خبرگزاری کار ایران

300 هزار تن ذخیره کود کشاورزی داریم

asdasd
کد خبر : ۵۹۰۳۱۵

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در رابطه با کیفیت محموله‌های کود خاطرنشان کرد: تمام محموله‌هایی که امسال تامین شد از باکیفیت‌ترین محصولات در این سال‌ها بوده و هیچ گزارشی مبنی بر مشکل و یا بی‌کیفیتی نداشتیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حمید رسولی مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در نشست خبری امروز یکشنبه 15 بهمن در خصوص برنامه‌های این شرکت اظهار کرد: سال 96 برای تهیه و توزیع نهاده‌های کشاورزی سال بسیار مناسب و موفقی بود به خصوص در زمینه کودهای کشاورزی که توانستیم نیازهای کشاورزان را به خوبی تامین کنیم.

وی افزود: در سال 96 برنامه ابلاغی شرکت خدمات بالغ بر دو میلیون و 305 هزار تن کود پتاسه، ازته و فسفاته بود که ما موفق به تامین یک میلیون و 900 هزار تن شدیم و امروز بیش از یک میلیون و 600 هزار تن را در شبکه عرضه شرکت خدمات حمایتی در معرض فروش قرار داده‌ایم.

وی در رابطه با ذخایر استراتژیک کودهای کشاورزی خاطرنشان کرد: میزان ذخیره استراتژیک در هر سه نوع کود بیش از 300 هزار تن است که این ذخیره حساس و اولویت اول ستاد تنظیم بازار محسوب می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر آمادگی برای کشت بهاره را در دستور کار داریم که در برخی مناطق گرمسیر شروع شده است و به زودی این نیاز به کود به اوج خود می‌رسد و ما با ذخیره 300 هزار تا به استقبال کشت بهاره می‌رویم.

رسولی افزود: میانگین استفاده کشاورزان در روز شش هزار تن است که از مبادی و بنادر حمل و به مقاصد تولید می‌رسد. ما کشت پاییزه را هم خیلی خوب پشت سر گذاشته‌ایم و تقاضای بدون پاسخ نداشتیم. از حالا که کشت بهاره استارت خورده تقاضا بالا می‌رود و تا اردیبهشت و خرداد کاهش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با اشاره به تامین نیاز کشت پاییزه تصریح کرد: از اواخر تیرماه محموله‌های داخلی و خارجی را در شبکه‌های توزیع مستقر کردیم و زمانی که استارت توزیع کود را زدیم 200 هزار تن ذخیره داشتیم. ما قبل از شروع کشت بهاره نیز نیاز بخش کشاورزی به کود را تامین کردیم. تامین مکفی دومین برنامه ماست که از هر سه نوع ازته، فسفاته و پتاسه به میزان نیاز آماده توزیع بین کشاورزان هستیم و هیچ کمبودی نداریم. در حال حاضر بیش از صد هزار تن کود پتاسه در انبار ما موجود است.

رسولی در رابطه با کیفیت محموله‌های کود خاطرنشان کرد: تمام محموله‌هایی که امسال تامین شد از باکیفیت‌ترین محصولات در این سال‌ها بوده و هیچ گزارشی مبنی بر مشکل و یا بی‌کیفیتی نداشتیم. ما محموله 30 هزار تنی کود چین را به خاطر برخی مشکلات فنی و کیفیتی بازگرداندیم و پس از رفع مشکل از آنها دریافت کردیم.

وی با اشاره بر این نکته که قیمت کود در سال جاری هیچ تغییری نخواهد کرد تاکید کرد: عدم افزایش قیمت عرضه به کشاورزان در سال جاری از برنامه‌های دیگر این شرکت است و قرار است هیچ یک از کودها افزایش قیمت نداشته باشند چون مشکلی برای تامین کود مورد نیازشان به وجود نیاید. این ثبات قیمت در حالی است که خودِ شرکت این کودها را با قیمت بالاتر خرید خواهد کرد.

وی افزود: بیش از 80 درصد کودهای تامین شده از تولید داخل است و واردات تاکنون تنها 20 درصد بوده که تا پایان سال کاهش خواهد داشت. این در حالی است که تا سال 86 سهم داخلی از تامین کود معکوس بود و یک میلیون و 600 هزار تن کود اوره از خارج وارد می‌کردیم که در حال حاضر صد درصد داخلی تامین می‌شود و 2.5 میلیون تن هم صادرات داریم.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی درخصوص قراردادهای این شرکت با تولیدکنندگان کود داخلی عنوان کرد: روز گذشته با سه کشور تولید کود قرارداد بستیم که ظرفیت تولید هر سه کود را دارند و سهم واردات را کم می‌کنند.

وی افزود: در رابطه با استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی ما یک رقابت ایجاد کردیم و شرکت‌هایی از آلمان، هلند، لبنان، بلژیک، بلغارستان، ترکیه و چین در مناقصه‌های ما شرکت کردند و طبق قراردادهای منعقد شده امسال از هلند، بلغارستان، چین و لبنان واردات داشتیم. محموله‌های چینی هم با کیفیت و هم خوب هستند و اگر نظارت وجود داشته باشد مشکل کیفیتی نداریم.

رسولی یکی دیگر از ویژگی‌های این شرکت را تامین کود در انواع مختلف برشمرد و اذعان داشت: تنوع‌بخشی در عرصه انواع کودهای کشاورزی ویژگی دیگر ماست. ما هفت نوع کود یارانه‌ای و 35 نوع کود غیریارانه‌ای را در اختیار کشاورزان قرار دادیم که در مجموع 42 نوع کود بین کشاورزان توزیع شده است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با اشاره به تامین حضور کشاورزان توسط این شرکت بیان کرد: این شرکت در حوزه تدارک گندم و جو هم حدود 70 هزار تن بذور گندم و جو تامین و تدارک و به فروش رسانده است و کمبودی در آنها اتفاق نیفتاد. در حوزه دانه‌های روغنی هم بیش از 385 هزار کیلوگرم از مرغوب‌ترین بذور تولیدی توسط این شرکت تامین، تدارک و در اختیار کشاورزان قرار گرفت.

وی درخصوص ماشین آلات کشاورزی هم خاطرنشان کرد: در حوزه ماشین‌آلات شرکت در قالب قراردادهای وکالتی بیش از 10 قرارداد را منعقد کرده و ما توانایی در اختیار گذاشتن انواع ماشین‌آلات مرغوب را داریم. در بحث‌های آموزشی و ترویجی هم پکیج‌های آموزشی را در اختیار کشاورزان قرار دادیم و بیش از 27 کارگاه آموزشی در کشور برگزار کردیم که برخی از آنها توسط کارشناسان کشاورزی خارجی اداره می‌شد. حمایت از تولید و تولیدکننده داخلی هدف شرکت خدمات حمایتی کشاورزی است.

رسولی در رابطه با اعتبارات یارانه‌ای اظهار تاسف کرده و تصریح کرد: اعتبارات یارانه‌ای شرایط خوبی ندارد و مدیران دولتی در شرایط فعلی از خودگذشتگی می‌کنند.

وی در خصوص میزان استفاده کود توسط کشاورزان تشریح کرد: طبق گزارش موسسه آب و خاک نیاز کشور به کود بیش از چهار میلیون تن است اما مصرف در ایران کمتر از این مقدار است و این به خاطر عدم آگاهی کشاورزان است. ما کمتر از یک سوم استانداردهای جهانی کود مصرف می‌کنیم که باید این روند اصلاح شود.

رسولی افزود: منابع اصلی تامین بذور ما اورالیست فرانسه، کاوا اس آلمان، NPZآلمان و پایولای استرالیا است و خارج از این شرکت‌ها هیچ شرکت دیگری توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی واردات ندارد اما شرکت‌های دیگر از کشورهایی مانند روسیه و هند هم بذر وارد می‌کنند که مربوط به ما نیست. خط قرمز ما کیفیت محصولاتی است که از طریق شرکت ما توزیع می‌شود.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: سولفات پتاسیم گران‌ترین کود دنیاست و ما بیشترین یارانه را به این کود اختصاص داده‌ایم تا ارزان‌تر به دست مصرف‌کننده برسد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز