خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه:

اگر بنا به مذاکره موضوعی با آمریکا باشد رویکرد ایران مثبت است

asdasd
کد خبر : ۴۴۷۷۰

آمریکا به این نتیجه رسیده که اگر بخواهد نفرت کشورهای منطقه را نسبت به خود کم کند؛ باید مسیر منطقی پیش بگیرد و اگر با این رویکرد با ایران وارد مذاکره شوند؛ روند مذاکره قابل بررسی خواهد بود.

ایلنا: سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه آیا تابوی مذاکره با آمریکا در ایران شکسته شده است که برخی مقامات ایرانی از مذاکره با آمریکا صحبت می‌کنند یا نه، تصریح کرد: چارچوب کلی نظام در خصوص مذاکره با آمریکا توسط مقام معظم رهبری گفته شده است. سیاست کلی ما در نظام توسعه روابط با همه کشور‌ها است. ما تنها اسرائیل را نامشروع می‌دانیم و رابطه اصولی با کشور‌ها ازجمله سیاست‌های ما است. مگر کشورهایی که با خشونت ذهنیت منفی ایجاد کرده‌اند و یا خودشان را مستثنا می‌دانند؛ به همین دلیل در بهره برداری از رابطه با ایران محروم می‌مانند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رامین مهمانپرست ادامه داد: اوباما با سیاست تغییر روی کار آمد و هدفش عوض کردن سیاست‌های اشتباه گذشته و ایجاد رویکرد تازه در سیاست خارجی بود اما در ۴ سال اول چنین تغییری مشاهده نشد و حمایت از نظامی‌گری در دخالت در کشور‌ها و حمایت از گروه‌های تروریستی همچنان در دولت اوباما ادامه پیدا کرد.

مهمانپرست در ادامه با تاکید براین نکته که در دولت دوم اوباما بحث تغییر و اصرار بر این تغییر پررنگ‌تر مطرح شده، خاطرنشان ساخت: در دولت دوم اوباما تغییراتی به وجود آمد به عنوان مثال اظهارات اخیر جوبایدن درخصوص گفتگو با ایران؛ گواهی بر این مدعا است اما باید در نظر داشت که ملاک ما همواره این بوده که هر ادعایی در عمل باید مورد ارزیابی قرار گیرد و صرف ادعا درخصوص مذاکره کافی نیست.

وی ادامه داد: وزیر امور خارجه نیز در سفر اخیر مطرح کرده است که ما ملتی با پشتوانه بزرگ تمدنی هستیم و همواره قائل به گفتگو بوده‌ایم و در بسیاری موارد خودمان آغازگر مذاکره در برقراری امنیت در منطقه به حساب می‌آییم.

مهمانپرست با تاکید براین نکته که ما بعداز انقلاب نیز با آمریکا بر سر مسائلی چون عراق و افغانستان مذاکره کرده‌ایم، اظهار داشت: با وجود اینکه همه کشور‌ها نقش ایران را در ایجاد ثبات در افغانستان و عراق امکان ناپذیر می‌دانستند، در اوج همین مذاکرات، آمریکا ایران را محور شرارت دانست. اگر بنا باشد مذاکره موضوعی شکل بگیرد؛ رویکرد ایران مثبت خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه؛ شرط گفتگو با آمریکا را احترام متقابل و مذاکره در شرایط برابر و موضع برابر دانست و متذکر شد: به عنوان مثال در سوریه کشورهای غربی با تلاش برای مداخله مستقیم در این کشور و استفاده از روش نظامی تروریستی سعی کردند اقدامات خود را عملی کنند. جالب اینجا است که رهبران گروه‌های مخالف مذاکره را پذیرفته‌اند. خود سوری‌ها تمایل به گفتگوی ملی پیدا کرده‌اند و این در حالی است که برخی کشورهای منطقه از این موضوع ناراحت هستند.

به گفته مهمانپرست، آمریکا به این نتیجه رسیده است که اگر بخواهد نفرت ملت‌ها را نسبت به خود کاهش دهد باید مسیر منطقی را پیش رود.

وی در ادامه یاداور شد: اگر آمریکایی‌ها به این نقطه رسیده‌اند که گفتگو می‌تواند در برقراری ثبات کمک کننده باشد با اعمال فشار و تحریم‌ها در تضاد و تناقض است. بحث مذاکره با ایران را آمریکایی‌ها در شرایطی مطرح می‌کنند که از بزرگ‌ترین گروه تروریستی که در ایران جان بسیاری از شهدا را گرفته‌اند؛ حمایت می‌کند این تناقض گفتگو را به نتیجه دلخواه نمی‌رساند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز