خبرگزاری کار ایران

كارگردان نمایش «سیاست خواجه» در گفتگو با ایلنا؛

هنرمندان تئاتر دیگر دستمزد دریافت نمی‌كنند

asdasd
کد خبر : ۳۲۰۰۰

موسوی: جز نمایش «سیاست خواجه» دستمزد مربوط به تولید نمایش «شب‌های واقعه» نیز هنوز تسویه نشده است./ وقتی پرداخت بیش از یك سال به تعویق می‌افتد باید بنا به تورم روز پس از یك سال محاسبه شود.

ایلنا: صبح روز چهارشنبه تعدادی از اعضای گروه تولید و بازیگران نمایش «سیاست خواجه» برای دریافت دستمزد‌های خود حضوری به معاونت هنری وزارت ارشاد مراجعه كردند، سیدعظیم موسوی(كارگردان این نمایش) می‌گوید: آثار دیگری نیز وجود دارد كه مركز به تعهدات خود در قبال آن‌ها پایبند نبوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، موسوی در پاسخ به این سوال كه در جلسه مشترك میان او حمید شاه‌آبادی چه گذشته است، گفت: در این جلسه مشكلات گروه اجرایی را با ایشان درمیان گذاشتم و اشاره كردم كه طی این شش ماه وقفه حتی یك‌بار هم با رسانه‌ای در این زمینه مصاحبه نكردم،‌ ایشان هم قول دادند مشكل دستمزد عوامل طی این هفته برطرف شود.

هنرمندان تئاتر دیگر دستمزد دریافت نمی‌كنند

وی با بیان اینكه جز نمایش سیاست خواجه دستمزد مربوط به تولید نمایش «شب‌های واقعه» نیز هنوز تسویه نشده است، ادامه داد: از سال گذشته كه این اثر نمایشی روی صحنه رفت پیگیر پرداخت دستمزدهای بازیگران و عوامل آن اثر نیز هستم اما متاسفانه تا به امروز تسویه نشده است.‌

این كارگردان با اشاره به تعداد 155 نفری گروه تولید نمایش «شب‌های واقعه»، تصریح كرد: متاسفانه از آن زمان تا به امروز همچنان چیزی مشخص نیست. من به دوستان در مركز گفتم وقتی قرار است پنج میلیون تومان به یك هنرمند پرداخت كنیم و این پرداخت بیش از یك سال به تعویق می‌افتد باید بنا به تورم پس از یك سال محاسبه شود.

هنرمندان تئاتر دیگر دستمزد دریافت نمی‌كنند

وی افزود: باید توجه داشته باشیم تنها محل ارتزاق بسیاری از هنرمندان اجرای نمایش است. شما با توجه به قیمت وسایل برقی طی یك سال گذشته تفاوت زیادی مشاهده خواهید كرد، اگر به فرض مثال فردی می‌خواسته سال 90 برای فرزند خود جهیزیه تهیه كند با این پنج میلیون سال 91 چه میزان از نیاز او برآورده می‌شود؟، این چیزی است كه مركز می‌گوید به ما ارتباطی ندارد.

كارگردان نمایش سیاست خواجه ضمن اشاره به اینكه ما همه سال كار نداریم،‌ گفت:‌ اصلا معلوم نیست بتوانم سال بعد نمایشی روی صحنه بیاورم، با توجه به این پرداخت‌ها حتی اگر كار هم داشته باشم تازه درآمدم می‌شود ماهی 300هزارتومان كه همان را هم به موقع پرداخت نمی‌كنند. این شیوه برخورد با مخاطب بسیار زشت است.

هنرمندان تئاتر دیگر دستمزد دریافت نمی‌كنند 

موسوی با بیان اینكه به دلیل دیركرد مركز ناچار شده 27میلیون تومان از محل حساب شخصی به اعضا پرداخت كند، اظهار داشت: به دلیل همین مسائل امسال ماه محرم دیگر نمایشی اجرا نكردم، چون واقعا توان دوندگی برای پرداخت بدهی را ندارم، ما بیمه نیستیم، دستمزد هنرمندان را هم باید از جیب تامین كنیم، یك سوم ابتدایی پرداختی مركز به گروه هم كه عملا باید صرف پرداخت به بخش سخت‌افزاری تولید شود.

وی افزود: مركز به جای اینكه هزینه تبلیغات نمایش را به ما پرداخت كند، عنوان كرد خودش این كار را برعهده می‌گیرد اما اصلا تبلیغات خوبی روی كار صورت نگرفت و موفق نشد مخاطبی به سالن بیاورد. ما از طرفی برای اجرای اثر هم با مشكلات زیادی دست و پنجه نرم كردیم، مجموع این عوامل جلوی فعالیت را می‌گیرد.

كارگردان نمایش سیاست خواجه همچنین به شیوه پرداخت شواری حمایت اشاره كرد و افزود: بعضی از بازیگرها به نظر كارگردان درجه یك هستند. اما شورا كارشناسی می‌كند و می‌گوید خیر دستمزد ایشان از نظر ما كمتر از رقم مورد توافق شما است. چنین برخوردی حق بازیگر نیست، به همین دلیل من از حق كارگردانی خودم می‌گذرم تا به میزان دستمزدی كه مركز تعیین كرده اضافه شود.

این هنرمند با تاكید بر اینكه تا امروز بودجه به صورت قطره‌ای به هنرمند پرداخت شده است، گفت: ‌مركزهنرهای نمایشی تا به امروز هیچوقت به موقع تعهدات خود را عملی نكرده است. ما نمایش «صد راه صدرا» را سال 88 در بخش چشم‌انداز جشنواره اجرا كردیم اما درحالی كه خودشان تعهد اجرای آثار حاضر در این بخش را داده بودند این امكان فراهم نشد.

وی، ادامه داد: وقتی همین مسئله را با مشاور حقوقی مطرح كردم پس از مطالعه گفتند مركز موظف است طی شش ماه اول سال به شما اجرا بدهد. اما الان سه سال است از این ماجرا می‌گذرد هنوز موفق به دریافت اجرا نشده‌ام. به مدیر تئاترشهر نامه نوشتم جوابی نگرفتم. درحالی كه نام اثر در برنامه و بولتن جشنواره آمده، تصویربرداری شده و تعهد دو اجرای خود در جشنواره را نیز رعایت كرده است هرچه از مسئولان مركز درخواست اجرای عموم دادیم بی نیتجه ماند.

كارگردان نمایش خواجه نظام‌الملک، تصریح كرد: حتی آقای مجید درخشانی آهنگساز این نمایش مجبور شد بخشی از پول گروه موسیقی را شخصا بپردازد و الان طلب یك گروه موسیقی چهل نفره مشخص نیست.

وی ضمن ذكر نمونه‌ای دیگر‏، افزود: نمایش «اندر حكایت بلدیه اصفهان» را سال بعد از همین نمایش كار كردم كه شورای فجر تایید كرد و در جدول اجرا هم قرار گرفت اما برنامه‌ به نوعی طراحی شد كه امكان اجرا وجود نداشته باشد و نگذاشتند كار را اجرا كنیم. با این شیوه برخورد معلوم است دیگر برای حضور در فجر رغبتی ندارم.

موسوی همچنین به یكی از مواردی كه موجب ایجاد شائبه می‌شود اشاره كرد و گفت: مركز گاهی هرسه ماه یك بار بخشی از پول هنرمندان را پرداخت می‌كند و بعد اگر اعتراضی شود می‌گوید ما به گروه پول داده‌ایم و اینطور نیست كه اصلا پولی نگرفته باشند. سوال اینجاست كه آیا مركز هر دوسال یك بار از دولت بودجه می‌گیرد كه به این شیوه با هنرمندان تسویه می‌كند؟

وی در انتها به موضوع دستمزد گروه تولید نمایش «ساقی» اشاره و اظهار كرد: ما همه مثل یك خانواده هستیم و من خیلی خوشحال می‌شوم اگر ایشان و دیگر گروه‌های نمایشی بتوانند پول خود را بگیرند. گروه آقای دژاكام هم تفاوتی با ما نداشته و تنها موفق به دریافت پیش‌قسط شده و تا آنجا كه من اطلاع دارم مثل ما دیگر پولی دریافت نكرده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز