خبرگزاری کار ایران

یک عضو سندیکای برق عنوان کرد:

گلایه از واردات بی رویه لامپ / لامپ کم مصرف در اروپا ممنوع شد

asdasd
کد خبر : ۵۵۵۸۴۳

عضو سندیکای صنعت برق گفت: نیاز مصرف لامپ در کل کشور حداکثر ۱۰۰ میلیون شعله تخمین زده شده و این در حالی است که علی‌رغم توان تولید داخلی ۶۰ درصد این تعداد وارد می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، فرشید خمسه عضو سندیکای صنعت برق در نشست خبری حاشیه هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق با بیان این که اگر از لامپ‌سازها حمایت کافی صورت گیرد، می‌توان نیاز کل کشور را در داخل را تامین کرد، گفت: اکنون ترخیص کالاهای ضروری تولید لامپ سه ماه زمان می برد و در خصوص بازرسی گمرکی ارز مبادلاتی و ال سی مشکلاتی برای تولیدکننده وجود دارد نمی‌توان تمام نیاز داخل را تامین کرد.

وی با بیان اینکه تمام تولیدکنندگان واقعی لامپ در کشور با یک خط تولید فعالیت می‌کنند، افزود: به طور مثال شرکت ما یکی از چهار شرکت بزرگ در این زمینه است با یک خط تولید روزی ۴۰۰۰ لامپ تولید می‌کند، اما اگر شرایط مساعد شود می‌توان به راحتی با سه خط تولید فعالیت کرد که به طور میانگین با این حساب می‌توان روزی ۱۲ هزار شعله لامپ تولید کرد.

خمسه بیان کرد: به صورت قاطع می‌توان گفت تولیدکنندگانی که صفر تا ۱۰۰ لامپ را خودشان تولید می‌کنند به راحتی در صورت تسهیل شرایط می‌توانند سه برابر ظرفیت کار کنند که این مساله مستلزم توجه دولت به تولیدکنندگان لامپ است.

وی با اشاره به عمر مفید لامپ ها ادامه داد: برای این مساله استانداردهای متعددی وجود دارد، اما به طور میانگین می‌توان گفت که لامپ گازی سدیم ۲۴ هزار ساعت، لامپ گازی متال ۱۸ هزار ساعت، لامپ گازی جیوه ۸۰۰۰ ساعت، لامپ کم مصرف زیر ۷۰۰۰ ساعت و لامپ‌هایLED ۲۴ تا ۴۸ هزار ساعت عمر مفید دارند.

این عضو سندیکای برق در خصوص لامپ‌های وارداتی غیراستاندارد نیز گفت: برخی از لامپ‌های خارجی که در بازار وجود دارند اطلاعات غلطی را روی بسته بندی برای فریب مخاطب درج کرده‌اند. به طور مثال ممکن است روی بسته لامپ توان لامپ را ۲۲ وات نوشته، اما توان آن لامپ تنها ۱۸ وات باشد به همین دلیل لازم است که شهروندان هنگام خرید لامپ‌های استاندارد را خریداری کنند.

وی با بیان اینکه لامپ‌های تقلبی در بازار زیاد شده است، ادامه داد: آمار دقیقی برای این مساله وجود ندارد اما گاها دیده می‌شود که از نام شرکت‌های معتبر برای تولید لامپ‌های تقلبی استفاده شده که لازم است برای این مساله نیز واحدهای ذیربط اقدامات لازم را انجام دهند به طوری که برخی از شرکت های معتبر برای جلوگیری از این مساله از جوهری پاک نشدنی روی لامپ استفاده کردند که از هیچ طریقی امکان از بین رفتن این جوهر وجود ندارد، اما با این حال لازم است که شهروندان نیز هنگام خرید دقت کافی را داشته باشند.

خمسه در خصوص صحبت‌هایی مبنی بر خطرناک بودن لامپ‌های کم مصرف، گفت: این مساله که عنوان می‌شود در لامپ‌های کم مصرف سه گاز سمی وجود دارد به هیچ عنوان درست نیست و این موضوع از سوی برخی LEDسازها برای تخریب تولیدکنندگان کم مصرف مطرح شده باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه در داخل لامپ‌های کم مصرف آرگون، نیتروژن و سه میلی‌گرم جیوه وجود دارد، اظهار داشت: مثلا آرگون عنصر یک گاز خنثی است که با هیچ چیزی ترکیب نمی‌شود و اثرات زیست محیطی ندارد. نیتروژن همان هوایی است که تنفس می‌کنیم البته در مورد جیوه باید گفت درست است که این عنصر سرطان‌زا است، اما اگر هنگام شکستن لامپ پنجره مقدار کمی باز باشد این عنصر نیز هیچ‌گونه آسیبی به شخص وارد نمی‌کند.

خمسه با بیان این که در گذشته لامپ‌های مهتابی نیز همین پتانسیل را داشتند، گفت: با این حال در اروپا تولید لامپ‌های کم‌مصرف ممنوع شده و ما نیز امیدواریم در ایران تولید لامپ‌های کم مصرف متوقف و لامپ‌های LED جایگزین آن شوند.

وی تصریح کرد: در کشورهای اروپایی تولید لامپ بخار جیوه نیز ممنوع شده اما در ایران به دلیل تقاضای شرکت‌های توزیع برق و وزارت نیرو به علت ارزانی همچنان تولید این نوع لامپ‌ها برای مصارف خیابانی ادامه دارد که باید لامپ ۱۱۰ سدیم جایگزین این لامپ‌ها شود.

عضو سندیکای صنعت برق در خصوص وضعیت قیمت لامپ‌های LED در قیاس با لامپ‌های کم مصرف نیز بیان کرد: در حال حاضر به دلیل عدم تقاضا در بازار و نبود تولید انبوه قیمت لامپ‌های LED دو تا سه برابر لامپ‌های کم مصرف است و این در حالی است که اگر جایگزینی لامپ‌های کم مصرف با LED صورت گیرد تقاضا افزایش و قیمت این نوع لامپ‌ها نیز کاهش می‌یابد، بنا بر این  باید به این موضوع توجه شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز