خبرگزاری کار ایران

احتمال تحقیق و تفحص از وزارت علوم دوره فرهادی، به‌خاطر عقب‌نشینی بر سر بورسیه‌ها

کد خبر : ۲۴۲۵۹۰

با حکم فرهادی سه نماینده نزدیک به جبهه پایداری یعنی نبویان، عطالله صابری و علی‌اصغر زارعی به نمایندگی از مجلس‌نشینان عضو این کمیته شده‌اند. سه نماینده‌ای که از مخالفان اصلی فرجی‌دانا و طرح شدن بحثبورسیه‌های غیرقانونی بوده‌اند.

وزارت علوم در حال عقب‌نشینی بر سر پرونده بورسیه‌های غیرقانونی است؛ این موضعی است که فعلا نمایندگان هوادار دولت در قبال وزارت علوم بعد از انتخاب محمد فرهادی دارند. موضعی که قدم به قدم می‌رود تا به یک تقابل تبدیل شود. چرا که در گام اول، حامیان فرجی‌دانا در جریان استیضاح مردادماه او، درصدد کلیدزدن طرح تحقیق و تفحص از وزارت علوم دوره محمد فرهادی هستند.

به گزارش خرداد، این همه در حالی است که وزارت علوم در آخرین اقدام خود برای پیگیری بورسیه‌های غیرقانونی، کمیته جدیدی را تشکیل داده که ترکیب نمایندگان عضو آن برای هواداران دولت و منتقدان بورسیه‌ها نگران‌کننده است. چرا که با حکم فرهادی سه نماینده نزدیک به جبهه پایداری یعنی سید محمود نبویان، عطالله صابری و علی‌اصغر زارعی به نمایندگی از مجلس‌نشینان عضو این کمیته شده‌اند. سه نماینده‌ای که از مخالفان اصلی فرجی‌دانا و طرح شدن بحثبورسیه‌های غیر قانونی بوده‌اند.

جواد هروی از اعضای اولین کمیته بررسی بورسیه‌ها در مجلس و همینطور رئیس کمیته آموزش عالی در رابطه با بحثپیگیری بورسیه ها بعد از برکناری فرجی دانا به خرداد می‌گوید: «من تصور می‌کنم دولت تلاش دارد تا به بحثبورسیه‌ها پاسخ منطقی بدهد. اما به دلیل اینکه دچار چالش شده از سادگی‌ و شفافیت خودش بیرون آمده است. من احساس می‌کنم در بحثبورسیه‌ها، گروه‌های مخالف دولت موفق شدند حواشی را پررنگ‌تر از متن کنند و متن قضیه زیر سایه حاشیه‌ها قرار گرفت. یعنی این قضیه که یک موضوع کاملا علمی و اداری بود، تبدیل شد به یک موضوع کاملا سیاسی.»

او معتقد است «امروز دولت مجبور است در قضیه بورسیه‌ها یک کارنامه روشن از خودش ارائه کند.» هروی در پاسخ به این سوال که آیا دولت بر سر بورسیه‌ها با مخالفان خودش سازش کرده یا نه، توضیح می‌دهد: «من هنوز نمی‌توانم به صراحت بگویم دولت در زمینه بورسیه‌ها سازش کرده، اما اگر چنین سازشی صورت بگیرد از هر فساد اقتصادی بدتر است. فساد اقتصادی را می‌توان ترمیم کرد. به هر حال در فساد اقتصادی با جابجایی‌ برخی مبالغ می‌شود جبران کرد. اما موقعی که مشکلی در عرصه علمی به وجود آمده باید چه کار کرد؟»

وی با تاکید بر اینکه «من هنوز عزم جدی از وزیر علوم در خصوص بورسیه‌ها ندیدم» ادامه می‌دهد: «اگر عزمی در این زمینه دیده می‌شود، عزم خود دولت است نه وزارت علوم. دولت و شخص آقای رئیس‌جمهور قبلا دستور داده بودند این مساله پیگیری شود و به‌شدت روی ان اصرار داشتند. اما آن همه اصرارها در مقام عمل خود را نشان نداده است و خروجی نداشته است. یعنی صرفا در این زمینه شعار داده شده و سرنخ بحثبورسیه‌ها همچنان مفقوده است. صحبت‌هایی هم که روی این بحثمی‌شود، کلی‌گویی است و پاسخ مستدل وجود ندارد.»

وی به خرداد می‌گوید: «دولت هم اگر عزم خود را از دست بدهد، همچنان عزم بسیاری از نمایندگان مجلس برای پیگیری این موضوع جدی است. من الان هم اعلام می‌کنم که اگر این پرونده برای من مشخص نشود، تحقیق و تفحص از وزارت علوم را کلید می‌زنم. این هم قبل از سال جدید باید مشخص شود و نباید به بعد از آن بیفتد.» وی در پایان تاکید می‌کند: «بالاخره آقای فرجی‌دانا این جرات را داشت که کار تا جایی که توانست جلو برد، آیا وزارت علوم آقای فرهادی هم این شهامت را دارد که اعلام کند حقیقت چه بوده است؟»

منبع: خرداد نیوز

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز