خبرگزاری کار ایران

با حضور شهردار رشت:

اولین سلول مهندسی بهداشتی با ظرفیت ۲۰۰ هزار مترمکعب به بهره برداری رسید

asdasd
کد خبر : ۴۲۶۱۵۲

امروز بعد از ۹ ماه که عملیات بهسازی محل دفن زباله سراوان در بهمن ماه گذشته با حضور استاندار آغاز شده بود اولین سلول مهندسی بهداشتی با ظرفیت ۲۰۰ هزار مترمکعب به بهره برداری رسید.

به گزارش ایلنا از رشت، امروز با حضور جمعی از مدیران شهری و استانی و همچینن مردم سراوان اولین سلول بهداشتی دفن زباله افتتاح شد.

امروز بعد از ۹ ماه که عملیات بهسازی محل دفن زباله سراوان در بهمن ماه گذشته با حضور استاندار آغاز شده بود اولین سلول مهندسی بهداشتی با ظرفیت ۲۰۰ هزار مترمکعب به بهره برداری رسید. 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت در این مراسم با ابراز خوشحالی از به وقوع پیوستن وعده‌ها و اقدامات انجام شده در روزهای اخیر در جهت نیل به اهداف کوتاه مدت سازمان و با اشاره به اینکه شرمنده مردم نشدیم گفت: با حمایت اعضای محترم شورای شهر، شهردارمحترم رشت، معاون محترم خدمات شهری شهرداری و دادستان محترم بخش سنگر توانستیم اقدامات قابل توجهی داشته باشیم .

علیرضا حاجی پور با بیان اینکه برای حل مشکلات پسماند استراتژی هایی تدوین شده است, گفت: برنامه های ما در این زمینه عبارت است از: فرهنگ سازی و آموزش به منظور کاهش تولید پسماند و افزایش تفکیک از مبدأ، ارتقای ظرفیت کارخانه کود آلی، ایجاد نیروگاه زباله سوز ،احداث دو سلول جدید مهندسی بهداشتی و ساخت تصفیه خانه . 

وی با اشاره به را‌هاندازی سلول مهندسی بهداشتی گفت: این سلول با هزینهای حدود۱۲ میلیارد ریال و ظرفیتی بالغ بر ۲۰۰ هزار مترمکعب احداث شده است. 

حاجی پور همچنین در توضیح مباحث فنی لندفیل جدید گفت: کف این سلول کاملا رسکوبی شده و جهت جلوگیری از نفوذ شیرابه به لایه های سطح زمین از پوشش ژئو ممبرین و ژئوتکستایل استفاده شده است و با توجه به زهکشی انجام شده ، شیرابه های حاصل از زباله ها در انتهای مسیر به تصفیه خانه هدایت خواهند شد. 

رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری نیز در این مراسم افتتاحیه گفت: پروژه بهسازی مرکز دفن سراوان در دوره شورای چهارم آغاز شد و به نتیجه رسید.

فرانک پیشگر با بیان اینکه می توانیم روش های قدیمی تلمبار زباله را کنار بگذاریم و آسیب به محیط را کمتر کنیم گفت: دفن زباله در همه کشورهای پیشرفته وجود دارد و نباید از دفن واهمه داشته باشیم.‌ آنچه که درست است مدیریت صحیح پسماند است‌.

 وی با تاکید بر اینکه در هر روشی نیاز به دفن و تصفیه شیرابه است گفت:‌ آنچه که مهم است کیفیت و کمیت این کاراست

رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهرافزود: اولین راه کاهش زباله نیز به همراهی تمام شهروندان  نیاز دارد.

وی توسعه کارخانه کودآلی و افزایش آن تا ظرفیت ۸۰۰ تن و استفاده از زباله به عنوان منبع انرژی در کارخانجات سیمان و آسفالت را از طرح هایی قابل اجرا در این بخش دانست.

پیشگر گفت: مردم سراوان آسیب بسیار زیادی دیدند. او خطاب به مردم سراوان گفت: ما را همدرد و شریک خودتان بدانید. هم نسلان ما نخواستند که سراوان محل دفن باشد .این مکا ن زود تر ازنسل ما به دنیا امد وبزرک شد.

مدیرعامل موسسه ی خیریه ی سرزمین ایده آل ما نیز در این مراسم به همراه جمعی از اعضای موسسه حاضر بودند.

پیمان بازدیدی از حضور نیافتن مسوولان محیط زیست گیلان ابراز ناراحتی کرد و گفت حق مردم سراوان و گیلان نیست که این فاجعه محیط زیستی را تحمل کنند.

وی افزود: ما گیلانان از نظر فرهنگی سرآمد مطرح می شویم، ولی آیا ما توانستیم وظیفه خودمان را در بحث محیط زیست انجام بدهیم؟

بازدیدی افزود: دغدغه مندان محیط زیست تعداد اندکی هستند.

این فعال محیط زیستی خواستار تغییر نگاه به فعالین اجتماعی شد و گفت: فعالیت ما سیاسی نیست.

بازدیدی با یادآوری افتتاح بهسازی مرکز دفن در زمستان سال گذشته و حضور مسئولین محیط زیست و منابع طبیعی گفت: چرا امروز منابع طبیعی و اداره محیط زیست حضور ندارند؟

او افزود: تا وقتی که در مورد سراوان‌نگاه ملی نداشته باشیم این مشکل قابل حل نیست.

حضور سراوانیان در این مراسم پررنگ بود. آنها نسبت به دفن زباله در نزدیکی محل زندگی خود ابراز ناراحتی کردند و خواستار جواب قانع کننده از سوی مسئولین شدند.

سعید رضایی یکی از جوانان ساکن روستای سراوان است امروز به نمایندگی از سراوانیان حرف زد.

رضایی نیز قبول داشت که مشکل سراوان بحث یک سال و دو سال نیست. مشکل ما مربوط به امروز و دیروز نیست بلکه به ۳۷ سال پیش باز می گردد.

وی با اشاره به ۸ بیمار سرطانی روستای خود گفت: مشکل ما با ریخت شن و ماسه حل نمی شود.

رضایی با بیان اینکه سراوان چشم رشت است گفت: ورودی شهری، مانند رشت، نباید اینگونه باشد.

رضایی طبیعت را حق مردم دانست و گفت: جوانان بیکار هستند و استعدادها در حال گم شدن است ما اینجا یک طبیعت سالم داریم همان را از ما نگیرید.

این جوان سراوانی خطاب به مسئولین گفت: ما می خواهیم که زباله ها از اینجا جمع شود.برای ما زمان تعیین کنید، یک برنامه زمان بندی شده تعیین کنید تا حداقل نسل بعد از ما از محیطی سالم برخوردار باشند.

ثابت قدم شهردار کلانشهر رشت با اشاره به صحبت های جوان سراوانی گفت: این دغدغه ها برای سی و اندی سال است و مثل زباله تلمبار شده است.

وی با بیان اینکه باید  نگاه علمی داشته باشیم گفت: ذات توسعه با شعار در تضاد است.

ثابت قدم زباله را یک فرصت دانست و گفت: باید از تهدید سراوان فرصت ایجاد کنیم.

وی با اشاره به برخی مشاغل غیر رسمی ایجاد شده از زباله گفت: این اشتغال می تواند فراگیر و سازماندهی شده و تمیز باشد.

ثابت قدم با بیان اینکه کار امروز را دست کم نگیرید گفت: اولین کار زیربنایی است که در سی و چند سال انجام شده است.‌

وی با بیان اینکه زباله بزرگترین تهدید سراوان و تهدیدی برای کل گیلان است گفت: ما حل این مشکلات را در ۳۰ ماه پیش بینی کرده ایم.

وی همچنین ارکان اصلی حل مشکل را نیازمند همکاری محیط زیست ، منابع طبیعی و همچنین آب منطقه ای و صنعت معدن و تجارت دانست و گفت: برای شن و ماسه نیاز به صدور مجوز و همچنین برای دفن بهداشتی و مکان تصفیه خانه باید مجوز قطع درختان داده شود .

رضا رسولی عضو نیز گفت: ما اکنون هزینه‌‌ کم کاری در گذشته را پرداخت می کنیم.

 این عضو شورا همچنین خطاب به سراوانیان گفت: صدای مردم را شنیده است و شهرداری در حل این مشکل اراده جدی دارد. 

وی افزود: تنها دولتی که به طور ویژه در حوزه محیط زیست در حال کار است دولت تدبیر و امید است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز