن کالا به ارزش ۶ میلیارد و ۱۵۴ میلیون دلار بوده است.

به گزارش ایلنا، بختیار رحمانی پور اظهار داشت: طی سال 96، بیش از 1 میلیون و 387 هزار تن کالا به ارزش بالغ بر یک میلیارد دلار از گمرکات کردستان، باشماق و بازارچه مرزی سیرانبند بانه به خارج از کشور صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال 95 از نظر وزنی رشد 15 درصدی و از نظر ارزشی رشد 29 درصدی داشته است.

مدیرکل گمرکات استان کردستان در ادامه افزود: طی این مدت تشریفات گمرکی 705 هزار تن کالای صادراتی به ارزش بیش از  499 میلیون دلار از گمرکات استان انجام گرفته که به نسبت مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزش دلاری رشد 37 درصدی را داشته است.

وی افزود: سال گذشته بازارچه سیرانبند بانه با رشد 243 درصدی ارزش دلاری سهم نخست میزان رشد صادرات را در بین گمرکات استان کردستان به خود اختصاص داده است.

رحمانی پور از رشد 78 درصدی ترانزیت خارجی مقصد از تنها مرز ترانزیتی استان و کسب رتبه دوم کشوری این مرز خبر داد و گفت: طی 12 ماهه سال گذشته 2 میلیون و 405 هزار تن کالا به ارزش بیش از 5 میلیارد دلار، ترانزیت از مرز باشماق انجام گرفته که نسبت به سال گذشه از نظر وزنی 75 درصد و از نظر ارزش دلاری 70 درصد رشد داشته است.

مدیرکل گمرکات استان کردستان در ادامه بیان داشت: در این مدت تشریفات واردات 66 هزار تن کالا به ارزش 69 میلیون دلار از گمرکات استان انجام گرفته که رشد 83 درصدی را در این رویه گمرکی شاهد هستیم.

به گفته بختیار رحمانی‌پور عمده‌ترین کالاهای وارداتی ضایعات آلومینیومی، ضایعات باطری، سوخت‌های معدنی، ضایعات پلاستیک و ماشین آلات خط تولید است و به ترتیب کشورهای عراق،  هند، ترکیه، پاکستان و هلند از حیث ارزش بیشترین سهم واردات به استان را در اختیار دارند.

وی عمده ترین گروه کالاهای صادراتی در این مدت را میوه های خوراکی، مصنوعات پلاستیکی، سبزیجات و میوه، محصولات لبنی عنوان کرد و گفت: محصولات کشاورزی با اختصاص 410هزار تن به ارزش 167 میلیون دلار بیشترین سهم ارزشی صادرات کالا را طی این مدت داشته است.

رحمانی پور با بیان اینکه مهمترین کشورهای هدف کالاهای صادراتی گمرکات استان کردستان به ترتیب عراق، افغانستان، روسیه، یمن و پاکستان است افزود: با توجه به مرز مشترک با اقلیم کردستان عراق، این کشور مهمترین مقصد کالاهای صادراتی و وارداتی استان است و طی سال 96 مقدار 700 هزار تن کالا به ارزش 488 میلیون دلار به کشور عراق صادرات انجام شده است. 

وی در خصوص تردد مسافر از تنها مرز مسافری استان طی سال 96 گفت: 284 هزار مسافر ورودی و 304 هزار مسافرخروجی از مرز باشماق  تردد کرده اند که رشد 10درصدی مسافر ورودی و11 درصدی مسافرخروجی را به نسبت سال گذشته داشته ایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز