خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراثفرهنگی تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

کشف اشیاء تاریخی در ساخت‌وسازها به میراثفرهنگی اطلاع داده شود

کد خبر : ۲۵۳۶۰۶

اثر کشف شده را در محل کشف و در محفظه‌ای نگهداری خواهیم کرد تا در آن ساختمان و یا پروژه عمرانی به نمایش در بیاید و اعتبار، افتخار و جذابیت بیشتری برای آن پروژه ایجاد کند.

مدیرکل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران گفت: کشف آثار تاریخی در پروژه‌های عمرانی استان تهران مانع ادامه پروژه‌ها نخواهد شد.

رجبعلی خسروآبادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در مورد اقدامات اداره میراثفرهنگی تهران برای حفظ آثار تاریخی در پروژه‌های ساخت و ساز و عمرانی در تهران گفت: با توجه به اینکه اداره میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در حوزه باستان‌شناسی تنها سه نیرو دارد، قادر به رسیدگی به همه پروژه‌های ساخت و ساز در سطح استان، نیست. بنابراین برای حل این مساله در حال تنظیم تفاهم‌نامه‌ای با پژوهشگاه میراثفرهنگی کشور در جهت کمک گرفتن از آنها هستیم.

وی افزود: باید نقشه‌ای در سطح استان تهران برای مشخص شدن نقاط حساس تاریخی تهیه شود و بر اساس آن در زمان انجام یک پروژه گمانه‌زنی‌های لازم صورت بگیرد.

خسروآبادی ادامه داد: ساخت و ساز در تهران زیاد است و عملا گودبرداری‌ها نیز گسترده است. برای مثال زمانی که یک ساختمان ۵۰ طبقه ساخته می‌شود، حداقل سی متر در زمین حفاری می‌کنند. بنابراین طبیعی است که اگر مساحت ساختمان بالا باشد، مجریان طرح به آثار یا اشیایی برخورد کنند.

وی با بیان اینکه توقع ما این است که اگر در ساخت و ساز، اشیاء یا مواد تاریخی کشف شد، به ما اطلاع داده شود، گفت: قصد ما به هیچ عنوان تعطیلی پروژه نخواهد بود، بلکه اثر کشف شده را در محل کشف و در محفظه‌ای نگهداری خواهیم کرد تا در آن ساختمان و یا پروژه عمرانی به نمایش در بیاید و اعتبار، افتخار و جذابیت بیشتری برای آن پروژه ایجاد کند.

مدیرکل اداره میراثفرهنگی استان تهران اظهار کرد: تصور برخی افراد در گذشته این بوده که با تشخیص منطقه میراثی، پروژه ساخت‌وساز باید تعطیل اعلام شود. اما ما چنین رویکردی نداریم. رویکرد ما تعامل با توسعه در شهر تهران است.

وی تصریح کرد: برای نمونه آثار کشف شده در حفاری آب و فاضلاب می‌تواند؛ به عنوان یک سایت موزه شهری در‌‌ همان محل حفظ شود. ما نمی‌خواهیم یک موزه هزارمتری در آنجا احداثکنیم، بلکه یک محل نگهداری کوچک که نمادی از وضعیت تاریخی آن محل باشد، بسیار ارزشمند خواهد بود و این امر مانع ادامه پروژه فاضلاب نخواهد شد.

خسرو آبادی در پایان تاکید کرد: ما نمی‌توانیم جلوی توسعه را بگیریم، اما می‌توانیم آن را مدیریت کنیم و با آن سازگار شویم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز