خبرگزاری کار ایران

مپنا و جنرال الکتریک آمریکا پیش قرارداد همکاری امضا کردند / تهدید ترامپ تاثیری در اجرای این قرارداد نخواهد داشت

asdasd
کد خبر : ۵۵۵۳۹۹

علی‌آبادی گفت: طرف‌های خارجی به بهانه فاینانس به ما کالا می‌دهند. البته اگر کالایی را نتوانیم بسازیم مشکلی نیست اما در بخش‌هایی که توان ساخت داخل داریم نیازمند تامین سرمایه از خارج نیستیم چون در حقیقت تامین سرمایه انجام نمی‌شود بلکه کالا وارد می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عباس علی‌آبادی مدیرعامل گروه صنعتی مپنا در حاشیه امضای قرارداد احداث نیروگاه سیکل ترکیبی ارس اظهار داشت: این قرارداد مربوط به احداث یک واحد نیروگاهی کلاس f با ظرفیت 451 مگاوات است.

وی افزود: در این پروژه علاوه بر اینکه در بخش دولتی 5 هزار مگاوات نیروگاه در دست احداث است در بخش خصوصی هم این کلاس از توربین را احداث می‌کنیم.

وی با ابراز امیدواری از اینکه این فناوری ساخت داخل خواهد شد، خاطرنشان کرد: این اقدام سطح توانایی فنی و تکنولوژیکی کشور را ارتقا خواهد داد.

علی‌آبادی با بیان اینکه در گذشته با تجمیع تقاضا توانستیم در زمینه ساخت توربین فعالیت داشته باشیم، گفت:‌ امروز نیز با تجمیع تقاضا تلاش می‌کنیم که بتوانیم با کلاس‌های بالاتر و سایز بزرگ‌تر در زمینه توربین نیاز کشور را تامین کنیم.

وی‌ با بیان اینکه هیچ فرآیند انتقال تکنولوژی از این نوع در آینده نخواهیم داشت یادآور شد: ما اکنون در شرایطی هستیم که توسعه تکنولوژی را خودمان انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه توربین‌های مورد استفاده در این نیروگاه در سایز 300 مگاوات است بیان کرد: به زودی توربین‌هایی عرضه خواهیم کرد که صد در صد توسط مپنا طراحی شده است.

وی ادامه داد: توربینی که امروز در حال انتقال تکنولوژی آن هستیم متعلق به کشور آلمان و شرکت زیمنس است که در یک همکاری مشترک ساخت آن به صورت صد در صد داخلی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه هیچ گونه انتقال تکنولوژی در این توربین‌ها وجود ندارد و گروه مپنا صاحب فناوری است، اظهار داشت: این توربین تحت لیسانس زیمنس و با فناوری مپنا تولید می‌شود.

علی‌آبادی ارزش قرارداد احداث نیروگاه سیکل ترکیبی ارس را 250 میلیون یورو عنوان کرد و گفت:‌ این همکاری آپشنال است و بسته به آبشن‌های مختلف هزینه‌ها کم یا زیاد خواهد شد.

وی درباره تامین مالی خارجی اظهار داشت: ما نیازمند تامین مالی هستیم ولی برای تجهیزات و خدماتی که در داخل تولید می‌شود باید از داخل و با ریال تامین مالی شود.

علی آبادی نسیه فروشی ، استفاده از منابع بانک‌ها، منابع صندوق پروژه، بازار سرمایه، اوراق سلف و صکوک را از جمله روش‌های تامین مالی پروژه‌ها عنوان کرد و افزود: برای کالاهایی که ظرفیت ساخت داخل داریم نباید اجازه دهیم به بهانه فاینانس تجهیزات مشابه وارد شود.

وی ادامه داد: مپنا برای تامین منابع مالی در بورس صندوق پروژه را تصویب کرده که به مردم اجازه می‌دهد با سرمایه‌های اندک خود در طرح‌ها مشارکت کنند.

وی ادامه داد: این صندوق در حال  حاضر 2400 میلیارد تومان معادل 600 میلیون یورو ارزش دارد که مردم در این تامین مالی شرکت کرده‌اند.

وی تصریح کرد: گرفتن فاینانس به معنای پول دادن نیست بلکه به معنای عرضه کالاست. در این خصوص وقتی کالایی ساخت داخل داشته باشد و از خارج تامین شود مانند این است که ما فرصت شغلی را صادر کرده باشیم.

علی‌آبادی خاطرنشان کرد: طرف‌های خارجی به بهانه فاینانس به ما کالا می‌دهند. البته اگر کالایی را نتوانیم بسازیم مشکلی نیست اما در بخش‌هایی که توان ساخت داخل داریم نیازمند تامین سرمایه از خارج نیستیم چون در حقیقت تامین سرمایه انجام نمی‌شود بلکه کالا وارد می‌شود.

وی یادآور شد: در شرایطی که مشکل بزرگ کشور ما بیکاری است نباید فرصت‌های شغلی را به دیگر کشورها صادر کنیم.

علی‌آبادی بیان کرد: به عنوان مثال سیم و کابلی که در داخل تولید می‌شود نباید به بهانه فاینانس وارد شود.

وی در ادامه درباره مذاکره مپنا و شرکت جنرال الکتریک آمریکا توضیح داد: این همکاری در زمینه نفت و نیرو و گاز خواهد بود.

وی درباره اینکه آیا با توجه به تهدیدهای ترامپ و آمریکایی بودن این شرکت مشکلی در اجرایی شدن قرارداد نخواهد داشت، گفت: طبق قانون و مقررات آمریکا هم اکنون شرکت‌هایی که در داخل آمریکا هستند اجازه کار با ایران را ندارند اما شرکت‌هایی که خارج از آمریکا و در اروپا هستند اجازه همکاری با ما را دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز