خبرگزاری کار ایران

اجرای "شیرها" در کنسرت بزرگداشت پرویز تناولی

asdasd
کد خبر : ۵۰۴۰۸۲

کنسرت بزرگداشت پرویز تناولی با اجرای آثاری از کریستف رضاعی، پیمان یزدانی و مازیار یونسی توسط ارکستر سمفونیک آی‌سو در تالار وحدت برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری کنسرت بزرگداشت پرویز تناولی صبح امروز (شنبه 3 تیر) با حضور کریستف رضاعی (آهنگساز) ، مازیار یونسی (رهبر ارکستر آیسو)، رامین صدیقی (مدیر موسسه هرمس) و بهزاد حاتم (مدیر موسسه پری صفا) در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری، رامین صدیقی مدیر (موسسه هرمس) با اشاره به جزییات کنسرت بزرگداشت پرویز تناولی گفت: این رویداد جزو رویداد بزرگ نمایش شیرهای ایرانی استاد پرویز تناولی است که به همت بنیاد پری صفا به سرپرستی بهزاد حاتم در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود و این کنسرت نیز در راستای برگزاری نمایشگاه طی روزهای ١٢ و ١٤ تیر در تالار وحدت تهران میزبان علاقه مندان موسیقی خواهد بود.

وی در ادامه افزود: البته پیش از این قرار بود قطعاتی به تعدادی از هنرمندان حوزه موسیقی سفارش داده شود اما با گپ و گفت‌هایی که داشتیم، کریستف رضاعی، پیمان یزدانی و مازیار یونسی هنرمندان منتخب ما برای اجرای این کنسرت بودند که قرار شد هر یک اثری با موضوع نمایشگاه به همراهی یک آنسامبل بزرگ بسازند.

بهزاد حاتم (مدیر موسسه پری صفا) نیز در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: از سه سال پیش قصد داشتم به یاد همسر درگذشته ام پری صفا که از هنرمندان فعال حوزه موسیقی بود بنیادی را با هدف آفرینش آثار موسیقایی هنرمندان تاسیس کنم؛ به همین جهت با دعوت از پرویز تناولی که هنرمند محبوب من و همسرم بود تصمیم گرفتم تا به بهانه بزرگداشت ایشان کنسرتی را با حضور سه آهنگساز برجسته کشور در تالار وحدت برگزار کنم و امروز بسیار خوشحالم که موفق شدیم با وجود تمام سختی‌ها و مشکلاتی که بر سر راه‌مان قرار داشت برای برنامه ریزی کنسرت اقدام کنیم.

وی همچنین عنوان کرد: کمک برای به وجود آمدن یک موسیقی مناسب در راستای ساخت یک سالن تخصصی موسیقی مدرن یکی دیگر از اهداف بنیاد پری صفا است که در این زمینه اقدامات اولیه انجام گرفته و ما با خریداری زمینی در حوالی منطقه ونک تهران درصدد راه اندازی این سالن که می تواند محل خوبی برای اجرای موسیقی مدرن، معاصر و آوانگارد باشد، هستیم.

وی در ادامه افزود: به هر صورت بنده در این چند ماه حضور پیدا کردم تا در کنار افرادی همچون رامین صدیقی بتوانم به او کمکی کنم و در راستای بزرگداشت هنرمندان اقداماتی را انجام دهم. کما اینکه همین چند جلسه‌ای که این سه آهنگساز با تناولی برگزار کردند فضای بسیار خوبی را ایجاد کرد که می تواند ما را امیدوار کند.

کریستف رضاعی به عنوان یکی از آهنگسازان این پروژه گفت : قضیه برگزاری کنسرت بزرگداشت پرویز تناولی از چهار ماه پیش شروع شد و ذهنیت برای ساخت این کار در مسیر خوبی قرار گرفت که واقعا برای من هیجان انگیز است. البته شناخت من از پرویز تناولی شناختی دورادور از جذابیت‌ها و ابهت کارها و پرسوناژ پرویز تناولی بود که برای ساخت موسیقی این کنسرت درباره او بسیار تاثیرگذار بود. ضمن اینکه دیداری که ما با پرویز تناولی داشتیم به من کمک کرد تا شخصیت او را بیشتر بشناسم البته که کارهای قبلی او در عرصه مجسمه‌سازی به اندازه‌ای کافی بود تا منبعی برای ساخت یک قطعه موسیقایی پیدا کنیم.

وی همچنین عنوان کرد: کاری که از من در این کنسرت اجرا می‌شود در قالب دو موومان با نام‌های «هیچ و کمال» و «شیرها» ساخته شده است که در موومان اول کار بر اساس جرقه خلق هنرمند از مرحله کمال به «هیچ» رسیدن است. در واقع این «هیچ» همان عنصر معروف کارهای استاد تناولی است که این بار ما با بازیگوشی که با دو عنصر «هیچ» و «سکوت» داشته‌ایم تلاش کردم بیشتر حرف درونی هنرمند را به مخاطب ارائه دهم.

 در ادامه افزود: در واقع موومان اول بیشتر متمرکز روی بخش بزرگداشت استاد تناولی است. در موومان دوم که با عنوان «شیرها» ساخته شده پیچیدگی‌های ذهن هنرمند بر اساس استفاده از سازهای بادی برنجی به گوش شنیداری مخاطب ارائه می‌شود. ضمن اینکه ما در این فضا از «شیر» که در تاریخ ما به لحاظ سمبلیک سابقه زیادی دارد و پرویز تناولی نیز در آثارش به آن توجه کرده، تمرکز بیشتری داشتیم. البته که سختی کار در جایی است که مخاطب هیچ سابقه شنیداری از عناصر «شیرها» و «هیچ» ندارد به همین جهت مدیریت در چنین فضایی توسط ارکستر کار بسیار سختی است که مازیار یونسی به عنوان رهبر ارکستر آی سو به آن توجه زیادی داشته است.

مازیار یونسی آهنگساز و رهبر ارکستر آی سو نیز درباره این کنسرت گفت: برای این کنسرت من در دو بخش آثارم را ارائه خواهم داد که در بخش اول آثار خلق شده استاد تناولی و در بخش دوم تحقیقات مختلف این هنرمند در هنر بومی ایران مورد بررسی قرار گرفته است. به هر حال نزدیک شدن آثار پرویز تناولی به المان‌ها و نشانه‌های بومی ایران است که او را تبدیل به هنرمند خاصی می‌کند که از هنر بومی خوراک می‌گیرد و در پویایی آن تلاش می‌کند. موضوعی که من سعی کردم از این فضا استفاده بهینه‌ای داشته باشم.

این رهبر ارکستر در ادامه افزود: در موومان اول که با نام «شیرهای دشت ارژن» ارائه خواهد شد شیوه تفکر و وارد شدن آن به بخش صوتی و در موومان دوم که با عنوان «تمثال‌ها و نمودها» نامگذاری شده به تاثیرات خودم از پرویز تناولی پرداختم، اگر چه در این فضا تلاش کردم ضمن رعایت نشانه‌های موسیقی ایرانی کار را به سمتی ببرم که روی این موضوع تاکید چندانی نداشته باشم زیرا پرویز تناولی نیز به این موضوع در آثارش تاکید مستقیم نمی‌کند.

در بخش دیگری از این نشست درباره اثر پیمان یزدانیان که قرار است در این کنسرت اجرا شود نیز گفت: آنچه که پیمان یزدانیان برای این کنسرت طراحی کرده یک پوئم سمفونی است که بر اساس حال آهنگساز به جلو هدایت می‌شود. او در این فضا تلاش کرده که با معرفی نکردن عنوان موومان‌ها موسیقی را به مخاطب القا کند تا برداشتی بدون هیچ پیش زمینه‌ای صورت گیرد و فکر می‌کنم فضا به صورتی طراحی شده که می‌تواند برای مخاطب جالب توجه باشد.

وی در ادامه افزود: یکی از نکات جالب توجه این کنسرت و آثار آهنگسازان آن که کاملا اتفاقی و بدون هیچ گونه برنامه ریزی صورت گرفت نگاهی متفاوت هر سه هنرمند به زاویه ای از شخصیت هنری پرویز تناولی بود که از این موضوع بسیار خوشحالم چرا که کریستف رضاعی با نگاه به هنرمند و سپس «شیرها»، مازیار یونسی با نگاه به سوژه پرویز تناولی و پیمان یزدانیان با نگاه به «شیر» به عنوان یک نماد هویتی از تاریخ که تا به امروز سمبل بحران هویت است فضایی متفاوتی را به وجود آوردند که از نظر من بسیار جالب توجه است.

مدیر موسسه هرمس همچنین عنوان کرد: این کنسرت برای من هیجان عجیبی دارد چرا که علاوه بر ارائه یک اثر تلاش گرانه در حوزه موسیقی توسط ارکستر آی سو و هنرمندان آهنگساز آن، ادای دین خانواده من به پرویز تناولی است که نگذاشت هنر مجسمه سازی از بین برود چرا که ما در یک پروسه‌ای سال‌های بسیار سختی را در عرصه مجسمه سازی گذراندیم. ما در این کنسرت جُنگ برگزار نمی‌کنیم چرا که دوست داریم از هنرمندان در چارچوب موزیکال استفاده کنیم و امیدواریم این اتفاق همیشه خارج از بدنه دولت انجام پذیرد که هیچ گاه وابسته به بودجه و تغییر وزیر و مدیر نشود.

کریستف رضاعی نیز گفت: اینکه سه موزیسین در خدمت یک هنرمند غیرموزیسین و در قید حیات فعالیت کرده‌اند برای ما موضوع بسیار جذابی بود؛ علاوه بر اینها حضور در این فضا یک کار حسی و دلی بود که از یک جرقه فکری شروع شد به همین جهت نمی‌توانیم روی آینده چنین کارهایی برای دیگر هنرمندان فکر مشخصی داشته باشیم.

یونسی نیز گفت: به نظر من برگزاری چنین اتفاقاتی می‌تواند باعث شود هنرمندان هوای همدیگر را داشته باشند چون در این سال‌ها ورای احترام‌ها و تعارفاتی که در این عرصه میان هنرمندان وجود داشت یک سری تنگ نظری‌ها هم وجود دارد که چنین اجراهای رسمی می تواند این موج را در بدنه هنرمندان ایجاد کند که به جای دیدن عیب ها می توانند در خلق کردن و آفرینش یک اثر هنری کنار یکدیگر حضور داشته باشند.

وی در ادامه افزود: بسیار خوشحالم که در این کنسرت ارکستر آی سو به عنوان یکی از مجموعه‌های باسابقه خصوصی در عرصه ارکستر های سمفونیک اجراکننده کار است، موضوعی که برای ما کار بسیار سختی بود البته درباره نوازندگان ارکستر هم باید بگویم که ما به دلیل حجم گسترده آثار تعدادی از نوازندگان انتخاب و به مجموعه اضافه کردیم تا صدای ارکستر با توجه به اینکه قرار است ضبطی هم از کار صورت گیرد، ارتقا پیدا کند.

صدیقی درباره انتخاب آهنگسازان این کنسرت نیز گفت: ما در ابتدا تصمیم داشتیم تا با در نظر گرفتن نسل‌های مختلف موسیقایی از چهار آهنگساز استفاده کنیم اما به لحاظ زمانی موفق به اجرای این کار نشدیم. در حوزه انتخاب کریستف رضاعی، مازیار یونسی و پیمان یزدانیان نیز باید بگویم که از همان ابتدا غربالگری‌ها در ذهن ما برای انتخاب این سه هنرمند ایجاد شده بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز