خبرگزاری کار ایران

گمانه‌زنی درباره تصمیم كره‌شمالی برای آزمایش اتمی جدید

asdasd
کد خبر : ۳۲۰۳۹

بر اساس داده‌های وبسایت «۳۸ نورث»، «فعل و انفعالات مشکوك» از جمله ترمیم ایستگاه آزمایش اتمی «پونگی ری» می‌تواند مقدمه‌چینی یک آزمایش اتمی در کره‌شمالی باشد.

به گفته‌ کارشناسان، عکس‌های ماهواره‌ای یک موسسه‌ آمریکایی حاکی از «فعالیت‌های مشکوک» در کره‌‌شمالی است.

به گزارش ایلنا به نقل از دویچه‌وله، وبسایت «۳۸ نورث» وابسته به «موسسه آمریکا و کره» در دانشگاه «جان هاپکینز» بالتیمور، گزارشی مبنی بر فعالیت‌های احتمالی اتمی کره‌شمالی منتشر کرده است.

بر اساس داده‌های این وبسایت، «فعل و انفعالات مشکوك» از جمله ترمیم ایستگاه آزمایش اتمی «پونگی ری» می‌تواند مقدمه‌چینی یک آزمایش اتمی در کره‌شمالی باشد. ایستگاه پونگی ری پیش از این بر اثر سیلاب آسیب دیده بود که گفته می‌شود، اکنون دوباره تا حد زیادی بازسازی شده است.

بر اساس عکس‌های ماهواره‌ای از این ایستگاه که در تاریخ ۱۳ دسامبر گرفته شده‌اند، این ایستگاه می‌تواند اکنون آماده‌ بهره‌برداری باشد. به گفته‌ کارشناسان، در صورت آمادگی این ایستگاه، کره‌شمالی قادر خواهد بود در دو هفته‌ آینده سومین آزمایش اتمی خود را انجام دهد.

آزمایش‌‌های اتمی پیشین کره‌شمالی که در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ میلادی صورت گرفته بودند، با واکنش شدید جهانی روبه‌رو شدند. به همین دلیل برخی از کارشناسان، تصور این که کره‌شمالی بار دیگر خشم جامعه‌ جهانی را متوجه خود کند، دور از ذهن می‌دانند.

«چانگ یونگ سئوک» کارشناس موسسه‌ صلح سئول معتقد است که کره‌شمالی پس از به قدرت‌ رسیدن «پارک گئون هیه» در کره‌‌جنوبی و انتخاب دوباره‌ «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریكا به مذاکرات دیپلماتیک اهمیت بیشتری خواهد داد و از تنش با جامعه‌ جهانی پرهیز خواهد کرد. وی می‌گوید: «به اعتقاد من کره‌شمالی در سال‌های آینده فعالیت‌های خود را بیشتر معطوف اقتصاد خواهد کرد و به آزمایش بمب اتمی کمتر اهمیت خواهد داد.»

خلاف سئوک، کارشناسان چینی از چند ماه پیش نسبت به تلاش‌های اتمی کره‌شمالی هشدار داده بودند. «زانگ لیان‌گوی» استاد مدرسه‌ عالی پژوهش‌های استراتژیک حزب کمونیست چین در ماه آوریل نسبت به «فعالیت‌های بیشتر» کره‌شمالی هشدار داده بود. وی پس از آزمایش ناموفق موشکی کره‌شمالی در گفت‌وگو با خبرگزاری آلمان تاکید کرده بود که کره‌شمالی ‌تصمیم گرفته است به یک «قدرت اتمی» تبدیل شود.

هم‌زمان، «یانگ کسیو» پژوهشگر موسسه تحقیقات بین‌المللی چین نیز به برنامه‌ موشکی کره‌شمالی انتقاد کرده و گفت که این کشور در گام بعدی به آزمایش جنگ‌افزار اتمی دست خواهد زد. وی گفت: «پرسش این نیست که آیا کره‌شمالی آزمایش اتمی بعدی را انجام خواهد داد، بلکه این است که چه زمانی به این اقدام دست خواهد زد.»

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز