خبرگزاری کار ایران

انتظار سه ساله کارگران بازنشسته رنگین نخ برای دریافت مطالبات

asdasd
کد خبر : ۵۹۴۷۲۱

نزدیک به ۴۹ نفر از کارگران کارخانه «رنگین نخ» سمنان که از شهریور ماه سال ۹۳ تا هم‌اکنون بازنشسته‌ شده‌اند هنوز موفق به دریافت معوقات مزدی و سنوات پایان خدمت خود نشده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یکی از کارگران نساجی رنگین نخ گفت: میانگین سنوات پایان خدمت هر یک از بازنشستگان براساس سوابق کاری حدود۲۰ میلیون تومان است که کارفرما به بهانه نداشتن منابع مالی، توان پرداخت آن را ندارد.

وی گفت: کارگران بازنشسته رنگین نخ علارغم دریافت نکردن سنوات، حدود ۵ تا ۶ میلیون تومان مطالبات معوقه مزدی دارند که مربوط به ۵ تا ۶ ماه دستمزد اخر سال گذشته می‌شود. همچنین عیدی سال ۹۳ کارگران پرداخت نشده است.

 به ادعای این کارگر بازنشسته، وضعیت پیش آمده در حالی است که در هفته گذشته کارگران کارخانه رنگین نخ برای پیگیری وضعیت مطالبات خود یک روز مقابل ساختمان استانداری استان سمنان تجمع کردند و مسئولان قول پیگیری دادند.

او گفت: علاوه بر مطالبات مزدی و سنواتی کارگران بازنشسته، کارفرما ۴ درصد هزینه بازنشستگی تعداد دیگری از همکارانمان که هنوز به سن بازنشستگی نرسیده‌اند را به تامین اجتماعی بدهکار است.

وی ادامه داد: خانواده‌های کارگران بازنشسته برای حق سنوات برنامه‌ریزی کرده بودند اما با روالی که کارفرما در پرداخت سنوات بازنشستگان در پیش گرفته است، ارزش نقدی طلب آنها نیز کاهش یافته است.

به گفته آنان، این واحد تولیدی که از ماه‌های نخستین سال ۹۴ تاکنون به‌طور کامل تعطیل است و مسئولان این کارخانه را بابت بدهی مالی به یک بانک دولتی واگذار کرده‌اند.

این کارگران در ادامه می‌گویند: پس از پی‌گیری‌های حقوقی سرانجام توانستیم حکم مصادره اموال کارخانه را برای دریافت طلبمان بگیریم اما پیش از کارگران این بانک دولتی برای وصول مطالبات معوقه خود اموال کارخانه را توقیف کرده‌ و در نتیجه پیگیری کارگران تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

به ادعای کارگران بازنشسته، کارخانه رنگین نخ در زمان تولید از ظرفیت سه شیفت کاری برخوردار بود و هیچ مشکلی در زمینه فروش محصولات خود نداشت اما با عدم برنامه‌ریزی و سوءمدیریت این واحد تعطیل شد.

 پیش از این مدیرکل اداره تعاون کار ورفاه اجتماعی استان سمنان در گفتگو با ایلنا وعده رسیدگی به مطالبات کارگران بازنشسته رنگین نخ را داده بود.

به گفته اسماعیل غنیان، رای قطعی اداره کار برای پرداخت مطالبات کارگران این کارخانه صادر شده اما مراحل بعدی پیگیری مطالبات کارگران به اجرائیات دادگستری مربوط است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز