خبرگزاری کار ایران

اشتغال مهمترین دغدغه مردم

asdasd
کد خبر : ۶۰۰۱۴۸

مهم‌ترین دغدغه این روزهای شما چیست؟ خیلی‌ها از مشکلات اقتصادی در کشور سخن می‌گویند . جوانان مسائل مهم‌تری چون اشتغال ، ازدواج و مسکن را مطرح می‌کنند. رکود در بازار و کاتالیزورهایی که دولت برای خروج از رکود در نظر گرفته، این روزها دغدغه خیلی‌هاست.

لیدا احمدی گاوکلی در جهان اقتصاد نوشت: بازار کار ایران در چند سال اخیر دوره خاصی را طی‌ کرده است ؛ تجربه‌هایی که شاید دیگر تکرار نشوند و شاید وضعیت ناگوار آنها در سال‌های آینده بحرانی‌تر شود در هر صورت ، معضل بیکاری طی این چند سال به مهم‌ترین دغدغه و نگرانی مردم بدل شد و زمانی به اوج خود می‌رسد که با سیل جمعیت بیکار تحصیل کرده مواجه شدیم .

چالش‌های بازار کار به چند بعد تقسیم می‌شود . شاید بتوان بعد جنسیتی را یکی از ابعاد مهم و تأثیر‌گذار بر بازار کار دانست هرچند به آن توجه چندانی نمی‌شود . بنا به آمارهای بانک مرکزی در پاییز سال جاری ، از ۲۶ میلیون جمعیت فعال ، ۲۳ میلیون شاغل هستند . نکته مهم این آمارها این است که از کل جمعیت شاغلین کشور ، بالغ بر ۱۹ میلیون نفر را مردان و حدود چهار میلیون نفر از بانوان هستند . نرخ بیکاری زنان در کشور نیز ۴۳ درصد در مقابل نرخ بیکاری ۲۸ درصدی مردان است . این به معنای اولویت نداشتن اشتغال زنان در دید سیاست‌گذاران است . عدم توجه به اشتغال زنان و افزایش نرخ مشارکت‌شان در اقتصاد ، یکی از بزرگ‌ترین علامت سوال‌های سیاست‌گذاری در زمینه اشتغال است .

اما چالش دیگر ، افزایش نرخ بیکاری تحصیلکرده‌ها است . در کشور ، درک درستی نسبت به الزامات عصر جدید و پیشرفت فناوری وجود ندارد و به‌همین‌دلیل به‌صورت بنیادی هیچ سیاستی درباره تغییرات مورد نیاز در آموزش متوسطه و آموزش عالی تدوین نشده و تازه واردهای بازار کار همچون نیروهای کار سابق ، فاقد توانمندی هستند .

عدم توازن منطقه‌ای بیکاری نیز یکی دیگر از مشکلات بازار کار کشور است . به‌طوری‌که بیکاری در مناطق روستایی بیشتر است . عدم تناسب بین تخصص‌ها و نیاز بازار کار نیز یکی از چالش‌ها است . به گونه‌ای که بی‌توجهی سیاست‌گذاران آموزشی به این مقوله ، تعداد بیکاران تحصیلکرده را کماکان افزایش می‌دهد .

محدودیت‌های اشتغالزایی

محدودیت اول ، منابع مالی دولت و عدم جذب منابع خارجی است . اندازه دولت در طی سال‌های اخیر افزایش داشته و هزینه‌های گزافی نیز متحمل شده است ؛ من جمله اعطای یارانه نقدی . از طرف دیگر دولت بدهکار است و با حجم زیادی از بدهی‌های معوقه به افراد ، شرکت‌ها و صندوق‌های بازنشستگی مواجه است و عملا امکان‌پذیرش تعهد و بدهی جدید را ندارد ؛ باوجوداین دولت نمی‌تواند پاسخگوی طرح‌های اشتغالزایی‌ای که به بودجه‌اش بستگی دارد ، باشد . کما اینکه در بودجه ۹۷ ، طرح‌های اشتغالزایی با بودجه‌هایی کلان در نظر گرفته شده که در خوشبینانه‌ترین حالت به همان دلایلی که در ابتدا گزارش آمد ، نمی‌تواند تأثیری در بازار کار داشته باشد . انتظار می‌رفت که سازمان برنامه‌وبودجه در تدوین بودجه دقت بیشتری کند . شرایط اقتصادی کشور به‌گونه‌ای است که عملاً نتوانسته از ظرفیت‌های به وجود آمده پس از برجام استفاده و سرمایه‌گذاری خارجی جذب کند . برای اتمام پروژه‌های ناتمام ، نیاز به جذب سرمایه است . محدودیت منابع مالی دولت و عدم جذب کافی منابع خارجی ، باعث بی‌نتیجه ماندن طرح‌های اشتغالزایی شده است . محدودیت دوم ، زمان‌بر بودن طرح‌های اشتغالزایی است . مسئله اشتغال و کاهش نرخ بیکاری نیاز به راه‌حل بلندمدت و چندساله دارد و با توجه به افزایش متقاضیان بازار کار هیچ دولتی در کشور توانایی نخواهد داشت که در مدتی کوتاه برای همه این افراد شغل ایجاد کند . هر چه تبلیغات هم شود مبنی‌بر زودبازده بودن طرح‌ها اما برای اینکه به جمعیت فعال کشور اضافه شود ، نیاز به افق زمانی کوتاه مدت است . محدودیت سوم ، هماهنگی ناقص بین بخش‌های دولتی ، خصولتی و خصوصی است . باید این دید در بین سیاست‌گذاران و فعالان اقتصادی به وجود ‌آید که اشتغال یک مشکل دولتی نیست که راه‌حل صرفاً دولتی داشته باشد . افزایش تولید داخلی ، صادرات و رونق بخش خصوصی حتی تأثیر به مراتب بهتری بر اشتغال خواهد داشت .

محدودیت سوم ، قوانین استخدام است . درحال‌حاضر به علت قوانین و مقررات دست‌وپاگیر موجود در بازار کار بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی به‌ویژه در بخش خصوصی تمایلی به استخدام دائم و قرارداد‌های بلندمدت با نیروی کار ندارند زیرا مقررات موجود هزینه‌های سنگینی را به کارفرما تحمیل می‌کند و کارفرما برای اجتناب از آنها حاضر نیست به‌راحتی زیر بار انعقاد قرارداد کاری بلند مدت با کارگر برود . طرح بیمه بیکاری نیز به‌دلیل باری که بر دوش کارفرما می‌گذارد ، عملاً نتوانسته جمعیت زیادی از بیکاران را تحت پوشش قرار دهد . محدودیت چهارم ، سیاسی شدن اقتصاد کشور است . شرایط کشور به‌قدری پیچیده شده که برخی معضلات اقتصادی نیازمند راه‌حل سیاسی است . جذب سرمایه‌گذاری خارجی در محیطی فارغ از ریسک صورت می‌گیرد درحالی‌که برای به حداقل رساندن نا اطمینانی باید از تنش‌های سیاسی و منطقه‌ای دوری کرد که از عهده سیاستمداران بر می‌آید . محدودیت پنجم ، بازارهایی که دولت در زمینه اشتغالزایی در نظر گرفته است ، بازارهای صادراتی هستند که متأسفانه تولیدات ایران کیفیت لازم را برای رقابت با بازارهای جهانی ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز