خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دستور داد:

تاسیس خانه باستان‌شناسان در استان‌های کشور

asdasd
کد خبر : ۵۳۵۸۸

اگر می‌خواهیم میراث فرهنگی در کشور و در سطح بین‌المللی رونمایی شود، نخست باید در سطح ملی به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

ایلنا: رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور دستور داد که خانهٔ باستان‌شناسان ایران در استان‌هایی که هویت و تمدن بیشتری نسبت به دیگر استان‌ها دارند، ایجاد شوند و استان‌هایی مانند فارس‌، اصفهان‌ و خراسان رضوی‌ به‌تنهایی به خانهٔ باستان‌شناسان نیاز دارند. ما باید شرایطی را فراهم کنیم تا این‌گونه اتفاق‌ها به بهترین نحو رخ دهند.

به گزارش ایلنا، در مراسم رونمایی از نقشه باستان‌شناسی کشور، محمدشریف ملک‌زاده گفت: در این دوره، یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها، نگاه ویژه به باستان‌شناسان، دانشمندان‌ و اساتید این حوزه است و برای اینکه بتوانیم تاریخ ایران را رصد کنیم و به یک نگاه مطلوب و ویژه در این زمینه برسیم، باید به پیشکسوتان و اساتید حوزهٔ باستان‌شناسی توجه کنیم و در واقع اگر بخواهیم باستان‌شناسی کشور را در حوزه‌های مختلف کاوش، همیشگی و قابل دسترس و مطمئن باشد به حمایت‌های ویژه از این حوزه نیازمندیم.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: یک باستان‌شناس نباید برای انتشار آثار خود، زحمت زیادی بکشد بلکه پژوهشگاه موظف به انتشار آثار است و در واقع پژوهشگاه باید به‌دنبال کتاب‌ها، ‌ مقالات و آثار باستان‌شناسان برود تا آن‌ها را چاپ کند.

ملک‌زاده نقشهٔ باستان‌شناسی کشور را کتابی راهنما و هدایت‌گر برای محققان و اساتید این حوزه دانست و افزود: ۶۰ سال از آغاز این پروژه می‌گذرد و همین باستان‌شناسان و محققان بودند که توانستند امروز هویت و قدرت ایران را نشان دهند و کمک کنند تا ما به داشته‌هایمان افتخار کنیم.

معاونت ریاست جمهوری ادامه داد: اگر می‌خواهید در باستان‌شناسی کشور کار تخصصی انجام شود، باید همهٔ کار‌ها از حوزهٔ اجرایی در سازمان باشد و این اتفاق یک فرصت خوب است که من معتقد هستم سیاست‌گذاری‌ها در این حوزه باید براساس نظرات باستان‌شناسان صورت گیرد؛ پژوهشگاه نیز باید کارهای مطالعاتی، علمی و تحقیقاتی را با تفاهم، تعامل و نظرات باستان‌شناسان انجام دهد.

وی استفاده نکردن از باستان‌شناسان بازنشسته را در حوزه‌های مختلف یک خطر دانست و گفت: باید همکاری دو جانبه‌یی را با باستان‌شناسان آغاز کنیم و خانهٔ باستان‌شناسی به همین منظور ایجاد شد. باید داشته‌هایمان در یک‌جا تجمیع شوند. نقشهٔ باستان‌شناسی می‌تواند در حفظ و صیانت از میراث طبیعی و تاریخی کشور کمک کند.

معاون رییس‌جمهور افزود: بار‌ها صحبت شده است که جایگاه ایران در عرصهٔ بین‌المللی چگونه است. باید این آثار را در عرصه‌های علمی داشته باشیم. در یک محوطهٔ تاریخی زمانی که کاوش انجام می‌شود باید ببینیم دنبال چه هستیم. این‌گونه موارد باید برای عرضه در سطح بین‌المللی تهیه و آماده شوند و امروز شروع بسیار خوبی است تا باستان‌شناسی را تقویت کنیم.

وی همچنین خطاب به معاون میراث فرهنگی بیان کرد: دوماه پیش در مشهد دربارهٔ ایجاد یک دفتر ثابت در پایگاه‌های جهانی با هدف رصد کردن میراث فرهنگی کشور صحبت شد. اکنون تأکید می‌کنم که باید مدیریت‌های ثابتی در پایگاه‌های جهانی باشند تا بتوانیم در عرصهٔ علمی نیز به‌خوبی بدرخشیم باید مدیریت پایگاه‌های جهانی به‌صورت علمی، علاوه بر بحث‌های اجرایی در عرصهٔ جهانی باشد.

او ایجاد و راه‌اندازی دفتر ثابت در پایگاه‌های جهانی کشور را عاملی برای نزدیک‌تر شدن به تهیهٔ اطلس‌باستان‌شناسی کشور دانست و گفت: باید در این زمینه برنامه‌ریزی کنیم تا علاوه بر مدیریت اجرا، مدیریت علم و نوآوری نیز در دستور کار قرار گیرد.

ملک‌زاده با تأکید بر این‌که معاونان بخش‌های مختلف سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نباید خود را درگیر بروکراسی‌های اداری کنند، اظهار کرد: آنچه می‌تواند ما را در حوزهٔ میراث فرهنگی به نتیجه برساند کار علمی و تحقیقاتی است. اگر می‌خواهیم تمدن را رصد کنیم و ریشه‌های تمدنی داشته باشیم، تحقیقاتمان باید ملموس و قابل درک باشد.

وی ادامه داد: معتقدم در این سازمان، هیچ مشکلی برای انجام چنین اقداماتی نداریم. تنها مشکل ما برنامه‌ریزی نکردن و نداشتن انسجام در حوزهٔ تاریخ و میراث فرهنگی کشور است که اگر این قضیه به‌عنوان یک مشکل مطرح باشد، تهدید محسوب می‌شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، افزود: رصد تمدن ایران در حوزه‌های جهانی باید توسط مثلث اساتید دانشگاه، سازمان میراث فرهنگی و بخش خصوصی انجام شود و همهٔ ما می‌دانیم تاریخ و تمدن ایران چه بوده است، فقط باید ببینیم از این چه بوده‌ها، ‌ چگونه استفاده کنیم.

وی ادامه داد: بدون توجه به گرایش‌های فکری، باید از ظرفیت‌های علمی همهٔ باستان‌شناسان کشور استفاده کنیم. شرایط ما در حوزه‌های علمی، باز و آزاد است. این باید محقق شود که از ظرفیت‌های علمی باستان‌شناسان کشور استفاده کنیم و همهٔ داشته‌ها و برداشت‌هایمان را انتشار دهیم.

او با تأکید بر اینکه یک باستان‌شناس نباید برای جزیی‌ترین مسأله‌اش دچار سردرگمی در حوزه‌های مختلف شود، گفت: با داشتن یک نگاه علمی و تخصصی باید تاریخ و تمدن ایران را به همه معرفی کنیم. این اتفاق بسیار خوب است که یک ساختار اداری در پژوهشگاه و معاونت میراث فرهنگی کشور داریم، ولی باید این شیوه عوض شود.

ملک‌زاده در ادامه به علویان‌صدر دستور داد تا خانهٔ باستان‌شناسان ایران در استان‌هایی که هویت و تمدن بیشتری نسبت به دیگر استان‌ها دارند، ایجاد شوند و افزود: استان‌هایی مانند فارس‌، اصفهان‌ و خراسان رضوی‌ به‌تنهایی به خانهٔ باستان‌شناسان نیاز دارند. ما باید شرایطی را فراهم کنیم تا این‌گونه اتفاق‌ها به بهترین نحو رخ دهند.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور با تأکید بر اینکه همه‌چیز در این سازمان لازم و ملزوم یکدیگر است، گفت: اگر می‌خواهیم توسعه داشته باشیم باید به این سه حوزه در کنار یکدیگر توجه کنیم و کارهای مطالعاتی را در پژوهشگاه انجام دهیم. باید فراخوانی ملی برای انجام کارهای تحقیقاتی به باستان‌شناسان بدهیم تا آن‌ها نیز بتوانند در همهٔ کارهای علمی و تحقیقاتی حضور داشته باشند. حتی باید از باستان‌شناسان ایرانی خارج از کشور دعوت کنیم تا در تحقیقات و پژوهش‌هایی که در ایران انجام می‌شود، شرکت کنند. ما به برقراری چنین تعامل‌هایی نیاز داریم.

ملک‌زاده ادامه داد: زمانی که من دربارهٔ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و بخصوص در حوزهٔ میراث فرهنگی، نکته‌ای را می‌گویم همهٔ جوانب کار را سنجیده‌ام و به آن اعتقاد دارم. اگر می‌خواهیم میراث فرهنگی در کشور و در سطح بین‌المللی رونمایی شود، نخست باید در سطح ملی به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

او در پایان، خطاب به دکتر صادق ملک شهمیرزادی - باستان‌شناس پیشکسوت - اظهار کرد: به‌دلیل همهٔ تلاش‌هایی که در طول عمر کاری خود در حوزهٔ باستان‌شناسی کرده‌اید، دست شما را می‌بوسم. امروز اگر ما شعار می‌دهیم به پشتوانهٔ تألیفات‌، تلاش‌ها و اقداماتی است که در این حوزه توسط شما و دیگر باستان‌شناسان پیشکسوت انجام شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز