خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت بهداشت:

هر 33 دقیقه یک نفر بر اثر حوادث جان خود را از دست می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۵۲۸۳۵۵

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در کشور در هر 33 دقیقه یک نفر بر اثر حوادث و سوانح جان خود را از دست می دهد و 20 برابر آن، دچار مصدومیت و معلولیت می شوند.

به گزارش ایلنا، ایرج حریرچی در نخستین جشنواره کشوری پیشگیری از سوانح و حوادث، با بیان اینکه 6.48 درصد از تولید ناخالص ملی صرف عوارض ناشی از حوادث ترافیکی می شود، افزود: از هر 15 تومان تولید، یک تومان را به دلیل حوادث از دست می دهیم و سالانه به دلیل حوادث ترافیکی و غیرترافیکی 39 میلیارد دلار به کشور، آسیب وارد می شود در حالی که برای 500 میلیون دلار، ماه ها مذاکره می کنیم و متاسفانه بعد هم یکدیگر را متهم می کنیم.

وی تصریح کرد: اینکه در دنیا از نظر حوادث ترافیکی در رتبه هشتم قرار داریم مناسب نیست البته خوشحال و ناراحتیم که میزان تلفات حوادث ترافیکی از 27 هزار و 800 نفر در سال 84 به 15 هزار و 932 نفر در سال گذشته کاهش یافته است.

قائم مقام وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: حوادث ترافیکی، نهمین عامل مرگ در دنیا است اما در ایران، حوادث و سوانح، در طول ده سال گذشته از رتبه دوم به سوم رسیده است.

حریرچی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشت: سال گذشته، 496 هزار اعزام آمبولانس های اورژانس به حوادث و 12 هزار و 600 مورد اعزام آمبولانس به حوادث ویژه با حداقل 3 کشته و 5 مصدوم، ثبت شد و به طور متوسط، روزانه 35 ماموریت ویژه در کشور داشتیم.

قائم مقام وزیر بهداشت و معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به بستری شدن 768 هزار نفر در بیمارستانها در سال گذشته به دلیل حوادث ترافیکی و غیرترافیکی، خاطرنشان کرد: در سال گذشته، 1189 میلیارد تومان، هزینه صورتحساب مصدومان حوادث ترافیکی و غیرترافیکی شد در حالی که با این منابع می توان چندین دانشکده و مدرسه ساخت.

حریرچی با بیان اینکه 70 تا 90 درصد از علت حوادث در جاده ها، مربوط به عامل انسانی است، اضافه کرد: عواملی مانند بی توجهی، غذا خوردن،صحبت کردن با تلفن همراه و سرعت بالا، باعث بروز این حوادث می شود و کمتر از 10 درصد از حوادث در نقاط حادثه خیز رخ می دهد. بنابراین باید برای فرهنگسازی، از دوران مدرسه و سنین کودکی آغاز کنیم چراکه بر اساس اسناد بالادستی، ایران باید در منطقه، الهام بخش و الگو باشد و لازم است که رفتارها و فرهنگ خود را تغییر دهیم.

وی بر ضرورت تقویت مراکز تحقیقاتی در موضوع پیشگیری از سوانح و حوادث تاکید کرد و گفت: مکانیسم عوامل خطر باید شناسایی شوند اما در کنار آن، نقش مسئولیت اجتماعی برخی حوزه های موثر و مسبب در حوادث، بسیار مهم است و ضروری است که آگاهی، بینش و عملکرد را شکل دهیم.

سخنگوی وزارت بهداشت ضمن تقدیر از سازمان صدا و سیما به دلیل توجه به پیشگیری از حوادث و سوانح، بر ضرورت تکرار مطالب آموزشی در راستای تقویت توانمندی های مردم، تاکید کرد.

حریرچی یادآور شد: متاسفانه قوانین در کشور، بازدارندگی لازم را ندارند و متاسفانه شدت برخورد با جرایم واقعی نیست و میزان جریمه اندک است که باید در این زمینه، تجدید نظر شود و افرادی که رفتارهای پرخطر دارند، جریمه سنگین‌تری شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز