خبرگزاری کار ایران

استاندار خوزستان تاکید کرد:

مشکل آب و فاضلاب خوزستان باید تا چند سال آینده به سرانجام برسد

asdasd
کد خبر : ۵۶۵۹۲۰

استاندار خوزستان با تأکید بر لزوم پیگری دستور رئیس جمهور برای حل مشکل آب و فاضلاب خوزستان گفت: باید به صورت جدی، دستور رئیس جمهور در خصوص این حوزه زیر ساختی انجام شود تا ظرف چند سال آینده بتوانیم این دو حوزه را در استان به سرانجام برسانیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، غلامرضا شریعتی در جلسه شورای سلامت خوزستان که در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: خوشبختانه اخیرا هم شرکت آب و فاضلاب خوزستان و هم شرکت آب و فاضلاب اهواز در حوزه‌ اصلاح شبکه‌ های آب و شبکه‌ های فاضلاب فعال شدند. در سه هفته گذشته و آن هم در شرایطی که کشور به جز بحث پرداخت حقوق‌ ها نمی‌تواند اعتبار دیگری پرداخت کند، 500 میلیارد تومان برای اصلاح شبکه‌ های آب و شبکه‌ های فاضلاب به این دو شرکت تزریق کردیم. 

  وی با تأکید بر اهمیت پیگیری دستور اسفند ماه سال گذشته رئیس جمهوری مبنی بر حل مشکل آب و فاضلاب خوزستان و همچنین مصوبه 15 فروردین هیات دولت در خصوص خوزستان، تصریح کرد: باید این مصوبه و دستور را به جد پیگیری کرد تا به یک نتیجه و سرانجامی برسیم. بالاخره دولت به ویژه پس از صدور این دستور رئیس جمهور به طور جدی وارد شده و مسئولان استانی باید فرصت ایجاد شده را مغتنم شمارند و از مسئولان خوزستان انتظار داریم در این زمینه از هیچ کوششی فروگذار نکنند. 

  استاندار خوزستان عنوان کرد: در سال‌ های گذشته شرایطی ایجاد شد تا سالانه اعتباراتی از صندوق توسعه ملی برای آبرسانی به روستاهای کشور برداشت شود. سال گذشته مجموع این اعتبارات 500 میلیون دلار بود که 64 میلیارد تومان آن به خوزستان تعلق گرفت. برای امسال، مجلس رقمی معادل 300 میلیون دلار سالانه را به مدت سه سال در مجموع این اعتبارات مصوب کرد. اما با وجود این که 200 میلیون دلار از این اعتبارات در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش یافت و بنابراین انتظار می‌رفت که سهم خوزستان نیز از این اعتبارات کاهش یابد، اما با رایزنی‌ هایی که انجام دادیم، سهم خوزستان از این اعتبارات به میزان سالانه 150 میلیارد تومان مصوب شد که این موضوع مورد اعتراض نمایندگان برخی از استان‌ های کشور قرار گرفت. 

شریعتی ادامه داد: در حال حاضر احداث پنج تصفیه‌ خانه فاضلاب در پنج شهر خوزستان به صورت فاینانس در حال انجام است، و از طرفی اقدامات لازم نیز برای احداث پنج تصفیه‌ خانه فاضلاب در پنج شهر دیگر نیز در مراحل نهایی کار است تا به فاینانس برود. هم چنین تصفیه‌ خانه غرب اهواز به زودی به فاینانس خواهد رفت و تا پایان سال کلید می‌خورد. بنابراین باید به جد پیگیری‌ های لازم برای اجرای دستور رئیس جمهور و مصوبه مذکور انجام شود، تا بتوانیم ظرف چند سال آینده، بحث آب و فاضلاب خوزستان را به طور کامل به سرانجام برسانیم و مطابق طرح‌ های برنامه‌ ریزی شده پیش برویم. 

وی با اشاره به مشکلات شهرستان کارون در حوزه آب و فاضلاب بیان کرد: با پروژه‌ هایی که انجام شد، مشکل آب شرب کوت عبدالله تا حدودی رفع شد و حداقل از نظر وضعیت کیفی و فشار آب تا حدودی وضعیت بهبود یافت. اما هم چنان کوت عبدالله از مشکل فاضلاب، رنج اساسی می‌برد و باید مشکل فاضلاب این شهر حل شود. 

 استاندار خوزستان با اشاره به بحران تنفسی هم زمان با نخستین بارش‌ های پاییزی در خوزستان گفت: از شهرداری اهواز که بالاخره پذیرفت، عامل این بحران، درخت کنوکارپوس است، تشکر می‌کنیم. این پذیرفتن از جانب شهرداری جای شکر دارد. خوشبختانه امسال کاهش بسیار چشمگیری در آمار مراجعه‌ کنندگان تنفسی پس از اولین بارش پاییزی در استان داشتیم و تنها حدود 300 نفر پس از نخستین بارش به بیمارستان‌ ها و مراکز درمانی مراجعه کردند. در حالی که در سال 93 و 94، تقریبا حدود 25 هزار نفر پس از اولین بارش ها روانه بیمارستان‌ ها و مراکز بهداشتی درمانی شدند. 

 شریعتی ادامه داد: کاهش چشمگیر آمار مراجعه‌ کنندگان، حاکی از کار بخشی، مهم، فراگیر، منسجم و هماهنگی است که در استان خوزستان صورت گرفت. در سال گذشته، شورای سلامت موضع گرفته بود و می‌گفت که کنوکارپوس عامل این بحران نیست و حق نداریم که این درخت را هرس کنیم اما در نهایت با رایزنی‌ ها، جلسات و هشدارهایی که داده شد، کار را پیش بردیم و امسال هم تقریبا همین روال را شاهد بودیم و همین بحث‌ ها را داشتیم.

وی افزود: اما تقریبا متخصصین پزشکی و محیط زیستی، کنوکارپوس را عامل این بحران می‌دانستند. گرچه اثبات این موضوع از لحاظ علمی مستلزم آزمایش های ویژه‌ ای است که ممکن است انجام این آزمایش‌ ها در ایران امکان پذیر نباشد، اما بر اساس موارد مشابه و مقالاتی که نوشته شده بود، این عامل را مطرح کردند. هم چنین برخی فلرهای نفتی را عامل این بحران می‌دانستند که این فلرها حدود 70 تا 80 سال است که وجود دارند و هیچ مشکلی ایجاد نمی کردند و تنها چیزی که جدیدا به محیط زیست و اکوسیستم استان افزوده شده بود، همین درخت کنوکارپوس بود و حمله‌ای که در جریان این بحران‌ ها شاهد بودیم یک حمله آلرژیک بود که این حمله‌ ها ناشی از گرده‌ افشانی هستند نه بحث گاز و فلرها. در هر صورت تمام شواهد از جمله اقدامات مداخله‌ ای که انجام گرفت، دال بر این بود که این درخت عامل این بحران تنفسی است. 

 استاندار خوزستان عنوان کرد: سال گذشته در بحث هرس درختان کنوکارپوس در آبادان و خرمشهر کوتاهی صورت گرفت که موجب شد آمار مراجعه‌ کنندگان در این شهرها نسبت به سال 94، 70 تا 80 درصد افزایش پیدا کند. اما در اهواز که اقدامات مداخله‌ای به صورت جدی انجام شد، آمار مراجعه‌ کنندگان پس از نخستین بارش‌ های پاییزی در سال 94 نسبت به سال گذشته 70 درصد کاهش داشت. برای امسال نیز همین اقدامات به صورت گسترده‌تر و فراگیرتر انجام شد که خوشبختانه مشاهده کردیم وضعیت از سال گذشته هم بیشتر بهبود یافت. 

 شریعتی ادامه داد: گرچه دوستان ما در بخش کشاورزی هنوز نمی‌پذیرند که کنوکارپوس عامل این مشکلات تنفسی بوده اما کار در تخصص پزشکی می‌گنجد. جا دارد از تمام دستگاه‌ های متولی به ویژه شهرداری‌ ها و به خصوص شهرداری اهواز که تمام‌ قد پای کار آمد، تشکر کنم که با همکاری خود موجب شدند امسال آن بحران را نداشته باشیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز