خبرگزاری کار ایران

جهانی خبر داد:

کشف کوزه سفالی در ساحل روستای پشته جوکندان تالش

asdasd
کد خبر : ۵۶۸۱۲۴

سرپرست معاونت سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: صیادان پره ماهیگیری روستای پشته جوکندان در پی فعالیت های تور ریزی در ساحل روستای مزبور موفق به کشف ظرف سفالی شدند.

به گزارش ایلنا از تالش، ولی جهانی اظهار داشت: این ظرف سفالی که به شکل کوزه یا سبوی شکسته بزرگ است، در حین تور ریزی در ساحل روستای پشته جوکندان توسط صیادان کشف شد.

سرپرست معاونت سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه شی کشف شده مذکور به صورت یک کوزه بزرگ دسته دار است که رنگ بدنه آن نخودی تیره بوده و دارای خمیره ای به رنگ خاکستری است،اذعان کرد: در زیر لبه تزیینات نقش کنده به صورت دوایر افقی و خطوط عمودی در میان کادرهای افقی وجود دارد. سرپرست معاون میراث فرهنگی گیلان تصریح کرد:بر روی بدنه این کوزه سفالی و به ویژه داخل ظرف،رسوبات دریایی که شامل صدف های دریایی است مشاهده می شود که نشانگر قرار گرفتن طولانی مدت در زیر آب دریا می باشد.

جهانی خاطرنشان کرد: با توجه به رنگ و فرم بدنه و خمیره این ظرف سفالی که به شکل یک کوزه یا سبوی بزرگ است می توان عنوان نمود که این ظرف متعلق به دوران اوایل اسلام و یا شاید اواخر ساسانی باشد.

وی با اشاره به اینکه به دلیل فقدان نمونه های قابل مقایسه در منطقه هم اکنون نمی توان با قطعیت دوره مرتبط به اثر را کشف کرد،بیان داشت:با توجه به کشف این ظرف سفالی در نزدیکی کشتی به گل نشته واقع در بندرگاه تاریخی ساحل قرق تالش، بررسی باستان شناختی و علمی به خصوص سواحل دریای خزر در این منطقه، جهت روشن شدن قدمت و حضور کشتیرانی در دریای مذکور حایز اهمیت خواهد بود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز