خبرگزاری کار ایران

علی مالمیر در گفتگو با ایلنا خبر داد؛

همدان میزبان دو رویداد بین‌المللی گردشگری می‌شود/اوراق خزانه مشکل‌آفرین است

asdasd
کد خبر : ۵۵۵۶۳۹

مدیرکل میراث فرهنگی همدان گفت: سال 2018 همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا میزبان 33 کشور دنیا خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در گفتگو با خبرنگار ایلنا از دو رویداد بین‌المللی در سال آینده برای این استان خبر داد و گفت: استان همدان، دو رویداد بین‌المللی در پیش دارد. بدین ترتیب تلاش داریم ظرفیت‌های استان را بهتر به نمایش بگذاریم؛ خصوصاً به بازار خارج از کشور. ما برگزاری رویدادهای بین‌المللی را به عنوان یک راهبرد مطرح کردیم.

علی مالمیر افزود: سال گذشته یک بخش از پیش‌تورِ کنوانسیون ۲۰۱۷ راهنمای گردشگری را در همدان داشتیم. پیشنهاداتی دادیم که خوشبختانه در سال ۲۰۱۸ دو رویداد بزرگ را در پیش خواهیم داشت. یکی انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال ۲۰۱۸ است که افتتاحیه‌‌ی آن با حضور وزرای گردشگری آسیایی انجام می‌شود و در حدود ۳۳ کشور در این رویداد حضور پیدا خواهند کرد.

وی ادامه داد: برنامه‌ی دیگر هم میزبانی اعضای وابسته ایران (W2) است که حدود ۵۰۰ عضو دارد و تقریبا ۴۰ کشور در آن حضور پیدا خواهند کرد. میزبانی این هم به عهده ایران خواهد بود و همدان به عنوان نماینده ایران انتخاب شده است. این رویداد در پاییز سال ۱۳۹۷ برگزار خواهد شد. این دو رویداد از جمله اتفاق‌های بزرگ گردشگری هستند که در ایران رخ خواهد داد و می‌تواند برای صنعت گردشگری ایران بسیار مفید باشد. به ویژه استان باید بتواند از این فضایی که به وجود خواهد آمد پتانسیل‌ها و جاذبه‌های متنوع‌اش را به فعالان این صنعت در سرتاسر دنیا معرفی کند و طبیعتاً هم‌افزایی و همراهی مردم و نهادهای مختلف را به همراه خواهد داشت.

مالمیر این دو رویداد را سببِ تسریع برنامه‌های زیرساختی استان همدان دانست و گفت: این رویدادها، سبب می‌شود که راه چندین ساله‌ای را که ما در حوزه گردشگری و زیرساخت‌ها در طول چند سال باید طی کنیم را در همین یک سال به سرانجام برسانیم. رویداد پایتخت گردشگری آسیا یک رویدادی است که در طول سال انجام می‌شود و در کنارش ارتقای زیرساخت‌های گردشگری یکی از فعالیت‌هایی است که رخ خواهد داد.

وی به برنامه‌های تفریحی‌ای که موازی با این دو رویداد برگزار خواهد شد اشاره کرد و گفت: برگزاری مسابقات ورزشی از جمله برنامه‌های پیشنهادی است که در حال تدوین است و به محض تصویب حتماً اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

مالمیر در پاسخ به این سؤال که آیا استان را برای برگزاری چنین رویدادهایی آماده کرده‌ و یا برنامه‌های خاصی درخصوص آن در نظر گرفته‌اند، گفت: ما مصوبه‌ای از قبل داشتیم که در راستای پیاده‌روساز کردن رینگ اول خیابان‌های شهر بود و اولین پروژه‌ای که انجام شد پیاده‌روسازی خیابان آرامگاه بوعلی بود که در تداومش به خیابان امام و میدان اکباتان می‌رسید. این پروژه از آرامگاه بوعلی شروع می‌شود و تا میدان امام ادامه پیدا می‌کند. از درون بافت همدان، بازار و تک‌بناهایی مثل مسجد جامع  و سراهای مختلف که در بافت قدیم همدان وجود دارد حرکت می‌کنند و منتهی می‌شود به محوطه تاریخی هگمتانه که می‌تواند یک مسیر گردشگری خیلی خوبی باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان ادامه داد: امسال کلید ساخت یک هتل‌ چهار ستاره را زدیم. ما نیاز داریم که در سطوح مختلف قیمتی خدمات ارائه دهیم و خدمات‌گزاری‌هایمان را طیف‌بندی مشخصی کنیم و الزاماً به دنبال هتل‌های پنج ستاره نیستیم.

مالمیر با اشاره به نیاز شدیدِ میراث همدان به یک موزه‌‌ای که مخزنی با استانداردهای جهانی گفت: ما بحث موزه منطقه‌ای را به سرعت پیگیر هستیم تا مخزن امنش را امسال به اتمام برسانیم. هم‌چنین تمایل داریم که ساخت و ساز موزه را سرعت ببخشیم.

او گفت: در حوزه‌های دیگر مرمت آثار تاریخی‌، ایجاد زیرساخت‌ها در محورهای گردشگری، ارتقای کیفیت خدمات در اماکن‌ و نورپردازی بناها اقدامات خوبی بود که امسال انجام شد.

وی تصریح کرد: امسال حدود ۶۰ قرارداد مرمتی امضا کردیم. با وجود رکود سال‌های گذشته، تقریباً اکثر بناها را مرمت کردیم مثل سرای قلمدانی، سرای یعقوب‌یاری، و همچنین مسجد جامع همدان.

مالمیر درخصوص بودجه‌ امور میراث و گردشگری استان گفت: خوشبختانه به رغم محدودیت‌های زیادی که در سنوات گذشته بود با تعاملی که در داخل استان داشتیم و هم در سطح سازمان، اعتبارات عمرانی ما رشد خیلی خوبی داشت. سال گذشته اعتبار ابلاغی‌ای که از سازمان گرفتیم نسبت به سال ۹۵-۹۴، حدود پنج برابر بودجه عمرانی استانی‌مان بود.

وی ادامه داد: در سال ۹۴ اعتبار مصوب عمرانی ما ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بود. امسال بودجه مصوب عمرانی‌ بالای ۲۷ میلیارد است. یعنی حدود ۷ برابر میزان مصوب ما افزایش پیدا کرده است.

مالمیر در پایان با اشاره به مشکلاتِ تخصیص‌های اوراق خزانه گفت: امسال حدود ۹ میلیارد تخصیص داشتیم که بخش عمده‌ای از آن اوراق خزانه است که متأسفانه این اوراق برای حوزه میراث کمی سخت است. چون پروژه‌های میراث با پیمانکاران بزرگ نیست. ما مرمت‌کارهای باتجربه‌ای داریم که ممکن است به لحاظ بنیه مالی پشتوانه ضعیفی داشته باشند و نتوانند معطل شوند که یک سال یا دو سال، اوراق‌شان سررسید شود. آن‌ها اگر هم بخواهند اوراق را پیش‌فروش کنند، میزان سودشان کاهش می‌یابد و قیمت تمام شده را برای ما نیز افزایش می‌دهد. از طرفی، جنس بعضی از کارها طوری است که اصلاً نمی‌شود با اوراق خزانه کار کرد. برای مثال کاوش‌هایی که ما انجام می‌دهیم باید مزد کارگرها را در پایان هر روز پرداخت کنیم. ما نمی‌توانیم به کارگرها یا راهنمایان گردشگری‌مان اوراق بدهیم. در نتیجه این امر به محدودیت‌های ما افزوده، اگرچه وضع اعتبارات ما بهتر شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز