خبرگزاری کار ایران

عضو شورای شهر تهران هشدار داد:

خطر فجایع جبران‌ناپذیر در پاساژ آزاد

asdasd
کد خبر : ۵۹۸۳۶۵

عضو شورای شهر تهران نسبت به خطر فجایع جبران‌ناپذیر در پاساژ آزاد هشدار داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، زهرا نژادبهرام، عضو شورای شهر تهران در چهل و هشتمین جلسه شورای شهر در تذکر پیش از دستور خود در رابطه با تخلفات غیرقانونی پاساژ آزاد گفت: طی بازدیدی که هفته گذشته توسط کارشناسان کمیته شهرسازی از پاساژ آزاد واقع در منطقه 11 شهرداری تهران، در مجاورت محور شریانی شمالی-جنوبی ولیعصر به عمل آمد، تخلفات گسترده مالک مبنی بر گودبرداری غیرقانونی و عدم ایمنی سازه ای این واحد صنفی کاملا روشن شد.موقعیت مکانی این پاساژ به گونه ای است که هرگونه خطر احتمالی برای آن می‌تواند سبب بروز فجایع جبران‌ناپذیری برای سایر شهروندان می‌شود. همچنین در صورت بروز حادثه‌ای برای این ساختمان، عبور و مرور در دو محور برای مدت طولانی مختل خواهد شد.

وی ادامه داد:سازه پاساژ آزاد، فلزی است و از عمر بنا حداقل 6 دهه می‌گذرد. لازم به ذکر است که هم اکنون نیز این سازه به سمت شمال (مجتمع تجاری آریا) نِشست دارد. این در حالی است که هر دو مجتمع تجاری مجاور آن نیز به شدت فرسوده هستند.مالک با گودبرداری طبقات زیرین واحدهای صنفی و ایجاد طبقات 1- و 2-، اقدام به احداث 60 واحد تجاری جدید در ساختمانی با قدمت قریب به 70 سال به صورت غیرقانونی کرده است. از نکات قابل توجه اینکه برای انجام این عملیات خاکبرداری و ایجاد واحدهای تجاری جدید، مالک اقدام به خالی نمودن اطراف ستونهای ساختمان نموده و برای استحکام این عملیات غیرقانونی، به اصطلاح ستونهای فلزی جدید ایجاد کرده است.

او با اشاره به محل قرارگیری پاساژ موردنظر در مجاورت محورهای شریانی ولیعصر و جمهوری اسلامی افزود: به فاصله نزدیکی از ورودی آن –حدود 3متری- ایستگاه اتوبوسرانی خط تندرو (BRT) میدان راه آهن به میدان تجریش قرار گرفته که ساعات مختلف روز به دلیل هجوم مسافران، مملو از جمیعت است. بدین ترتیب، هرگونه اتفاق غیرمترقبه برای پاساژ آزاد و مجتمع های تجاری مجاور آن در یک روز غیر تعطیل، می تواند علاوه بر جمعیت فعال و شاغل در واحدهای صنفی، برای مردم منتظر در ایستگاه نیز خطرآفرین باشد. زیرا طراحی ایستگاه به نحوی است که ساختمان های خطرآفرین فوق الذکر، کاملا از دیدِ مردم خارج بوده و امکان واکنش در زمان بروز حادثه از ایشان سلب خواهد شد.

نژاد بهرام با بیان اینکه مالک در سالهای گذشته، در دورة زمانی اقدام به این فعالیت عمرانی غیرقانونی کرده است افزود:  تقاطع ولیعصر-جمهوری به دلیل این عملیات عمرانی خط مترو تهران مسدود گردیده بوده و نخاله های ساختمانی خروجی به خاک برداری های عملیات مترو اضافه می شده است. به همین دلیل به نظر می‌رسد که مأموران نظارت شهرداری منطقه کاملا به موضوع واقف بوده‌اند. این گونه اقدامات غیرقانونی مالک نهایتا تا سال 92 ادامه داشته که با اعتراض کسبه و شکایت ایشان و رأی دادگاه، عملیات عمرانی غیرقانونی متوقف شده، اما تاکنون هیچ گونه اقدامی برای رفع این گودبرداری خطرناک صورت نگرفته است.

این عضو شورای شهر ادامه داد:  دپوی نخاله‌های ساختمانی در طبقات منفی در تصاویر کاملا مشهود است. در حال حاضر، مالک که دارای تابعیت دو گانه هست، در خارج کشور به سر برده و مسئولیت پیگیری موضوعات مرتبط با این مجتمع تجاری-تولیدی بر عهده وکلای ایشان است تاکنون دو پرونده حقوقی برای این موضوع تشکیل شده که  شکایت کسبه از مالک به دلیل عملیات عمرانی غیرقانونی است که در شعبه 48 دادگاه مدنی مطرح شده و قاضی پس از بازدید حضوری از محل، حکم به توقف کار و رفع مزاحمت از کسبه داده است. بخشی از این حکم تاکنون اجرایی شده و بخشی مبنی بر رفع مزاحمت از کسبه، همچنان اجرایی نشده و مسکوت مانده است. پرونده ساختمان‌های نا ایمن که در شعبة 37 دادسرای تهران مفتوح بوده و قاضی رأی به بستن و پلمب پاساژ داده که با اعتراض کسبه، این حکم نیز اجرایی نشده است.

او با اشاره به اینکه شهرداری منطقه در ادوار گذشته صرفاً به ارائه اخطار به کسبه و مالک اکتفا کرده است، گفت: اقدام دیگری در این خصوص از سوی همکاران شهرداری صورت نگرفته است. این در حالی است که بسیاری از راه‌پله ها و طبقات از نرده ایمنی محکمی بی بهره هستند و یا حتی کابل های برق بدون هیچ گونه محافظی رها شده است.با توجه به وضعیت نابسامان ایمنی پاساژ آزاد و تکلیف قانونی شهرداری طبق بند 14 ماده 55 مبنی بر رفع خطر از بناهای واقع در معابر عمومی که موجب خسارت به ساکنین شهرها است. ضروریست سریعا اقدامات لازم برای رفع خطر انجام و  از وقوع پلاسکویی دیگر ممانعت به عمل آورد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز